FoursFeeders 1602turbo-TILL SALU!!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

marcus
Posts: 73
Joined: 17 Apr 2006, 15:24
Location: Piteå

FoursFeeders 1602turbo-TILL SALU!!

Post by marcus »

Tänkte lägga upp en liten projekttråd på min 02:a

Kaross:
1972 bmw 1602 breddad med Zender glasfiberskärmar av tidigare ägare. Orginal turbospoiler fram. Hjulhus bak breddade innåt med nya justerbara fjäderbenstorn. TIG-svetsad 10punkts fullbur av 45*3 sömlösa rör. Modifierat motorrum för stor intercooler och bamseturbo. Nacascoop i huven från dodge viper. Sprängskydd runt koppling och fångstringar runt kardanen 2st. Inredning spartansk, orginal dörrsidor, div autometermätare och rallystolar.

Motor:M10 2l

Bottendel:
M10 block från 1972 egenhändigt borrat till 90.5 och CNC-fräst deck med cylinderkanter som är 5/100 högre än resterande block för högre packningstryck. Cometic MLS-packning. Oljespridare inborrat i ramlagerlägena. Orginal 80mm M10vev. S38B38-stakar med smidda mahle folkvagnskolvar ca7.5:1 i kompförhållande.tråg med skvalpplåt special oljepump med innehåll från M30. egna motorfästen av länkarmsbussningar.


Topp:
M10 1.8i-85 maxresta insugskanaler(uppsvetsade) med större radiefrästa säten för 48mm insugsventiler och 39mm avgasventiler. avgaskanalerna portade+sätesjobb, inga ventiltätningar på avgas för bättre kyning av ventilskaft. Kamaxel: drskräck 328/328 med 12.1mm lyft orginalvippor med lagomt hårda dubbelfjädrar.

Bränsle och tändning:
MCX-tillverkat sprut med 4 1680cc spridare,egentillverkat aluplenum med PPF 50mm dump. Malpassiregulator och 2st wahlbro 255hp pumpar. 40l fuelcell. Msd dis2 HO programerbar. 2 st msd MC-spolar

Turbosystem:
Holset HX52 med billetimpeller och 16:s avgashus, turbon är lättad 2.5kg.Eget rostfritt pulssplittgrenrör deluxe med 60mm wastegate som dumpar via eget grenrör från varje primärrör vid toppflänsen. rostfritt 3.5"avgassystem. Egen intercooler med cellpaket 600*430*76mm 3"tryckrör.

Drivlina:
240mm 530nm koppling med sinterlamell. getrag 260 (4-växlad från 3.0) 6mm sprängskydd runt koppling. 528e28 kardan. egen bakvagn baserad på 02-bakvagnsbrygga med M5diff och egentillverkade seghärdade drivaxlar för smalare spårvidd mellan modifierade e28svingar upphängda i uniballs till den stummonterade bryggan. inga bussningar i bakvagnen.

Hjulupphängning:
Tii fjäderben fram med kortare dämpare och jamexfjädrar. e12 5-bultade nav fram. E39 528 bromsskivor fram(296mm) med volvo 4-kolvsok.

Bak modifierad bakvagn med 528 e28 bromsar, spax justerbara coilovers.hjulbultar bak bytta till M14.

Hjul:
hådrocksstålfälgar 15" 9.5"breda bak med 26*11.5 MT et street.

Tyvärr så har en massa strul i kombination med att jag vart lat gjort att nån tid värd att skriva om inte presterats i år, motorn ska bromsas i vinter och div modifieringar ska göras för att få bilen helt laglig med turbo och alla modifieringar! bilen väger BTW 1090kg med halv tank.
Last edited by marcus on 25 Sep 2008, 16:57, edited 4 times in total.
User avatar
M_power86
Posts: 948
Joined: 14 Jan 2006, 21:20
Location: Eskilstuna

Re: FoursFeeders 1602turbo

Post by M_power86 »

Satan :twisted:

Du måste bara lägga ut bilder i massor! det här projektet ska följas från början till slut! lycka till
marcus
Posts: 73
Joined: 17 Apr 2006, 15:24
Location: Piteå

Post by marcus »

Lite bilder: nån bild är lånad av Mats Alfredsson.


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
[/img]
Last edited by marcus on 25 Sep 2008, 17:23, edited 3 times in total.
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

kul att du fått upp en tråd här med. :) sjukt frän bil iaf. låter sött! :D

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Post by bmw_pelle »

Så du fick tummen ur oxå:)
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
rotti 02
Posts: 3
Joined: 26 Mar 2006, 10:19

grym bil

Post by rotti 02 »

grym bil , Håller på med en 2002 oxå men blir inte licka extrem som din lycka till. :lol:
User avatar
struten
Posts: 320
Joined: 28 Mar 2006, 18:23
Location: avesta

Post by struten »

verkar bli en kul bil med lite egna lösningar. gillar vi :D
allt går för sakta
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Grymt!!

Skitsnyggt grenrör med!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Blir nog fint, men passa dig för membranet i wastegaten om det är en kopia :cry:
bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Post by bmw_pelle »

Jo, membranen är helt värde.

Nån som har tips på "utbytes" membran
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Hks borde passa, men kostar säkert mer än hela wastegaten och vet inte om dom säljs löst.
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

mitt membran sprack, limmade det och nu funkar det stabilt iaf. man får inte dra åt v-bandsklammret som håller i membranet för hårt.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
marcus
Posts: 73
Joined: 17 Apr 2006, 15:24
Location: Piteå

Post by marcus »

bilen är färdigbyggd så när som på några små modifieringar inför vintern

Jag har hört att membranen inte håller måttet, men det löser jag förmodligen med ett rullmembran från industrin som är 175mm i diam=finfint förhållande mellan membran och ventil, sen ser det ju häftigt ut=) svider lite i hjärtat att ha köpesgrejer i bilen, gillar att göra det mesta själv lixom.

Kul att ni gillar den iaf. Bilen är inte bestyckad som den ska på lägre belastning, men på höga varv och tryck känns den stark. den drar fint till 9000 nu när spjällen står helt öppna. Enda repan i år resulterade i pinsamma 12.43@180 p.g.a att gaswiren kukat ur så endast halv gas uppnåddes, så nu när jag har full gas lär den ju gå 6.22@360 :shock: nej skämt och sido den går rätt bra nu, skulle bli förvånad om inte 10:an sitter till våren.
egnesund
Posts: 145
Joined: 11 Dec 2005, 16:05
Location: Västerås

Post by egnesund »

riktigt kul att hitta fler som håller på med 02:or de är riktigt roliga bilar, måste säga att du har ju inte sparat in på nått iaf... tänkte kolla om du inte har lust att lägga upp bilder på hur du har breddat hjulhusen innåt i bak... och vart köpte du fuelcellen och hur har du löst de med tankmätare??

lycka till!
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
marcus
Posts: 73
Joined: 17 Apr 2006, 15:24
Location: Piteå

Post by marcus »

Jag ska se till att ta några bilder på inredningen och lägga upp...... fuelcellen är köpt i usa av en kompis, från summit tror jag det var, och tankmätare löser jag med att stoppa ner handen och se om den blir blöt 8)
marcus
Posts: 73
Joined: 17 Apr 2006, 15:24
Location: Piteå

Post by marcus »

lite nya bilder på "inredningen"

Image

Image
Post Reply