Perfekt Tajming av årets hjälte, Uppföljning av hjälten! :)

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Post by Doktorn »

När vi ändå pratar bilkörning och körkort så måste jag flika in med att det enligt min mening är ALLDELES för lätt att ta körkort. Visst, man lär sig regler och moral, det är ju tvunget. Lär man sig köra bil? Nej, inte ett dugg. Man lär sig åka bil och det kan en shimpans lära sig. Halkan skulle kompletteras drastiskt med krävande övningar i mycket högre fart som måste klaras för att få körkort. Nu åker folk omkring och har aldrig fått en sladd på bilen utom den gången på halkbanan i 30km/h och då åkte dom baklänges ut i gruset. Kör man i diket idag så föklarar man det hela för polis och försäkringsbolag med - Det var halt, jag fick sladd och det ifrågasätts inte.
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

Halkbanan är skrattretande..
När jag körde den så var vi 2 i en bil, fick åka med en tjej som körde först och vid en av de första "övningarna" när de satt ut hinder och man skulle bromsa så gled det bara rakt fram och hon fick "panik".. släppte ratten och började skrika.
Denna händelse har jag råkat ut för en gång till, när en tjej skulle prova köra på sjön när det var plogad bana, sladd.. skrik och händerna i luften och rakt ut i snövall.

För att återgå till halkbanan.. så frågade jag om man fick sladda lite osv.. fick då ett strängt NEJ!
Hur ska då folk lära sig om man inte ens får prova på under säkra förhållanden?
Nu var dock detta några år sedan, men tror det ser lika ut idag.


Tycker att halkbanan borde vara något mer än dit och få känna på lite halka men inte lära sig hantera bilen därefter när något händer.
För det är rätt så viktigt efter vägarna att kunna hantera sitt fordon vid kris situation.

Om jag fick ändra på halkbanan så skulle den varit som den är idag med att få känna på halt underlag, MEN med olika typer av fordon, fwd/rwd/awd och lära sig hantera dom!
För det skiljer en hel del sins emellan hur de fungerar, även olika från bil till bil.. men har man gjort det och övat/kört en del så sitter det mer i ryggmärken och du tänker inte på att du måste göra si och så..

Tur man är uppvuxen på landet så man lärde sig sladda på bana ute på åker & vägar i byn. :lol:
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

ja halkbanan är ett skämt.man lär sig inte mycke om köra bil på halt underlag.sen så är det så fruktansvärt halkigt så de är inte riktigt realistiskt,går ju knappt lägga upp ett snyggt ställ utan snurra. så behövs det lite större ytor/längre vägar å köra på.här i piteå är det en väldigt liten bana.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Dallas är kung!

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Helt underbart.. mera sådant :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
_2499
Posts: 961
Joined: 07 Sep 2010, 19:10
Location: Karlskrona

Post by _2499 »

ramberg wrote:För att återgå till halkbanan.. så frågade jag om man fick sladda lite osv.. fick då ett strängt NEJ!
Hur ska då folk lära sig om man inte ens får prova på under säkra förhållanden?
Nu var dock detta några år sedan, men tror det ser lika ut idag.
När jag körde halkbanan för ganska så exakt 1 år sen (var en hel del snö och is då) sa bilskolläraren till oss att provisera fram en sladd när vi körde tillbaka efter en övning. Dock vart det ju antisladd på skiten så hände ju knappt något, så jag drog krycka och det var ingen som gnällde på det!
User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Post by Fernis1 »

Syns ju att han åker volvo iaf, hög panna och dimmig blick :)
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
User avatar
bingsingen
Posts: 215
Joined: 12 Jan 2011, 01:14
Location: Buskerud (Norge)

Post by bingsingen »

Fernis1 wrote:Syns ju att han åker volvo iaf, hög panna och dimmig blick :)
bettre det en triste knarkarkungar i lösa buksar og ganstercap på hovudet?! :oops:
Heller aids enn e30!
User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Post by Fernis1 »

bingsingen wrote:
Fernis1 wrote:Syns ju att han åker volvo iaf, hög panna och dimmig blick :)
bettre det en triste knarkarkungar i lösa buksar og ganstercap på hovudet?! :oops:

Haha ja kanske det :)
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

Jobbabrallor... Sydstadskeps...likgiltig blick...kallas dallas..
What can i say? :D
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

_2499 wrote:
ramberg wrote:För att återgå till halkbanan.. så frågade jag om man fick sladda lite osv.. fick då ett strängt NEJ!
Hur ska då folk lära sig om man inte ens får prova på under säkra förhållanden?
Nu var dock detta några år sedan, men tror det ser lika ut idag.
När jag körde halkbanan för ganska så exakt 1 år sen (var en hel del snö och is då) sa bilskolläraren till oss att provisera fram en sladd när vi körde tillbaka efter en övning. Dock vart det ju antisladd på skiten så hände ju knappt något, så jag drog krycka och det var ingen som gnällde på det!
Jag frågade om jag fick dra i kryckan och det fick jag :) Så vissa verkar snällare än andra.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Magnaten wrote:Jobbabrallor... Sydstadskeps...likgiltig blick...kallas dallas..
What can i say? :D
Svår fråga, men jag gissar på denna:

http://www.youtube.com/watch?v=wpDz9bKBC28
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Strandholm wrote:
Magnaten wrote:Jobbabrallor... Sydstadskeps...likgiltig blick...kallas dallas..
What can i say? :D
Svår fråga, men jag gissar på denna:

http://www.youtube.com/watch?v=wpDz9bKBC28
HAHAHHAA!! 8) 8)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Lindebrink
Posts: 177
Joined: 25 Dec 2005, 02:01
Location: Nyköping

Post by Lindebrink »

hahahaha! :D
Johan Lindebrink
M3E30 Turbo -87 *782 whp 840 wnm* http://www.garaget.org/?car=161239" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hool
Posts: 1161
Joined: 18 Sep 2009, 22:12
Location: Göteborg

Post by Hool »

nicke.t wrote:ja halkbanan är ett skämt.man lär sig inte mycke om köra bil på halt underlag.sen så är det så fruktansvärt halkigt så de är inte riktigt realistiskt,går ju knappt lägga upp ett snyggt ställ utan snurra. så behövs det lite större ytor/längre vägar å köra på.här i piteå är det en väldigt liten bana.
Kört lasbil på halkbanan i piteå.. Var för övrigt halare på vägen hem än på halken :|


Fick då köra i kurva å häva sladdar på halkbanan när jag tog B kortet.

Men det var ju på det glada 90 talet. Kostade för övrigt 600kr :)
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

Nisse Järnet wrote:
_2499 wrote:
ramberg wrote:För att återgå till halkbanan.. så frågade jag om man fick sladda lite osv.. fick då ett strängt NEJ!
Hur ska då folk lära sig om man inte ens får prova på under säkra förhållanden?
Nu var dock detta några år sedan, men tror det ser lika ut idag.
När jag körde halkbanan för ganska så exakt 1 år sen (var en hel del snö och is då) sa bilskolläraren till oss att provisera fram en sladd när vi körde tillbaka efter en övning. Dock vart det ju antisladd på skiten så hände ju knappt något, så jag drog krycka och det var ingen som gnällde på det!
Jag frågade om jag fick dra i kryckan och det fick jag :) Så vissa verkar snällare än andra.
Jag kanske framförde min fråga på lite felaktigt sätt.. :lol:

Tyckte iaf att halkbanan sög rejält.
Betala för att få känna på lite halka mitt i vintern är ju som att kasta pengarna i sjön.

Det var inget mer än, det är halt och sen bara.. jaha och sen? ..that's it! :?
Vad lärde jag mig mer än att det är halt? jo kör ut på väggrenen för där är det bättre fäste..
Alla som bor ute på landet vet vad det menas på vintern, bara o kugga ner nån växel och fullgas för det kommer skära rakt ner i diket...
User avatar
M635 forever
Posts: 1013
Joined: 25 Jan 2006, 23:30
Location: Huddinge

Post by M635 forever »

Kanske har halkbanan urartat på senare!?
Var i vilketfall det roligaste med förarutbildningen när jag tog "lappen" -89!
Gillingebanan med en (då) sprojtans flong ny Nissan Sunny! =)
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
Post Reply