Bra snyt i dieseln

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »


Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

JohnE wrote:
bingsingen wrote: nuvel, da er jeg spent på hvilket element i pumpan han har for å få den effekten, for 7mm rekker inte til, han må ha typ 8-9mm for den effekten, tviler mycket på den effekten.
7mm element med modifierade tryckventiler har visat sig kunna leverera över 180cc. Borde räcka till 700hk med 24v-motorn.
Mynä har dessutom börjat labba med 8mm element.

Har sett bänkpapper på 550whp i 5-cyl 20v-motorn, så över 200 hjul-hästar per liter är fullt möjligt ur dessa motorer.
Tråkigt bara att finnarna är så sega på att leverera bevis i form av dynopapper eller stripptider.
Har faktiskt ingen koll på vilket element eller vem som gjort det, Mynä eller PP..
Får slå en kik runtom på finska forumen så kanske du hittar på någon info.
http://holysmoke.fi/phpBB3/
http://www.mese.fi/forum/


Är det OM605:an du menar som bänkade 550hk/707Nm.. JohnE?
Den har väl rekordet på den motorn sen i somras 2010 om jag inte fattat fel iaf, en finne så klart.

Trevlig motor 606:an med.. verkar hålla fint med helt standard motor för 400hk + lagomt vrid :lol:

Trist att Johan sålt både motor och bil sen en tid tillbaks.. den gick fint.
Mynä 7mm, säkert läst om i Street & Strip blaskan eller sett den på SDS Drifting tävlingarna?
http://www.youtube.com/watch?v=DmOUJQD3FDA
http://www.youtube.com/watch?v=VbZvkR2t5qs
http://www.youtube.com/watch?v=G7Ja3v_PM5M
JohnE
Posts: 392
Joined: 26 Jul 2008, 14:53
Location: Västerås

Post by JohnE »

Jo exakt, Jeemu's OM605'a, i augusti. Bara 2,7 bar laddtryck. 7mm element från Mynä och inte mycket special alls i motorn. God potential den motorn uppenbarligen.
Han har hivat i den motorn i en BMW E21'a nu.
Svårlästa forum. Tråkigt att man jag inte kan någon finska alls. Förrutom på fyllan :roll: :lol: :lol:


Jasså har Johan sålt motorn nu. Han lyfte väl i paketet i den vita kombin? Sålde iväg den?
Senast jag hälsade på honom hade han den fortfarande i blåa 123'an.
ramberg wrote: Har faktiskt ingen koll på vilket element eller vem som gjort det, Mynä eller PP..
Får slå en kik runtom på finska forumen så kanske du hittar på någon info.
http://holysmoke.fi/phpBB3/
http://www.mese.fi/forum/


Är det OM605:an du menar som bänkade 550hk/707Nm.. JohnE?
Den har väl rekordet på den motorn sen i somras 2010 om jag inte fattat fel iaf, en finne så klart.

Trevlig motor 606:an med.. verkar hålla fint med helt standard motor för 400hk + lagomt vrid :lol:

Trist att Johan sålt både motor och bil sen en tid tillbaks.. den gick fint.
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

Stämmer bra att han gjorde, den åkte i den vita kombin.
Vet ej om han sålde den komplett med den bilen eller separat.

Den blåa såldes till en i Säter och har inte sett den nu på ett tag.
User avatar
bingsingen
Posts: 215
Joined: 12 Jan 2011, 01:14
Location: Buskerud (Norge)

Post by bingsingen »

blir MB diesel i min E9 tror jag :twisted: men vil bygge på en om617A, rak femma er grymmaste motoren, liker inte om603 eller om606, ful ljud i dem :roll:
Heller aids enn e30!
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

bingsingen wrote:blir MB diesel i min E9 tror jag :twisted: men vil bygge på en om617A, rak femma er grymmaste motoren, liker inte om603 eller om606, ful ljud i dem :roll:
OM617 är trevlig med turbo också, men hade valt 606:an iaf.
Bara med org. uppställd pump på 617 så går de helt ok :)

De klipp på Perers gör inte rättvisa, den låter brutalt mycket elakare än på film.. riktigt gott vrål var det i den maskin och brukar vara gött ljud i 606:an.
JohnE
Posts: 392
Joined: 26 Jul 2008, 14:53
Location: Västerås

Post by JohnE »

bingsingen wrote:blir MB diesel i min E9 tror jag :twisted: men vil bygge på en om617A, rak femma er grymmaste motoren, liker inte om603 eller om606, ful ljud i dem :roll:
Kan annars rekommendera OM602'an för trevligt ljud. Jag gillar också femmornas ljud.
602'an, lite modernare med hydrauliska lyftare och betydligt mer varvvillig :twisted:
Fortfarande 2 ventiler per cylinder = sjukt nice ljud.

Låter mycket trevligare än 6-cyl motorerna.
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
User avatar
bingsingen
Posts: 215
Joined: 12 Jan 2011, 01:14
Location: Buskerud (Norge)

Post by bingsingen »

JohnE wrote:
bingsingen wrote:blir MB diesel i min E9 tror jag :twisted: men vil bygge på en om617A, rak femma er grymmaste motoren, liker inte om603 eller om606, ful ljud i dem :roll:
Kan annars rekommendera OM602'an för trevligt ljud. Jag gillar också femmornas ljud.
602'an, lite modernare med hydrauliska lyftare och betydligt mer varvvillig :twisted:
Fortfarande 2 ventiler per cylinder = sjukt nice ljud.

Låter mycket trevligare än 6-cyl motorerna.
blir om617 tror jag.. :wink:
Heller aids enn e30!
Post Reply