Det är just att punkta alu som kan vara lite tjorvigt..
När man väl börjar svetsa går det av bara farten

Fast jag hade inte heller övat att svetsa på ett insug.
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Jag har klurat lite och tror jag ska lyckas med enbart 2 valsade plåtar, men det kommer bli svettigt =DBonje wrote:Stiligt det blir!Det är så skönt när man har kommit så långt att det hänger samman och inte racklar och jävlas! Två valsade plåtar vill jag se och inget annat
![]()
Det är just att punkta alu som kan vara lite tjorvigt..
När man väl börjar svetsa går det av bara farten
Fast jag hade inte heller övat att svetsa på ett insug.
Ja det kanske hade varit nått. Tror du man kan sälja guider? =DSoreuQ wrote:Du borde ju skriva guider om plåtmeck, du får det alltid att se så lätt ut
Ja är man noggran så slipper man massa bekymmer som man klarar sig utanCasy wrote:ser bra ut! du är en noggrann jävel asså
Ja det blir en stav mellan varje cylinder för att vara på den säkra sidan.Bonje wrote:Fö fäään va bra de blir!! Du är riktigt händig'
Några tips innan svetsning för bästa resultat.
* Se till att din "tratt-platta" är 96 mm hög då plenumet är byggt i 100 mm material. Då blir det en redig V-fog där att svetsa i.
* Övriga fogar preppar du med V-fog också innan du lämnar till svetsarn.
* V-fog ger bättre genombränning, bättre hållfastighet och en svets som inte se ut att ligga som en bulle uppe på..
* Själv svetsar jag plenumkammaren invändigt först också för att få maximalhållfastighet
Det är oftast längs svetsarna vid backstycket (där runners går igenom) som plenum spricker.. Genomgående stavar eller andra förstärkningar är bra som backup.
Du har väl tänkt bygga med stavar här antar jag?