Håller på o demontera en vevaxel ifrån en m52:a och kan bara inte få loss den satans bulten!
Har försökt o spärra veven med en träplanka o sedan försökt slå loss bulten, värmt och använt mutterpicka..
Är den vänstergängad lr?
Tips mottages gärna. Annars blir de väl som jag gjort med m30:isarna och tillverkat ett verktyg som håller i veven..
Men iaf.. hur brukar ni göra?
Motorn i sig har avplockad topp och inget värde än mer än veven och kolvarna..
Problem med vevaxelbult
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Problem med vevaxelbult

-073-7266 822-
325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Re: Problem med vevaxelbult
Som sagt. Bort med tråget.
Kila fast 2 plankor i veven. En bak och en fram.
Ta långt rör eller liknande och ev be någon polare hålla i motorstativet. Sedan tar du i för kung och foster land.
Vevaxelbulten är rätt gängad. Dvs du skruvar fast den medurs och släpper den som vilken bult som helst.
Alltså åt vänster.
Använd musklerna !
Kila fast 2 plankor i veven. En bak och en fram.
Ta långt rör eller liknande och ev be någon polare hålla i motorstativet. Sedan tar du i för kung och foster land.
Vevaxelbulten är rätt gängad. Dvs du skruvar fast den medurs och släpper den som vilken bult som helst.
Alltså åt vänster.
Använd musklerna !

Re: Problem med vevaxelbult
Dåså, jo jag testade med att köra in en planka nu i veckan men blev lite orolig för att kröka veven typ
Ska testa igen nu... O då jääävlar..

Ska testa igen nu... O då jääävlar..

-073-7266 822-
325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
- daniel-635
- Posts: 210
- Joined: 24 Nov 2008, 21:13
Re: Problem med vevaxelbult
Enligt min erfarenhet från M30 sparar man tid på att tillverka ett verktyg direkt.
Istället för att hålla på med diverse pundarmetoder.
Om man nu inte meckar i en snickeriverkstad med trälim, rubank och franskskruv som enda hjälpmedel, då kanske plankan kan vara enda utvägen
Istället för att hålla på med diverse pundarmetoder.
Om man nu inte meckar i en snickeriverkstad med trälim, rubank och franskskruv som enda hjälpmedel, då kanske plankan kan vara enda utvägen

Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Re: Problem med vevaxelbult
daniel-635 wrote:Enligt min erfarenhet från M30 sparar man tid på att tillverka ett verktyg direkt.
Istället för att hålla på med diverse pundarmetoder.
Om man nu inte meckar i en snickeriverkstad med trälim, rubank och franskskruv som enda hjälpmedel, då kanske plankan kan vara enda utvägen
Jo för de m30:s jag mekat med så har jag tillverkat ett verktyg som fungerade utmärkt tills jag nu slarvat bort det... Orkade inte tillverka ett nytt nu bara så två fina träbitar fick duga fint!

-073-7266 822-
325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Re: Problem med vevaxelbult
daniel-635 wrote:Enligt min erfarenhet från M30 sparar man tid på att tillverka ett verktyg direkt.
Istället för att hålla på med diverse pundarmetoder.
Om man nu inte meckar i en snickeriverkstad med trälim, rubank och franskskruv som enda hjälpmedel, då kanske plankan kan vara enda utvägen
Hahahaha bästa svaret alla som mekkar med m50 är pundare


Re: Problem med vevaxelbult
Gör ett mothåll som bultas i trigger hålen och sen är det bara att ta i och det är vanlig gäng...
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: Problem med vevaxelbult
helvete stackars stativ, hur gick de med motorn när den åkte i backen?Carlsson wrote:
Försök inte att släppa den bulten med motorn i stativet!!!!!!
Drog åt min bult för några veckor sedan, med ett verktyg byggt av en gammal remskiva och lite stag ner i backen. Sen drogs bulten åt 450-460nm relativt enkelt med införskaffad jätte moment nyckel

Bmw m5 e34
BBS RK 18
Dr Schrick
Weseco högkomp
BBS RK 18
Dr Schrick
Weseco högkomp