Orginal tändspolar M50, inbyggda slutsteg?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
J@ke
Posts: 59
Joined: 04 May 2009, 09:22
Location: 5 km från High Chaparral

Orginal tändspolar M50, inbyggda slutsteg?

Post by J@ke »

Hej!

Jag är lite osäker på ifall det sitter inbyggda slutsteg i orginalspolarna på min M50B25. På spolen finns beteckningen:

BMW
1 703 359
BREMI
11 856

Min vän Google gav inte mig så mycket info.

Om man söker runt lite, eller kikar i projekttrådar så förekommer mycket sällan orginalspolar på plats i ett turbobygge på BMW.

Är det så att de visat sig veka på laddtryck, eller nån annan anledning?

MVH
Last edited by J@ke on 18 Feb 2011, 22:14, edited 1 time in total.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Har inte inbyggda steg. VAG spolar passar rakt i m50. PPF säljer dem till bra pris. Inbyggda steg och fruktansvärt bra drag i dem!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: Orginal tändspolar M50, inbyggda motstånd?

Post by RoDe »

J@ke wrote:Hej!

Jag är lite osäker på ifall det sitter inbyggda slutsteg i orginalspolarna på min M50B25. På spolen finns beteckningen:

BMW
1 703 359
BREMI
11 856

Min vän Google gav inte mig så mycket info.

Om man söker runt lite, eller kikar i projekttrådar så förekommer mycket sällan orginalspolar på plats i ett turbobygge på BMW.

Är det så att de visat sig veka på laddtryck, eller nån annan anledning?

MVH
ronnie avr kör med 600hk+ med originalspolar. dom funkar fint för han.

inbyggda tändsteg har dom inte så se till att sprutet har det bara.
The Lower Class
User avatar
J@ke
Posts: 59
Joined: 04 May 2009, 09:22
Location: 5 km från High Chaparral

Post by J@ke »

Ok! Tack för snabba besked grabbar!

Ja VAG-spolarna e ju det givna alternativet så klart:) Om jag inte får
orginalen att lira.

Nån som känner till börvärde för dwell time på orginalspolarna?
User avatar
Lillmicke
Posts: 190
Joined: 22 Oct 2007, 18:39
Location: Norrtälje/Östhammar

Post by Lillmicke »

Vi har kört 3ms utan bekymmer. De hänger med rätt länge om du knackar ihop stiften.

Mvh Micke
M50b28 turbo:
544WHP @ 1.2 bar
785WHP @ 2.3 bar
Med V.E.M.S.
User avatar
load3d_
Posts: 179
Joined: 08 Dec 2012, 16:13

Re: Orginal tändspolar M50, inbyggda slutsteg?

Post by load3d_ »

Ang BMW spolar är ju 3 kablar, 12v / signalkabel från styrboxen / sista kabeln är kopplad med alla 6 spolar och blir sen en kabel som går till motronic handsken ska den bara jordas i toppen vid montering av vems?
Jonatan

0768474698
User avatar
deltapim
Posts: 554
Joined: 27 Feb 2009, 02:46
Location: 08 land

Re: Orginal tändspolar M50, inbyggda slutsteg?

Post by deltapim »

slutsteg i tändspolar? :D
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....

"When in doubt, Flat out!"

Martin Söderberg
0723165118
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Orginal tändspolar M50, inbyggda slutsteg?

Post by erikjakan »

Ronnie bromsade 800+whp med bremi/bosch spolar så nog funkar dem.
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Post Reply