bmw e30 325 turbo Update 5/10 - 2011

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Hampusjacobsson

bmw e30 325 turbo Update 5/10 - 2011

Post by Hampusjacobsson »

Hej!
börjar med att pressentera mig !
Jag heter Hampus Jacobsson från Helsingborg och är i dagsläget 19 år gammal och gick ut fordons programmet i somras. Har under ett år ägt en bmw e30 320 som jag har lekt med och sen när allt för mycke delar gick sönder och jag tröttna på effekten så köppte jag en 325 touring som jag plocka drivlinan ifrån och slängde i min 320!

Alla uppdateringar kommer att samlas i första inägget !

(X) = klart och monterat
(/) = Har hemma/ är påväg
( ) = kommer i framtiden

Motor/drivlina:
m20b25 motor (X)
getrag 260 växellåda (X)
325 kardan med nytt stödlager (X)
nya original motor kuddar (X)
ny oljetrågs packning (X)
lamell diff 2,65 i utväxling (X)
3 tums avgasrör med 2st simons dämpare (/)

Turbo setupen som kommer snart:
kl racing rostfritt grenrör (/)
Garret t04 (/) (inte helt 100 på att de är den turbon jag har men förra ägaren trodde de va den )
M5 3,8 spridare 380cc (/)
535 lmm (/)
progresiv btr (/)
3tums downpipe (/)
nytt oljetråg med oljeretur ( )
ic 550x230x65mm (/)
ombyggd vevhus ventilation ( )
40 mm "hks" wg (/)

väghållning:

GM motorsport dämpare fram och bak med sänknings fjädrar (X)
nya styrleder (X)
höger lämkarm ny (X)
325 bromsar fram (X)

Inredning:
m tech 2 stolar och baksäte (X)
ta ut golv mattan och lacka den svart ( )
ta ut innertaket och lacka det svart ( )
svarta dörrsidor ( )

utseende:

sänka bilen (X)
Edition front läpp (X)
ny front plåt ( )
lacka alla crome lister (X)
matt svart motorhuv ( )
m3 vinge ( )
laga ett hål i taket btrevid takluckan (/) spacklat igen det sålänge så de inte ska regna in, ska svetsas senare
tonade rutor ( )

Såhär såg bilen ut när jag köppte den :
Image

Image

Image

Hålet i taket, har spacklat igen det och sprejj lackat över det sålänge för att slippa få in en massa vatten i bilen, får se om jag tar ner innertaket och svetsar det sen, eller om jag kapar taget och sätter glasfiber tak istället, vi får se...
Image

Hon var faktist rätt så fin och fräsch förövrigt i början ! skärmkanter är fina och ända rosten jag har hittat hutills är i en balk ovanför bakaxlen (den ska svettsas snart )
Image

Efter lite för mycket lek så rasa diffen... svetsade diffen men de gick inte så bra, den höll en vecka sen fick jag byta den
Image

ny diff på platts och man ville leka lite till så sluta de med att jag sladda in i en stillastående lastbil Image

i slutet av sommaren körde vi en demonstration mot polisen i Helsingborg, jag skulle göra en burnout i stan när vi höll 20 km/h genom hela stan tutandes och körde för alla rödljus ( vi va väll 3-400 bilar så de va stort ) burnouten gick bra ända tills hela bilen börja hoppa och skaka och inget hände när jag släppte gasen, den bara gasa på, så jag fick vrida av nycklen och köra in till kanten, visa sig att jag hade knäckt båda motor fästena och motorn typ låg på motor balken helt lös bara... så gas vajjern blev för kort och låg på full gas helatiden.... kylaren fick även lite stryk av fläckten oxå.

bogserade bilen till mitt garage senare för att bestämma mig frö vad jag skulle göra, bestämde mig för att en 325 motor ska jag ha i till vintern!

letade på blocket och hitta några som hade gått 30k mil, de var man ju inte så sugen på... tillslut hitta jag en "hel" bil , en e30 325 touring 89a, kosta mig 2800kr ! billigt ! :) fick den hem körd av en skrot firma mot att dom skulle få bilen + katten av mig när jag hade tagit vad jag ville ha och så fick de bli :
Image

Motorn,växellådan och kardanen åkte ut allt i ett :D plocka även backspeglar, fram och bak lampor , drivaxlar och lite annat skit som jag tyckte skulle kunna gå att sälja! och i dagsläget har jag faktist känat ett par 100 på köpet av touringen ! så motorn fick jag gratis kan man säga :)
Image

Drog ut gamla m20b20 motorn oxå allt i ett där med!
Image

Tomt...
Image

Hade ett helvete med att få i m20b25 motorn, först så var stödlagret på kardanen av fel sort... bara och skruva av kardanen då? NEJDÅ då hade dom jävla bultarna till kardanen rundats ! lyfte ur motorn och dela på kardanen, på med gamla stödlagret från 320 motorn och i med skiten igen, ja men då börja 320 lagret bara gnissla och hålla på, tröttna på skiten så lyfte ur motorn köppte ett nytt lager för ca 1000 kr på bmw och skulle dela kardanen, gick inte, helt stum va den ! banka och slog men den ville inte... hepp fram med vinkelslipen och kapa bultarna som håller kardanen i växellådan, kasta kardanen i ett dike påväg hem och köppte en ny kardan av en här på forumet, sen gick allt smidigt ihopa och nu sitter äntligen motorn i bilen !
Image

prov montera fronten på touringen ( min ska ha gamla fronten och detta är nya fronten ) passa sådär, skulle behöva kapa ut för bogsernings öglorna om den ska passa ordentligt så jag skiter nog i den och kör original fronten istället och kapar upp ett litet hål för att oljekylen ska få lite luft på sig
Image

MYCKE bättre, ska bara kapa upp ett hål för oljekylen! fronten kommer bytas ut senare mot en som är lite rakare !
Image

Börjat bygga avgasrör, bara besigtningsrör så kommer bygga om det sen till när turbon åker på, är iallafall original grenrör- original första biten på avgasröret- ett Y rör som går till 2,5 tum, em 2,5tums simons dämpare- en steg muff till 3tum - 2 st böjjar - 1 meter rakt rör och sen sist en 3tums simons dämpare
Image

sen gjorde jag en deal med en kompis om att jag fick hans mtech 2 inredning mot att han fick lite delar av mig + lite pengar, jag är nöjjd iallafall , hel och fin inredning ! nu ska bara nya dörrsidor i, lacka matta och tak och kanske byta instrument panel ( sprucken :/ )
Image

har bytt till gm motorsport dämpare fram ( har bak kvar att montera ) vet inte vad fjädrarna kommer sänka men de blir väll en del om man jämför fjädrarna!
Image

Mitt påbörjade turbo kitt :

turbon som ska vara en garett t04 enligt förra ägaren, jag vet inte för där står inget på turbon för allt är bort slipat :( någon som är bra på sånt så kan jag ta mått och skicka till er så ni kan bekräfta det ?
Image

kl racing grenrör kommer jag köra med, kommer förstärka de för jag har hört att dom spricker av tunga turbosar ? och bygga om det för wg !

Image

M5 3,8 spridare , ska flöda 380cc
Image

har 535 lmm och downpipe med men ingen bild på det. kan tillägga att turbo kittet hitils kostat mig 3200 kr :) tycker de är billigt :)

Update 17/3 - 2011

Hej idag blev de en kort runda till garaget för att fixa varvmätaren som tidigare inte funkat, men den funkar nu efter lite hjälp här från forumet!

Image

Nu står även bilen på dina egna hjul och är inte längre en pallbocks räser, hade ett jävla problem med att hissa ner bilen... hissa ner den och fick inte ut domkraften från motorbalken sen... bilen var för låg fram för det :/ fick låna en original domkraft från en kompis och hissa upp bilen i sidan och sen vånda ut domkraften, nu är den iallafall nere !

Image

sen tänkte jag att jag kunde köra motorn lite varm och tog en liten film på den när den hade avrit igång ett tag för att höra ljudet, kom på i efterhand när jag kom ut ur bilen att de va kanske inte så smart att göra det i ett instängt garage utan utsug... så fick åka hem direkt för att inte bli helt förgiftad :O

http://www.youtube.com/watch?v=NT5qMnrIGrs" onclick="window.open(this.href);return false;

men iallafall tycker jag den går lite konstigt ibland när amn ger den kanske halvgas ifrån tomgång, den går först ner i varv och håller på att dö och den varvar den upp, men från tomgång till full gas så går de rätt bra tycker ja, den ryker även rätt mycke vitt, tecken på trasig topp packning ? och sen såg jag detta under avgasröret :

Image

en rätt stor pöl med svart vatten :S visst lite vatten kan ju komma ut, men jag tycker detta är lite mycke för att va normalt? + bilen går lite halv konstigt och den ryker mycke vitt ? topp packning ?:(

Update 2/4-2011
Hej har sedan senaste uptaderingen fått tag i en lamell diff och gjort lite små saker med bilen

min samling med diffar :

från vänster
325 e30 188 huset obromsad diff ( sitter e34 kåpa )
525 tds e34 188 huset lamell diff ( med 325 kåpa ) sitter monterad på bilen nu
320 e30 168 huset obromsat

Image

vad tror ni om utväxlingen med m20b25 motor och låda ? hur kommer den bli ?
Image

lamell diff <3
Image

drog även ut 2 pinnbultar som var knäckta till ventilkåpan och när den ändå var av så fick den sig en lack :) älskar detta utseendet :) nu ska bara insuget oxå lackas likadant så blir de bra ^^

Image

ska göra lite små skit med bilen imorgon sen ta hem den och köra in den på jobb och lyfta upp den och fixa läckor i avgasröret och ställa ljuse och mäta avgasvärde och lite sånt skit :)
Last edited by Hampusjacobsson on 05 Oct 2011, 22:22, edited 5 times in total.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... 135#449135
Hampus Jacobsson
0730 554033
Dajb

Post by Dajb »

Gött med fler roliga e30s i stan :)

Lycka till!

Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Hampusjacobsson

Dajb wrote:Gött med fler roliga e30s i stan :)

Lycka till!

Mvh
haha jo de ska bli kul :D vi får ta ett race i sommar om bilarna e klara ! :) du had einte kvar diffen ifrån din bil va ?
Hampus Jacobsson
0730 554033
Dajb

Post by Dajb »

Hampusjacobsson wrote:

Lycka till!

Mvh
haha jo de ska bli kul :D vi får ta ett race i sommar om bilarna e klara ! :) du had einte kvar diffen ifrån din bil va ?
det får vi absolut göra :P hehe
nej tyvärr orginaldiffen är såld :)

Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Hampusjacobsson

Dajb wrote:
Hampusjacobsson wrote:

Lycka till!

Mvh

Mvh
ahh synd ! kör ju med lilla diffen nu :( och har redan rasat en sån med original motorn, jag jag vill knappt tänka på vad nya motorn med turbo kommer göra med den :( du vet ingen som har ? eventuellt bara diff kåpan ?:)
Hampus Jacobsson
0730 554033
Dajb

Post by Dajb »

Hampusjacobsson wrote:
Dajb wrote:
Hampusjacobsson wrote: haha jo de ska bli kul :D vi får ta ett race i sommar om bilarna e klara ! :) du had einte kvar diffen ifrån din bil va ?

Mvh
ahh synd ! kör ju med lilla diffen nu :( och har redan rasat en sån med original motorn, jag jag vill knappt tänka på vad nya motorn med turbo kommer göra med den :( du vet ingen som har ? eventuellt bara diff kåpan ?:)

haha, nä du lär nog skrota några stycken hehe
nej tvärr, du får hålla utkik här på forumet :)
eller så får du bygga skottsäkert ;)

mvh
Bmw e30 M5 Turbo
Hampusjacobsson

Dajb wrote:
Hampusjacobsson wrote:
Dajb wrote: det får vi absolut göra :P hehe

Mvh

mvh
jo har märkt att de inte är den hållbaraste diffen :S

skottsäkert på 325 snik turbo ? XD overkill typ ?XD och de är ju en bra bit utanför min budget oxå ;) jag kan låna din bakvagn medans din står på pallbockar och läcker olja efter första starten (A) haha

var i helsingborg har du garage ?
Hampus Jacobsson
0730 554033
Dajb

Post by Dajb »

Hampusjacobsson wrote:
Dajb wrote:
Hampusjacobsson wrote: ahh synd ! kör ju med lilla diffen nu :( och har redan rasat en sån med original motorn, jag jag vill knappt tänka på vad nya motorn med turbo kommer göra med den :( du vet ingen som har ? eventuellt bara diff kåpan ?:)

mvh

skottsäkert på 325 snik turbo ? XD overkill typ ?XD och de är ju en bra bit utanför min budget oxå ;) jag kan låna din bakvagn medans din står på pallbockar och läcker olja efter första starten (A) haha

hehe nä inte direkt, haha ja vafan jag kör skottsäkert med en orginal m5 motor :P 315hk ;) dock så bygger jag för framtiden hehe
okej, haha ja visst kan du göra det, kan ta ut en hyra på 500kr/dag så betalar den sig själv efter som sommar ;) hehe
haha nej nej, den ska inte läcka någonting alls haha

en bit utanför stan, ett hemskt tradigt helsingborgshems garage, utan el eller något

letar nytt, men finns ju inget vettigt :(
själv då?

mvh
Bmw e30 M5 Turbo
Hampusjacobsson

Dajb wrote:
Hampusjacobsson wrote:
Dajb wrote:

mvh

hehe nä inte direkt, haha ja vafan jag kör skottsäkert med en orginal m5 motor :P 315hk ;) dock så bygger jag för framtiden hehe
okej, haha ja visst kan du göra det, kan ta ut en hyra på 500kr/dag så betalar den sig själv efter som sommar ;) hehe

en bit utanför stan, ett hemskt tradigt helsingborgshems garage, utan el eller något

själv då?

mvh
haha 500 kr dagen är lite utanför min budget oxå :D

jo jag och 3 kompisar letar nytt garage oxå. jusst nu har jag min bil i en lada i ekeby... visst de e issolerat, men där är fan ingen port... så de blåser rätt in x) på vintern är de kul och mecka i 10-15 minusgrader :) lyfte i motorn när de va 11 minus, rätt tråkigt faktist. så nu har jag tröttnat när min bil rullar och vi ska leta nytt garage :) kanske skulle finnat platts till en till om vi hittar ett stort garage ? ;) vi har som mål att hitta något innan denna månaden är slut !
för min kompis har 3 månaders uppsägning på sitt garage om han säger upp de denna månaden, säger han upp de nästa månad så har han helt plöttsligt 6 månaders uppsägning istället :S
Hampus Jacobsson
0730 554033
Dajb

Post by Dajb »

Hampusjacobsson wrote:
Dajb wrote:
Hampusjacobsson wrote: jo har märkt att de inte är den hållbaraste diffen :S

själv då?

mvh

jo jag och 3 kompisar letar nytt garage oxå. jusst nu har jag min bil i en lada i ekeby... visst de e issolerat, men där är fan ingen port... så de blåser rätt in x) på vintern är de kul och mecka i 10-15 minusgrader :) lyfte i motorn när de va 11 minus, rätt tråkigt faktist. så nu har jag tröttnat när min bil rullar och vi ska leta nytt garage :) kanske skulle finnat platts till en till om vi hittar ett stort garage ? ;) vi har som mål att hitta något innan denna månaden är slut !
för min kompis har 3 månaders uppsägning på sitt garage om han säger upp de denna månaden, säger han upp de nästa månad så har han helt plöttsligt 6 månaders uppsägning istället :S
hehe oki ;)
okej okej, ja nä det är ingen höjdare, samma med mitt, där e typ 5cm glipa under porten och ventilationshål på andra sidan så det blåser också rakt igenom :P

ja det är alltid av intresse :) jag har också 3 månaders uppsägningstid på mitt så

Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
Hampusjacobsson

Dajb wrote:
Hampusjacobsson wrote:
Dajb wrote: hehe nä inte direkt, haha ja vafan jag kör skottsäkert med en orginal m5 motor :P 315hk ;) dock så bygger jag för framtiden hehe

själv då?

mvh

hehe oki ;)
okej okej, ja nä det är ingen höjdare, samma med mitt, där e typ 5cm glipa under porten och ventilationshål på andra sidan så det blåser också rakt igenom :P

ja det är alltid av intresse :) jag har också 3 månaders uppsägningstid på mitt så

Mvh
de e så jävla jobbigt o mecka när de är minus grader och de blåser och man förlorar känslen i fingrarna :D haha omöjligt att skruva i skruvar första biten för hand typ X) så nu får de va nog och ett riktigt garage skaffas som de åtminstonde inte blåser igenom ! utrusta de med alla möjliga verktyg och allt :D

maila nyss på ett garage så vi får de ;)
Hampus Jacobsson
0730 554033
Hampusjacobsson

uppdaterat i första inlägget med film och lite bilder ! :)
Hampus Jacobsson
0730 554033
Hampusjacobsson

Re: bmw e30 325 snik turbo Update 2/4 - 2011

updaterat första inlägget :)
Hampus Jacobsson
0730 554033
Casy

Post by Casy »

om det står 2,65(?) på diffen, och lådan har 0,8 på 5an, så blir det 350km/h vid 6500rpm.. hehe
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Hampusjacobsson

Casy wrote:om det står 2,65(?) på diffen, och lådan har 0,8 på 5an, så blir det 350km/h vid 6500rpm.. hehe
aa de står de...

helvete då kommer bilen bli grymt dryg och drifta med :/

går de att ta utväxlingen från min andra 188 diff ? och hur mycke jobb är de att byta ? hur gör man?
Hampus Jacobsson
0730 554033
Casy

Post by Casy »

det ska finnas en tråd under chassieavdelningen som jag skapade i höstas, sök rätt på den. Annars kanske det står lite info om utväxlingsbytet i min projekttråd. Innanmätet från en annan 188-diff går byta, men det är lite mixter.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Hampusjacobsson

Casy wrote:det ska finnas en tråd under chassieavdelningen som jag skapade i höstas, sök rätt på den. Annars kanske det står lite info om utväxlingsbytet i min projekttråd. Innanmätet från en annan 188-diff går byta, men det är lite mixter.
okej men jag kan ta utväxlingen från min obromsade 188 diff och sätta i min 188 lamell diff ? ska söka lite !:)
Hampus Jacobsson
0730 554033
Post Reply