komp höjd cp pistons m20?

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
sixpak
Posts: 59
Joined: 15 Oct 2006, 15:17
Location: Gullspång
Contact:

komp höjd cp pistons m20?

Post by sixpak »

kan man få vilken komphöjd man vill?lr kan man svarva av squish kanten på turbokolvarna och ändå få vettigt avstånd kolvtopp-första ringen?hur djup är isåfall dishen på turbokolvarna?
/ Vince
-87 suburban 4x4
-70 P1800E
-32 ford p-u 331hemi/kompressor på-g
-66 rekord coupe´med chev 406/th350 gatlegal tillsalu!
KÖPES: gmc typ 6-71 kompressor.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vad har du tänkt göra?
User avatar
sixpak
Posts: 59
Joined: 15 Oct 2006, 15:17
Location: Gullspång
Contact:

Post by sixpak »

8) hehe,omgjord smidd dieselvev,strokad för att få en motor på ca 3liter,ska bli sug,vill ha m30 vrid/effekt men inte de extra 60kg som en sån ombyggnation skulle medföra.
-87 suburban 4x4
-70 P1800E
-32 ford p-u 331hemi/kompressor på-g
-66 rekord coupe´med chev 406/th350 gatlegal tillsalu!
KÖPES: gmc typ 6-71 kompressor.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Då passar inte turbokolvarna, men sugkolvarna med uppflytad kolvbult kanske. Vilket slag har du?
User avatar
sixpak
Posts: 59
Joined: 15 Oct 2006, 15:17
Location: Gullspång
Contact:

Post by sixpak »

slaget är inte bestämmt ännu,det beror som sagt på tillgång på kolvar,men 89-90mm slag är min önskan,och kolvarna får gärna vara 1-1,5mm öd
-87 suburban 4x4
-70 P1800E
-32 ford p-u 331hemi/kompressor på-g
-66 rekord coupe´med chev 406/th350 gatlegal tillsalu!
KÖPES: gmc typ 6-71 kompressor.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Med sådant slag får du så korta stakar att 7000+rpm inte är att föredra.

Med 130mm stakar kan man få till kolvar, men vevstaksgeometrin blir 1.4 och det kommer bli extremt slitage på cylinderväggar/kolvar och självklart vevstakar om man skulle varva mycket.
User avatar
sixpak
Posts: 59
Joined: 15 Oct 2006, 15:17
Location: Gullspång
Contact:

Post by sixpak »

tanken är att motorn inte ska varvas över 6500rpm,det lär ju sas inte behövas,har kollat på stroker kit från ireland engineering,men det innehåller bara vev och kolvar,man råds till att använda sina orig b25 stakar,och om man räknar ca 12 kr dollarn vid import så går det lös på 30000:-mao,inte intressant. :cry:
-87 suburban 4x4
-70 P1800E
-32 ford p-u 331hemi/kompressor på-g
-66 rekord coupe´med chev 406/th350 gatlegal tillsalu!
KÖPES: gmc typ 6-71 kompressor.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Kan fixa en vev med 90mm slag och kolvar för 22000kr.
User avatar
sixpak
Posts: 59
Joined: 15 Oct 2006, 15:17
Location: Gullspång
Contact:

Post by sixpak »

låter ju betydligt trevligare än 30k,är det en svetsad stroker då lr helt ny axel?
-87 suburban 4x4
-70 P1800E
-32 ford p-u 331hemi/kompressor på-g
-66 rekord coupe´med chev 406/th350 gatlegal tillsalu!
KÖPES: gmc typ 6-71 kompressor.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Helt ny. Bara att höra av dig när du har pengar:)
User avatar
sixpak
Posts: 59
Joined: 15 Oct 2006, 15:17
Location: Gullspång
Contact:

Post by sixpak »

mm,typ 2059 lr nåt då :wink: en sista fråga:vad skulle de kolvarna kosta löst?och natti-natti,det är ju jobb imorgon,gäsp.... :shock:
-87 suburban 4x4
-70 P1800E
-32 ford p-u 331hemi/kompressor på-g
-66 rekord coupe´med chev 406/th350 gatlegal tillsalu!
KÖPES: gmc typ 6-71 kompressor.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

9000-12000kr.
Post Reply