Pecka Power E21 M20 2,8 Turbo 837 whp!!!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Pecka Power E21 M20 2,8 Turbo 837 whp!!!
Tänkte eftersom många har projekt trådar så tänkte även jag skaffa en om nån skulle vara intresserad.
Bilen är en BMW E21 323i -82 som har försetts med turbo.
Så här är bilen nu:
Motorn:
Block M20B25 med dieselvev och 130mm stakar från M20B20/B23, standard kolvar, som är lätt svarvade, riktplanat, oringat, oljeretur i blocket, nya lager och packningar.
Toppen:
M20B25 topp med orginal ventiler och orginal insug, portad av PPF, svetsad och riktplanad av PPF, mirafräst, hårdare ventilfjädrar, PPF kam 270/280 grader, ställbart kamdrev.
Autronic SMC med 990cc spridare, MSD DIS4 med 3st MSD dubbelspolar, PPF 50mm dump, PPF grenrör som de sitter en PT SC61 turbo på och en Tial 38mm wastgate, 044 soppapump, catchtank i skuffen, batteriet flyttat till skuffen, 3 tums downpipe i rostfritt, resten av avgassystemet är också i 3 tum men ej rostfritt, en liten dämpare och sidepipe.
Drivlina:
Orginal förutom koppling, Sachs 618 tryckplatta med 4-pucks sinterlamell.
Karrosen:
Orginal med rost och allt annat som följer med, Zender kjolpaket, sänkt med bilstein fjädrar och dämpare, upprättade hjulvinklar, 17 tums fälgar.
Bromsar:
Orginal förutom Volvo fyrkolvsok fram med Tarox belägg.
De som är tänkt ska göras under vintern:
Bygga om orginal bakaxelbalk med mittdel från E30 balk, samt ändra hjulvinklar.
M535 diff
ZF låda från diesel,
328 E36 eller M3 E30 kardan
Kardanring
Sviktstålsaxlar från PPF
Adapter vid hjulnavet för dom större drivknutarna från M535
Sälja 044 pumpen och köpa 2st 984
Ommappning så turbon får ge allt han orkar den mappen ska bara användas på race
Bygga nytt avgassystem, med dubbla ljuddämpare och dubbla sidepipes
Fuelcell
Bur, stol, bälte?
Besikting
Försöka fixa de oljeläck som är.
Större kylare.
De är välld e jag kommer på just nu, får se hur mycke av detta som kommer göras de beror som vanligt på ekonomin.
De som måste göras är drivlinan, för förra sommaren så gick de sönder hela tiden å de var inte så kul.
Grejer som finns:
M535 diff med drivaxlar (inte sviktstål än)
Växellåda, Orginal E21 balk som ska byggas om, samt E30 balk.
Målet sommaren 2006!
Att ha en snabb bil som håller ihop och som man kan använda på gatan, sen är de ett annat mål att vinna många race (bla långsta open cupen) och försöka sätta en bra tid på 402m förhoppningvis en 10:a
Kommer uppdatera med byggbilder så fort jag har gjort nått värt att ta kort på, har hittils bara plockat av turbo och grenrör å lite småplock.
Ni får lite gammla bilder först och några filmer.
MVH Patrik
Bilen är en BMW E21 323i -82 som har försetts med turbo.
Så här är bilen nu:
Motorn:
Block M20B25 med dieselvev och 130mm stakar från M20B20/B23, standard kolvar, som är lätt svarvade, riktplanat, oringat, oljeretur i blocket, nya lager och packningar.
Toppen:
M20B25 topp med orginal ventiler och orginal insug, portad av PPF, svetsad och riktplanad av PPF, mirafräst, hårdare ventilfjädrar, PPF kam 270/280 grader, ställbart kamdrev.
Autronic SMC med 990cc spridare, MSD DIS4 med 3st MSD dubbelspolar, PPF 50mm dump, PPF grenrör som de sitter en PT SC61 turbo på och en Tial 38mm wastgate, 044 soppapump, catchtank i skuffen, batteriet flyttat till skuffen, 3 tums downpipe i rostfritt, resten av avgassystemet är också i 3 tum men ej rostfritt, en liten dämpare och sidepipe.
Drivlina:
Orginal förutom koppling, Sachs 618 tryckplatta med 4-pucks sinterlamell.
Karrosen:
Orginal med rost och allt annat som följer med, Zender kjolpaket, sänkt med bilstein fjädrar och dämpare, upprättade hjulvinklar, 17 tums fälgar.
Bromsar:
Orginal förutom Volvo fyrkolvsok fram med Tarox belägg.
De som är tänkt ska göras under vintern:
Bygga om orginal bakaxelbalk med mittdel från E30 balk, samt ändra hjulvinklar.
M535 diff
ZF låda från diesel,
328 E36 eller M3 E30 kardan
Kardanring
Sviktstålsaxlar från PPF
Adapter vid hjulnavet för dom större drivknutarna från M535
Sälja 044 pumpen och köpa 2st 984
Ommappning så turbon får ge allt han orkar den mappen ska bara användas på race
Bygga nytt avgassystem, med dubbla ljuddämpare och dubbla sidepipes
Fuelcell
Bur, stol, bälte?
Besikting
Försöka fixa de oljeläck som är.
Större kylare.
De är välld e jag kommer på just nu, får se hur mycke av detta som kommer göras de beror som vanligt på ekonomin.
De som måste göras är drivlinan, för förra sommaren så gick de sönder hela tiden å de var inte så kul.
Grejer som finns:
M535 diff med drivaxlar (inte sviktstål än)
Växellåda, Orginal E21 balk som ska byggas om, samt E30 balk.
Målet sommaren 2006!
Att ha en snabb bil som håller ihop och som man kan använda på gatan, sen är de ett annat mål att vinna många race (bla långsta open cupen) och försöka sätta en bra tid på 402m förhoppningvis en 10:a
Kommer uppdatera med byggbilder så fort jag har gjort nått värt att ta kort på, har hittils bara plockat av turbo och grenrör å lite småplock.
Ni får lite gammla bilder först och några filmer.
MVH Patrik
Last edited by bmwpatrik on 20 Aug 2009, 19:26, edited 9 times in total.
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
En dag i Långsta:
http://rapidshare.de/files/9354805/En_d ... a.wmv.html
Pecka Power Burnfilm:
http://rapidshare.de/files/5489927/Peck ... m.wmv.html
Sista tävlingen i Ludvika:
http://rapidshare.de/files/9355708/Ludv ... g.wmv.html
http://rapidshare.de/files/9354805/En_d ... a.wmv.html
Pecka Power Burnfilm:
http://rapidshare.de/files/5489927/Peck ... m.wmv.html
Sista tävlingen i Ludvika:
http://rapidshare.de/files/9355708/Ludv ... g.wmv.html
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
Idag har de hänt lite alla fall, har demonterat gammla lådan som 3:an försvann på, har även demonterat kopplingen och bytt stödlager i veven.
Sen försökte jag provmontera ZF lådan för att se hur de blir med balken och lite sånt, men jag fick inte ihop motor och låda, blir väll till att försöka vidare nån annan dag.
Lite bilder:
Lamellen ser lite sliten ut tycker jag, men de kanske är normalt? Går de att köra med den?
Tryckplattan:
Hardyskivan som ser för jävlig ut, kan man ha nått annat instället för gummi för de verkar ju inte hålla?
Så här ser de ut under huven nu:
Nån som vet om den här oljan duger till ZF lådan?
MVH Patrik
Sen försökte jag provmontera ZF lådan för att se hur de blir med balken och lite sånt, men jag fick inte ihop motor och låda, blir väll till att försöka vidare nån annan dag.
Lite bilder:
Lamellen ser lite sliten ut tycker jag, men de kanske är normalt? Går de att köra med den?
Tryckplattan:
Hardyskivan som ser för jävlig ut, kan man ha nått annat instället för gummi för de verkar ju inte hålla?
Så här ser de ut under huven nu:
Nån som vet om den här oljan duger till ZF lådan?
MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
Okej, visst den har slitits med jag kommer inte ihåg hur mycke om man jämför med en ny, men de är väll lik fan å byta.
Ärtan eller Bäckis, har ni nitar å puckar, eller vart köper man de?
Nån som vet om oljan duger till ZF lådan, de står ju på lådan att man ska ha ATF olja?
MVH Patrik
Ärtan eller Bäckis, har ni nitar å puckar, eller vart köper man de?
Nån som vet om oljan duger till ZF lådan, de står ju på lådan att man ska ha ATF olja?
MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta