Problem med vevaxelbult

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Problem med vevaxelbult

Post by Blöjan »

Håller på o demontera en vevaxel ifrån en m52:a och kan bara inte få loss den satans bulten!

Har försökt o spärra veven med en träplanka o sedan försökt slå loss bulten, värmt och använt mutterpicka..

Är den vänstergängad lr?

Tips mottages gärna. Annars blir de väl som jag gjort med m30:isarna och tillverkat ett verktyg som håller i veven..

Men iaf.. hur brukar ni göra?

Motorn i sig har avplockad topp och inget värde än mer än veven och kolvarna..
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Problem med vevaxelbult

Post by TreLingon »

Som sagt. Bort med tråget.
Kila fast 2 plankor i veven. En bak och en fram.

Ta långt rör eller liknande och ev be någon polare hålla i motorstativet. Sedan tar du i för kung och foster land.
Vevaxelbulten är rätt gängad. Dvs du skruvar fast den medurs och släpper den som vilken bult som helst.
Alltså åt vänster.

Använd musklerna ! :)
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Re: Problem med vevaxelbult

Post by Blöjan »

Dåså, jo jag testade med att köra in en planka nu i veckan men blev lite orolig för att kröka veven typ :lol:

Ska testa igen nu... O då jääävlar..
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
User avatar
daniel-635
Posts: 210
Joined: 24 Nov 2008, 21:13

Re: Problem med vevaxelbult

Post by daniel-635 »

Enligt min erfarenhet från M30 sparar man tid på att tillverka ett verktyg direkt.
Istället för att hålla på med diverse pundarmetoder.

Om man nu inte meckar i en snickeriverkstad med trälim, rubank och franskskruv som enda hjälpmedel, då kanske plankan kan vara enda utvägen :wink:
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Re: Problem med vevaxelbult

Post by Blöjan »

daniel-635 wrote:Enligt min erfarenhet från M30 sparar man tid på att tillverka ett verktyg direkt.
Istället för att hålla på med diverse pundarmetoder.

Om man nu inte meckar i en snickeriverkstad med trälim, rubank och franskskruv som enda hjälpmedel, då kanske plankan kan vara enda utvägen :wink:

Jo för de m30:s jag mekat med så har jag tillverkat ett verktyg som fungerade utmärkt tills jag nu slarvat bort det... Orkade inte tillverka ett nytt nu bara så två fina träbitar fick duga fint!
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Problem med vevaxelbult

Post by TreLingon »

daniel-635 wrote:Enligt min erfarenhet från M30 sparar man tid på att tillverka ett verktyg direkt.
Istället för att hålla på med diverse pundarmetoder.

Om man nu inte meckar i en snickeriverkstad med trälim, rubank och franskskruv som enda hjälpmedel, då kanske plankan kan vara enda utvägen :wink:

Hahahaha bästa svaret alla som mekkar med m50 är pundare :D :lol:
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: Problem med vevaxelbult

Post by Carlsson »

Image

Försök inte att släppa den bulten med motorn i stativet!!!!!!
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: Problem med vevaxelbult

Post by Fredro »

Gör ett mothåll som bultas i trigger hålen och sen är det bara att ta i och det är vanlig gäng...
Fredrik
070 4567 121
Olli_89
Posts: 80
Joined: 04 Feb 2008, 21:36

Re: Problem med vevaxelbult

Post by Olli_89 »

Carlsson wrote:Image

Försök inte att släppa den bulten med motorn i stativet!!!!!!
helvete stackars stativ, hur gick de med motorn när den åkte i backen?

Drog åt min bult för några veckor sedan, med ett verktyg byggt av en gammal remskiva och lite stag ner i backen. Sen drogs bulten åt 450-460nm relativt enkelt med införskaffad jätte moment nyckel :D
Bmw m5 e34

BBS RK 18
Dr Schrick
Weseco högkomp
Post Reply