Emmes, Alex och Martins Driftingmissiler.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Emmes, Alex och Martins Driftingmissiler.
Tja!
Nu har vi smugit omkring här länge och spanat. Känns som att det är dags att vi också lägger upp en projekttråd.
Vi har alla 3 byggt diverse olika balla bilar tidigare. men bestämde oss för att bygga något billigt och kraschvänligt med stor potential från början.
Valet föll på BMW 325 E36 coupé.
Sagt och gjort så köpte vi oss var sin bil i minst sagt varierande skick.
Tanken är att bygga enkelt och slippa bygga om en massa skit. Så här ser receptet ut just nu:
Motor:
Standard M50B25 (Förutom renovering och sätesjobb)
ARP bultar till toppen
Cometic 3mm packning
1200cc spridare
Vems
Soppapump från turbobanditen
TB60 med twin entry
60mm wastegate
kina IC
Kina vattenkylare
Väghållning:
Hydraulisk handbroms
AGAdiff
XYZ coilovers som är avsedda för drifting (Riktiga coilovers även bak)
Kaross:
Fullbur
förstärkningar till bakvagn
Full M3 optik
Jag har inte några vettiga bilder på dom andra bilarna så jag börjar berätta min historia helt enkelt.
Bilen inhandlades i Juli förra året i lagom halvtaskigt skick. Men iaf svensksåld och ca 22000 ärliga mil på mätaren.
Ganska omgående gick en order iväg till Laptimer.se på sparcostolar, hydraulisk handbroms och coilovers avsedda för drifting.
Körde resterande del av säsongen med svetsad diff, coilisarna och en stol monterad. Gick rätt bra. Lyckades köra hela parisern på ställ med trasig handbroms och stabstag bak ;-D
Fortsättning följer
Edit: Någon som kan förklara vad jag gjord för fel med bilderna så jag kan fixa det?
Nu har vi smugit omkring här länge och spanat. Känns som att det är dags att vi också lägger upp en projekttråd.
Vi har alla 3 byggt diverse olika balla bilar tidigare. men bestämde oss för att bygga något billigt och kraschvänligt med stor potential från början.
Valet föll på BMW 325 E36 coupé.
Sagt och gjort så köpte vi oss var sin bil i minst sagt varierande skick.
Tanken är att bygga enkelt och slippa bygga om en massa skit. Så här ser receptet ut just nu:
Motor:
Standard M50B25 (Förutom renovering och sätesjobb)
ARP bultar till toppen
Cometic 3mm packning
1200cc spridare
Vems
Soppapump från turbobanditen
TB60 med twin entry
60mm wastegate
kina IC
Kina vattenkylare
Väghållning:
Hydraulisk handbroms
AGAdiff
XYZ coilovers som är avsedda för drifting (Riktiga coilovers även bak)
Kaross:
Fullbur
förstärkningar till bakvagn
Full M3 optik
Jag har inte några vettiga bilder på dom andra bilarna så jag börjar berätta min historia helt enkelt.
Bilen inhandlades i Juli förra året i lagom halvtaskigt skick. Men iaf svensksåld och ca 22000 ärliga mil på mätaren.
Ganska omgående gick en order iväg till Laptimer.se på sparcostolar, hydraulisk handbroms och coilovers avsedda för drifting.
Körde resterande del av säsongen med svetsad diff, coilisarna och en stol monterad. Gick rätt bra. Lyckades köra hela parisern på ställ med trasig handbroms och stabstag bak ;-D
Fortsättning följer
Edit: Någon som kan förklara vad jag gjord för fel med bilderna så jag kan fixa det?
Last edited by alexfalk on 17 Mar 2011, 15:57, edited 5 times in total.
Väl hemma igen va det vinter och kallt. I och med att bmwn har gått med trasig kylare hela sommaren så va motorn minst sagt stumm.
Till och med tändstiften hade frusit
Men efter att ha tinat den några timmar så startade hon så fint
När bilen torkat upp lite petade vi i en bur lite snabbt och martins bror fick tiga det hela.
Efter det fick bilen stå ett tag av olika anledningar. Men nu har jag börjat ta tag i den för att få ordning på den. Det kommer vara lite fart på tråden iaf eftersom mappning ska ske den 14e och 15e april hos PPF.
Här är ett litet kollage på vad som gjorts senaste veckorna:
Kanske fulaste grundfärgen jag lagt. mesmattäckelvit
Massey Ferguson grå invändigt, motorrum och bagage kommer bli riktigt nice mot industrifärgen som kommer på bilen...
Sedan har martin snidat ihop 3 jäkligt vettiga grenrör:
Till och med tändstiften hade frusit
Men efter att ha tinat den några timmar så startade hon så fint
När bilen torkat upp lite petade vi i en bur lite snabbt och martins bror fick tiga det hela.
Efter det fick bilen stå ett tag av olika anledningar. Men nu har jag börjat ta tag i den för att få ordning på den. Det kommer vara lite fart på tråden iaf eftersom mappning ska ske den 14e och 15e april hos PPF.
Här är ett litet kollage på vad som gjorts senaste veckorna:
Kanske fulaste grundfärgen jag lagt. mesmattäckelvit
Massey Ferguson grå invändigt, motorrum och bagage kommer bli riktigt nice mot industrifärgen som kommer på bilen...
Sedan har martin snidat ihop 3 jäkligt vettiga grenrör:
Last edited by alexfalk on 17 Mar 2011, 14:52, edited 1 time in total.
Inte alls avis på resan ni gorde..... FAN jag vill med åka
Kommer bli fränt med alla på mantorp i sommar =)
Kommer bli fränt med alla på mantorp i sommar =)
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo men det är ju det som är tanken. Härma japanerna med silvior och skylines är ingen bra idé. Det blir bara dyrt. Men om man tänker som dom. Vad är det vi har i sverige som är dussinvara som kan bli snabbt för en liten peng? Därför valde vi e36orna. Väldigt enkla mods för att dom ska bli rikitgt vassa....
Låter som ett bra tänk!alexfalk wrote:Jo men det är ju det som är tanken. Härma japanerna med silvior och skylines är ingen bra idé. Det blir bara dyrt. Men om man tänker som dom. Vad är det vi har i sverige som är dussinvara som kan bli snabbt för en liten peng? Därför valde vi e36orna. Väldigt enkla mods för att dom ska bli rikitgt vassa....
Dom kör ju mycket gamla Corollor där borta med, tex ke70. Det är väl ungefär lika vanlig där som 740 är här
♥ BMW - Kärlek vid första bakvagnskastet ♥
535 -87 x2 525 -92 523 -97
535 -87 x2 525 -92 523 -97
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
Nae som sagt gick det köra hela parisern på mantorp på ställ. Man måsta satsa en del och planera lite. Men det går helt klart även när det är torrt och soligt.
Vi hade riktigt skoj på gatan med. Jag körde en hel del med vanliga sänkfjädrar och aga diff. Det är helt värdelöst. Dämparna stjäl alldeles för mycket av den kraft man vill skicka bilen i sidled med. Ett par rejält hårda coilisar och en aga diff är allt man behöver egentligen. Anledningen till att vi kör turbo är:
Få till rejält med däckrök
att bilen ska orka även på 4an och 5an
Underlätta körningen
Men dom viktigaste anledningarna är nog att det är fränt och mycket vill ha mer
Vi hade riktigt skoj på gatan med. Jag körde en hel del med vanliga sänkfjädrar och aga diff. Det är helt värdelöst. Dämparna stjäl alldeles för mycket av den kraft man vill skicka bilen i sidled med. Ett par rejält hårda coilisar och en aga diff är allt man behöver egentligen. Anledningen till att vi kör turbo är:
Få till rejält med däckrök
att bilen ska orka även på 4an och 5an
Underlätta körningen
Men dom viktigaste anledningarna är nog att det är fränt och mycket vill ha mer
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
Re: Emmes, Alex och Martins Driftingmissiler.
Då va karossen äntligen klar. Har börjat att montera ihop den lite smått och rensat ur kabelhärvan.
Alexander Falk
0701091191
0701091191