Bakaxelklump 330ia e46

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Capone77

Bakaxelklump 330ia e46

Post by Capone77 »

Är en klump som topic lyder lamelldiffad?

Var en som sade till mig att alla e46 diffar är utan diffbroms utom M3. Stämmer det verkligen?

Tacksam för snabba svar.
If you blink, you miss me.
PiLlEvAn

Post by PiLlEvAn »

stämmer bra
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
JohanE

Post by JohanE »

PiLlEvAn wrote:stämmer bra
Antar att det var fråga två du svarade på där eller? :)
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
Capone77

Post by Capone77 »

Ok, min 330iA klump är alltså inte värd ett skit :(

Det suger ju hästbajs.

Men tack för svar.
Hool

Post by Hool »

Capone77 wrote:Ok, min 330iA klump är alltså inte värd ett skit :(

Det suger ju hästbajs.

Men tack för svar.
DU kan peta i en quafie och sälja som replacement? :)

Eller till någon som söndrat sin befintliga klump..

Eller köp en badbrygga och ha som sänke :|
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
Capone77

Post by Capone77 »

Passar en lamell från tex en 525tds? Eller liknande?

Diffen måste ju vara värd 5k om man stoppar i lamell i den?
Niklas Sandström

Post by Niklas Sandström »

Capone77 wrote:Passar en lamell från tex en 525tds? Eller liknande?

Diffen måste ju vara värd 5k om man stoppar i lamell i den?
Tyvärr passar det inte från äldre klumpar då det är lite halvknepiga mått på dom nya, en del har till och med svetsade kronhjul.
moonzhine

Post by moonzhine »

Det borde inte finns nå värde i nån e46 diff tycker ja,
Jämför man en m5 e60 och m3 e46 så förstår man :)
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)

Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!

Mvh:Peter
0730468169
Capone77

Post by Capone77 »

Ok, ok, tack för svaren, bara att kasta skiten med andra ord.
salis

Post by salis »

Lugna sig lite nu, vet inte om jag bara är trött och missförstår vad alla skriver i tråden, men, det finns e46 klumpar som har lamelldiff som inte sitter på M3, då det fanns som tillval.. Säger ju dock inte att din 330 klump ÄR en sån..
Niklas Sandström

salis wrote:Lugna sig lite nu, vet inte om jag bara är trött och missförstår vad alla skriver i tråden, men, det finns e46 klumpar som har lamelldiff som inte sitter på M3, då det fanns som tillval.. Säger ju dock inte att din 330 klump ÄR en sån..
Då E46 har antispinn som standard så fanns det inte ens som tillval med diffbroms.
salis

Post by salis »

Hur kommer det sig då att vissa 320 Med M-paket II (kanske är fler men är sådana jag stött på med lamelldiff) har lamelldiff, eller kanske inte är just lamelldiff, men någonting som spärrar är det iaf.. Nu finns såklart ingen i min omgivnings ägo kvar så kan inte komma med konkreta bevis, men är inget jag bara tagit ur luften.

Edit: Kanske någon slags slungdiff?

Det där med antispinn är också intressant, då det även har pratats om att även E36 inte kunde väljas med både och. Men om man kollar runt lite så finns det flera som har båda i sin utrustningslista, kanske du vet nått om det även Nicklas? (obs detta är inga påhopp, är själv nyfiken på hur det hela hänger ihop!)
Last edited by salis on 10 Mar 2011, 00:53, edited 1 time in total.
Capone77

Post by Capone77 »

Låter ju väldigt trångsynt av BMW att inte erbjuda diffbroms ens som tillval bara för att bilen har antispinn som standard.

Det finns alltså bara två sätt att veta säkert, antingen kolla utrustningslistan, eller att öppna klumpen och kolla.

Hmm, förvirrande det här. Men tack för funderingar och frågeställningar.
Niklas Sandström wrote:Då E46 har antispinn som standard så fanns det inte ens som tillval med diffbroms.
salis

Post by salis »

Capone77 wrote:Låter ju väldigt trångsynt av BMW att inte erbjuda diffbroms ens som tillval bara för att bilen har antispinn som standard.

Det finns alltså bara två sätt att veta säkert, antingen kolla utrustningslistan, eller att öppna klumpen och kolla.

Niklas Sandström wrote:Då E46 har antispinn som standard så fanns det inte ens som tillval med diffbroms.
Precis, bästa är att öppna klumpen.. Editerade mitt inlägg, vet inte om det kan ha varit någon annan typ av låsning, så som slungdiff eller liknande..
Capone77

Post by Capone77 »

Jag skall kolla det.
salis wrote:Precis, bästa är att öppna klumpen.. Editerade mitt inlägg, vet inte om det kan ha varit någon annan typ av låsning, så som slungdiff eller liknande..
Niklas Sandström

Capone77 wrote:Låter ju väldigt trångsynt av BMW att inte erbjuda diffbroms ens som tillval bara för att bilen har antispinn som standard.

Det är väl pga att antisladd och antispinn läser av alla hjulens hastigheter och låser du då ihop bakhjulen så kan den inte bromsa hjulen separat.

En del säger att det fanns Torsendiff till E46 men kollar man reservdelskatalogen så finns det ingen bromsad diff förutom till M3.
Capone77

Post by Capone77 »

Hmm, å andra sidan har M3 också antispinn och det funkar där. Och gasar man och hjulen snurrar lika fort så bromsar den båda hjulen, snurrar dem olika fort så bromsar den ett hjul.

En diffbroms inverkar med andra inte på antispinnen. Min 9-5 Aero med quaife diff skickade inga konstiga felkoder eller annat efter det att diffen monterades.
Niklas Sandström wrote:Det är väl pga att antisladd och antispinn läser av alla hjulens hastigheter och låser du då ihop bakhjulen så kan den inte bromsa hjulen separat.

En del säger att det fanns Torsendiff till E46 men kollar man reservdelskatalogen så finns det ingen bromsad diff förutom till M3.
Post Reply