E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 942
- Joined: 30 Aug 2007, 18:53
- Location: Hallsberg
-
- Posts: 942
- Joined: 30 Aug 2007, 18:53
- Location: Hallsberg
-
- Posts: 942
- Joined: 30 Aug 2007, 18:53
- Location: Hallsberg
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
ZAK wrote:CrazyVikingsRacing wrote:Okej ja punkta är ju inga problem . Men jag skulle ju inte vilja sätta mig och bränna ihop hela nu på direkten
Haha!
Försöker tjata lite på AF att ge mig 2 veckor på svetsutbildningen med så jag får tig alu. Det är bara det som jag saknar.
Tar inte de längre tid me teori å de praktiska?
Rasmus Olofsson||
Grooverhound wrote:ZAK wrote:CrazyVikingsRacing wrote:Okej ja punkta är ju inga problem . Men jag skulle ju inte vilja sätta mig och bränna ihop hela nu på direkten
Haha!
Försöker tjata lite på AF att ge mig 2 veckor på svetsutbildningen med så jag får tig alu. Det är bara det som jag saknar.
Tar inte de längre tid me teori å de praktiska?
Påbörjade Alu, men fick jobb så slutförde inte det helt.
Idag blev det 5 stycken 6mm alupinnar som ska svetsas fast i insuget för att förhindra att det inte spricker vid eventuell baktändning eller annat tråkigt.
Sen provade jag ut rätt vinkel mot toppen som runnern ska komma in i.
25 grader verkade passa fint så det får duga.
Ibland får man göra saker åt andra med. Skulle tagit tag i brorsans Grenrör till hans firebird '71 för längesen då det inte tätade som det skulle.
Snett som fan var det så fick svetsa uppepå dom gamla svetsarena.
Sen sätta upp det i fräsen och plana det. Efter lite jobb med dremmeln i ingångarna så blev det kanon. Nu ska det fan täta!
Ser bättre ut i verkligheten än på kortet bör jag tillägga.
Sen provade jag ut rätt vinkel mot toppen som runnern ska komma in i.
25 grader verkade passa fint så det får duga.
Ibland får man göra saker åt andra med. Skulle tagit tag i brorsans Grenrör till hans firebird '71 för längesen då det inte tätade som det skulle.
Snett som fan var det så fick svetsa uppepå dom gamla svetsarena.
Sen sätta upp det i fräsen och plana det. Efter lite jobb med dremmeln i ingångarna så blev det kanon. Nu ska det fan täta!
Ser bättre ut i verkligheten än på kortet bör jag tillägga.
Efter några omgångar med rengöringsmedel och några varv med roterande stålborste så blev blocket hyfsat rent.
Sen var det bara fram med penslen och börja måla.
Före
Efter
Sen kapade jag till 2 stycken runners med 25graders vinkel
Svarvar till dom invändigt så dom blev lite koniska iaf. Gäller att koncentrera sig =D
Så här är det tänkt att bli sen..
Sen var det bara fram med penslen och börja måla.
Före
Efter
Sen kapade jag till 2 stycken runners med 25graders vinkel
Svarvar till dom invändigt så dom blev lite koniska iaf. Gäller att koncentrera sig =D
Så här är det tänkt att bli sen..
-
- Posts: 942
- Joined: 30 Aug 2007, 18:53
- Location: Hallsberg
-
- Posts: 942
- Joined: 30 Aug 2007, 18:53
- Location: Hallsberg
Igår blev det mycket gjort. Min bästa vän Hansa kom ner från norr
så vi slog ihjäl några timmar i garaget.
Blocket är färdiglackat och fått torka över natten.
Sen var det den här skruvhelvetesjäveln som ville gå av i blocket.
Den ska vi ta tag i nu. Det är tur man innehar rosa pannband i att
lyckas få ut sådana här utan att skada gängorna eller så har jag bara tur =]
Jag lägger en handduk från Ikea för 2 kronor för att förhindra att spånor
kommer ner i motorn och i värsta fall orsakar ett haveri.
Sen gör jag ett ordentligt körnslag i mitten av bulten.
Sen sätter jag en kraftig magnet som tar upp spånorna när dom kommer upp.
Sen borrar jag sakta med riktigt vasst borr med lagom storlek.
Hålet är gjort!
Sen slår jag ner en torxhylsa och småruckar den lite.
Efter lite tjabbande med magneten bredvid så gav den med sig.
På med oljetråget med 4 skruv för att skydda innehållet.
Lite grovmåttande medans motorn är ut och hur det är tänkt att det
ska se ut på ett ungefär.
Sen var det bara bara att rulla motorn från motorrummet ut till min
plats i det gemensamma garaget.
Sen hissa upp motorn i min gamla hederliga motorlyft från 70-talet
som jag fått låna av min far på obestämd tid.
På plats lite tillfälligt.
En kööken racing logga måste man ha!
Här har ni då min arbetsbänk med min feta arbetslåda.
Jag är inte bortskämd med verktyg om man säger så =]
Önskar mig ett riktigt verktygsskåp nu när jag fyller 30 =D
Nu fick lyftbandet agera lite hjälpmedel för att hålla grejerna på plats.
Här får man fundera lite och lägga dom bra grejerna i minneslådan.
Mäta och åter mät medans man får rita och skissa lite.
Sen får man grovbearbeta lite.
Efter det så ringer man Fritte som snällt ställer upp och punktar grejerna
så som jag vill ha det.
Så här blev det för tillfället.
En bonusbild på hur koncentrerad man är när man ska kapa efter viktiga linjer =D
så vi slog ihjäl några timmar i garaget.
Blocket är färdiglackat och fått torka över natten.
Sen var det den här skruvhelvetesjäveln som ville gå av i blocket.
Den ska vi ta tag i nu. Det är tur man innehar rosa pannband i att
lyckas få ut sådana här utan att skada gängorna eller så har jag bara tur =]
Jag lägger en handduk från Ikea för 2 kronor för att förhindra att spånor
kommer ner i motorn och i värsta fall orsakar ett haveri.
Sen gör jag ett ordentligt körnslag i mitten av bulten.
Sen sätter jag en kraftig magnet som tar upp spånorna när dom kommer upp.
Sen borrar jag sakta med riktigt vasst borr med lagom storlek.
Hålet är gjort!
Sen slår jag ner en torxhylsa och småruckar den lite.
Efter lite tjabbande med magneten bredvid så gav den med sig.
På med oljetråget med 4 skruv för att skydda innehållet.
Lite grovmåttande medans motorn är ut och hur det är tänkt att det
ska se ut på ett ungefär.
Sen var det bara bara att rulla motorn från motorrummet ut till min
plats i det gemensamma garaget.
Sen hissa upp motorn i min gamla hederliga motorlyft från 70-talet
som jag fått låna av min far på obestämd tid.
På plats lite tillfälligt.
En kööken racing logga måste man ha!
Här har ni då min arbetsbänk med min feta arbetslåda.
Jag är inte bortskämd med verktyg om man säger så =]
Önskar mig ett riktigt verktygsskåp nu när jag fyller 30 =D
Nu fick lyftbandet agera lite hjälpmedel för att hålla grejerna på plats.
Här får man fundera lite och lägga dom bra grejerna i minneslådan.
Mäta och åter mät medans man får rita och skissa lite.
Sen får man grovbearbeta lite.
Efter det så ringer man Fritte som snällt ställer upp och punktar grejerna
så som jag vill ha det.
Så här blev det för tillfället.
En bonusbild på hur koncentrerad man är när man ska kapa efter viktiga linjer =D
Hansa wrote:Vart i garaget i nån timme nu!
Fast jag har ju semester så jag sitter bara och slösurfar och dricker öl
blev inget brinks alls ikväll för min del..
Fick en del gjort hemma istället & det känns ju skönt, hoppas din bakfylla är olidlig
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,