Bmw M3 E46 Timeattack

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Davajn

Bmw M3 E46 Timeattack

Post by Davajn »

Motto: Mycket vill ha mer..!

Kompressormatningen dög inte så jag kände att nu var det dags att öka "trycket" lite ;)

2011 recept:

Precision PT7175 Billet BB
Precision 46mm Wastegate
HPF Gjutet Turbogrenrör LÄNK
Custom 4" avgassystem

Hemmasmitt aluinsug. Blir något liknande som PPF gör deras.
Intercooler á fjollig version(600x300x115).
PPF Blackline 75mm Dumpventil

ProEFI 128 Plug and Play system. Kommer färdigt med kablar, sensor, flexfuel system och allt annat man kan tänkas behöva :) LÄNK

Soppasystem:
E85
Nuke Blackline 10 micron filter
2x Bosch 044 pump
6x Bosch 1700cc spridare
Nuke performance Blackline regulator
Nuke Fuelrail Blackline
Nuke Blackline y-kors
Egengjord Catchtank i Rostfritt på 4L.
Kopplingar och slangar blir att ta ifrån Hydroscand.

Ny växellåda för iår. Gamla for 3ans synkring på när man skulle försöka få i växeln utan koppling... *doh*
HPF Steg2 koppling och tryckplatta. Ska räcka för mitt effektbehov iaf.
Förstärkning av infästningen till bakvagnsbryggan.

Blir att köra försiktigt i sommar, läs osprättad motor, så man får bränna upp dom däck man har på lager. Sedan får man göra lite större kirurgiskt ingrepp till vintern med kompsänkning och översyn av lite andra saker. Samt blir det nog inköp av en ny diff. Lutar emot Drexler eller OS Giken samt då DSS drivaxlar.

Blir väl att krama ur det som går till 2012.

Bild från 2010:
Image

Bild från 2011:
Image
Last edited by Davajn on 19 Mar 2012, 17:27, edited 3 times in total.
Davajn

Re: Ökänd - Bmw M3 E46 Turbo

Post by Davajn »

2st Rena växellådor. Tack Håkan för hjälpen! :)
Image

Motorn på stativet.
Image

IC + Slangar
Image

Material för insugsbygge samt tryckrör. 4" 5mm blir insuget gjort utav och tryckrören 3" 3mm.
Image
Thörn

Post by Thörn »

nice med en s54 turbo, men är det standard bottendel? är inte det lätt att skotta en sån fin maskin? kanske inte lika känsliga grejer som s50...
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Davajn

Post by Davajn »

Den som lever får se ;) Nämen jag tror de ska vara ganska safe bara man laddar på för mycket. Dom i staterna kör ju närmare 700whp med orginal motor.
Blir som sagt att kompsänka den till vintern så då får man ladda lite mer tills nästa sommar.
Frid

Post by Frid »

Sjukt fin bil....
Audi bygget.http://www.garaget.org/?car=299364" onclick="window.open(this.href);return false;
Davajn

Post by Davajn »

Frid wrote:Sjukt fin bil....

Jao min bruksbil är rätt nice ändå
Image

Nä skämt åsido.

Blir att piffa upp beemern lite inför sommar. Nya kolfiber njurar, csl diffusor och csl baklucka. Har sålt iväg fälgarna dock. Funderar faktiskt på sätta dit 18x10" runtom.. Men man får väl se hur mycket deg man har över efter turbosatsningen ;)
Last edited by Davajn on 05 Apr 2011, 21:25, edited 1 time in total.
Napstar

Post by Napstar »

Sånt här gillas :) M bil me turbo!! Kan knappt bli fränare ;)
Davajn

Post by Davajn »

Fått insuget uppritat i CAD av Mockan! Blir att laserskära ut det på måndag :)

Image

Image
Bonje

Post by Bonje »

M3 E46 turbo= Drömbygge Nr. 1 :)

Skapligt smutt att laserskära ut materialet till plenumet.. :idea:
Personligen hade jag gått ner i höjd på "bakstycket" (där trattarna kommer sitta) så du får en V-fog mot kammaren där. Jag hade gått ner till nästan 90 mm om det är möjligt. Starkare och snyggare svets efteråt. Sen preppa med V-fog innan innan svetsning på övriga ställen också.

Ska bli ett sant nöje att följa det här bygget!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Davajn

Post by Davajn »

Förstår inte riktigt hur du menar gå ner i höjd. Vi hade dock tänkte köra V-fog överallt som du säger.

Kommer inte köra invärtes fullradie trattar utan de blir dom cnc frästa trattarna ppf säljer som går från 50-80mm. Hålen i flänsen är just nu 80mm. Om de blir bra eller dåligt de återstår att se. Tror inte de ska ha så stor betydelse på ett trycksatt insug dock.
Blir 57mm runners med 30 graders böj så man planställer insuget. Tur man har garaget i samma byggnad som ferrita. Dom har rätt bra bockningsverktyg så dom ska få försöka bocka dom. Går inte de får man helt enkelt svetsa egna böjar.

Funderar om jag kommer behöva köra några förstärkningsstag som PPF gör på deras. Är lite osäker i vilken materialtjocklek dom gör deras insug i. Mitt kommer vara i 5mm.
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Upp till 1.5 bar så klarar du dig nog med 5mm utan pinnar.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Bonje

Post by Bonje »

Plattan där du kommer svetsa PPF:s cnc-svarvade trattar. Den plattan har ni nu ritat 100 mm hög.
Gå ner till nästan 90 mm om du nu har 5 mm i plenum materialet och det blir automatiskt en stor V-fog. Visst. :)
PPF har börjat bygga med 5 mm gods har jag sett. Dock så sprack Bäckis plenum ändå under bromsningen redan.
I ditt fall med så stor volym på kammaren hade jag förstärkt med genomgående stavar för säkerhets skull. Det är så trist om det spricker efter en tid och det är pulverlackat o fint.
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Davajn

Post by Davajn »

Andreas. Men de är nog lika bra man borrar upp för stavarna direkt. Får kopiera eran design, igen. Hade ju ändå tänkt ladda på lite mer nästa sommar! :)

Bonje nu förstår jag. Varför flänsen är 10cm i höjd är pga man kapar 4" rören mitt i, och dom är ju som sagt 10cm. Så att gå ner i storlek är ju inte direkt praktiskt.

Funderat lite på om man skulle svarva några bitar för att få en mjuk kurv inne i insuget där rörena träffar flänsarna. För där blir de ju en 90 graders vinkel och sånt är ju aldrig optimalt för luft. Men det kanske är lite överkurs.
Bonje

Post by Bonje »

Första gången man sitter och klurar i teorin hur insuget borde konstrueras så gör nog de flesta plattan som ni har ritat din.
(Jag gjorde själv samma sak med mitt första insug)

När man väl står med delarna i handen, då ser man ofta saker som går att förbättra som för den delen inte gör det ett dugg mer opraktiskt eller heller svårare att svetsa ihop. Tvärt om, samma svårighetsgrad, starkare och snyggare.

Jag bifogar en bild under konstruktion av det senaste insuget jag byggt.
Här ser du hur jag menar och att det inte heller blir på något vis opraktiskt. Ni gör ju självklart som ni vill, det är bara i välmening jag trycker på lite ;)

BTW. Plattan borde givetvis kortas motsvarande på längden för att få V-fog även där.

Image
Davajn

Post by Davajn »

Bonje ja nu klaffar de. Man får ju en automatisk "v-fog" om man gör som du tänker. Att man ska vara bakis för att fatta de ;D
Du har inga mer närbilder på insuget ditt? Såg rätt läckert ut! Visst är de där en M42 motor du bygger på?
Bonje

Post by Bonje »

Alla vet ju att man blir smartare när man dricker, det är en naturlig förklaring till varför du fatta först efteråt.. :wink:
Jajamen det är till en M42:a jag har byggt.
Jag har inte så många bra bilder under uppbyggnaden tyvärr..
Blir till at använda två av de bilder som Jeenz har lagt upp.

Under konstruktion.

Image

Slutresultatet.

Image
robbz

Post by robbz »

Fan mannen, det snyggaste insuget jag skådat på länge! ja, förrutom mitt eget som jag sitter och tittar på just nu 8)

detta projekt kommer bli riktigt kul att följa!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Post Reply