Yxan byggdes för banracing för 3års sedan av en hög med sopor:


Så här blev slutresultatet:


Plockade 357hk 422nm ur RB25DET som fick gå 3säsonger på bana.
Yxan brukar även få smaka is på vintrarna:
http://vimeo.com/15200422

Turbon efter att fått smaka isåka:

För den som orkar läsa hela historian: http://www.zatzy.com/projekt/306413-mit ... acing.html
Bilen har gått trackdays, långlopp, timeattack, drifting, isåka mm, nu är iaf tanken att satsa lite hårdare på time attack och då krävs det mer effekt.
För att klara uppgiften har en ganska basic RB30 inhandlats från RIPS i nya Zeeland (Holden/Nissan 3Liters botten med RB25DET topplock).
Motorn skall stå pall för 600hk 7200rpm vilket är inom våra ramar.
http://www.ripsltd.com/products.html
Planen är att plocka 500rwhp på macksoppa.
Tanken är att PPF skall få leverera turbo, wastegate mm, diskutioner han inlets gällande spec. samt även mappa.
Turbon som det initialt har diskuterats kring är Precision SC6265BB med T4 0.84 A/R twin entry avgashus då vi är ute efter ett mycket brett register och sparsamt med mottryck (säger de som vet).
Övrig spec RB30:
Spridare: Delphi 850cc
Insug: Jun type med invändiga trottlar och Q45 80mm trottel
Bränslesystem: GTR pump i tank, 2L catchtank, Bosch 044 pump, original RB26DETT regulator
IC: R32GTR
Smörjsystem: Grex oljekyl med oljefilterflytt, tråg utökad volym (8liter totalt) med baffling, Castrol TWS 10W-60.
Motorn:


















Så här står motorn hos mig just nu:



Här ser man tydligt höjdskillnaden mellan RB25 och RB30 (saknade delen mellan övre och nedre kamremskåpan är den ökade höjden), jag skall modifiera kåpan och svetsa om den så man inte får in någon skit innanför kamremskåpan.


Mvh Peter