m52 i e30 eller annan bil
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Nisse Järnet
m52 i e30 eller annan bil
Med tex m50 är det ju lätt men har m52 startspärr eller nåt sånt jobbigt?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
-
- Nisse Järnet
-
Om det är exakt samma vet jag inte, men det lär inte vara enklare...Nisse Järnet wrote:Ok, gäller samma sak M54 tex? Eller är det ännu mer där med tanke på elspjäll, antispinn och sånt?
Nu ska man väl inte skrämma upp folk i onödan, det går alldeles utmärkt att få igång en M52 i sin E30. Finns scheman att gå efter och vilka trådar som måste vara inkopplade för det ska fungera med EWS osv.
Det är inte så komplicerat som ni tror. Det enda startspärren gör är att bryta upp startmotor solenoiden. Bytte tändningslås och skit och fick det inte att lira först med nyckeln.. Så jag lade + direkt på startmotorn och den hoppa igång.. Men sen så pillade jag bara ur mottagaren ur gamla nyckeln och stoppa i nya så fungerade allt normalt igen. Detta på en e39 528 från 96.
Firebird formula 400-71 BW480 Vipec v88, Cbr 1000rr-07
-
EWS-systemet är aningens mer avancerat än så... Det var nog inte nåt med startspärren som gjorde att du inte fick igång den.Dofilus wrote:Det är inte så komplicerat som ni tror. Det enda startspärren gör är att bryta upp startmotor solenoiden. Bytte tändningslås och skit och fick det inte att lira först med nyckeln.. Så jag lade + direkt på startmotorn och den hoppa igång.. Men sen så pillade jag bara ur mottagaren ur gamla nyckeln och stoppa i nya så fungerade allt normalt igen. Detta på en e39 528 från 96.
Tändningslåset som sådant har inget med startspärren att göra.
Kort beskrivet, med reservation för lite felaktigheter.
Nyckeln vrids till tändning, då strömsätts alla styrboxar och EWS-signalboxen skickar en ström genom antennringen som sitter vid nyckeln.
Detta ger upphov till ett magnetfält som får spolen i nyckeln att ge lite ström till en sändare som skickar en kodad signal tillbaka till antennringen, vidare till signalboxen, vidare till själva EWS-boxen som godkänner nyckeln och skickar signal till DME-boxen att allt står rätt till.
Det är alltså KODER som skickas, inga enkla spänning eller inte spänning här inte. Nu tillåts boxen skicka ström till startmotorn o bilen hoppar igång.
Men det slutar inte där... När väl motorn går så skickas kontinuerligt signaler fram och tillbaka för att se att allt står rätt till. Har för mig koderna har en viss sekvens med typ några tusen olika kombinationer som ska bli rätt.
Nyare EWS-system, efter -97 tror jag, vill förutom detta ha signal från nån centrallåsenhet, växellåda o fan vet allt.
Ur stöldsynpunkt ÄR det ett jävligt bra system, som inte många lyckats knäcka.
Går att köpa chip från staterna för en halv förmögenhet som kopplar bort startspärren, o man fick löda om nånstans också har jag för mig. Merkostnaden för ett nytt sprut kan ju här vara värt att lägga kanske...
Vill bara citera Butterflyracing lite också, "Vet man inte behöver man inte svara"
Personligen ser jag gärna lite mer fakta på forumet än folk som gissar och tror eller polaren har sagt...
- Nisse Järnet
http://www.unofficialbmw.com/images/BMW_EWS.pdf
Här finns massor med info om hur EWS är uppbyggt (nej, det står inte hur man tjuvkopplar). Beroende på årsmodell så är det allt från 12v i en krets till rullande koder som behövs för att bilen ska starta. Kort sagt, ska man använda en motor nyare än 01/95 är det bra mycket man behöver för att det ska fungera.
Här finns massor med info om hur EWS är uppbyggt (nej, det står inte hur man tjuvkopplar). Beroende på årsmodell så är det allt från 12v i en krets till rullande koder som behövs för att bilen ska starta. Kort sagt, ska man använda en motor nyare än 01/95 är det bra mycket man behöver för att det ska fungera.
Jag skriver bara vad JAG gjorde för att få igång min bil innan jag listat ut att jag måste flytta det lilla plastingjutna kod chippet i nyckeln. Bytte tändningslåset för det bara snurrade.. Jag fick alltså tjuvkoppla MIN bil för att ta mig hem till en dator och lista ut varför inte startmotorn hoppade igång med nyckeln.Peter_1982 wrote:EWS-systemet är aningens mer avancerat än så... Det var nog inte nåt med startspärren som gjorde att du inte fick igång den.Dofilus wrote:Det är inte så komplicerat som ni tror. Det enda startspärren gör är att bryta upp startmotor solenoiden. Bytte tändningslås och skit och fick det inte att lira först med nyckeln.. Så jag lade + direkt på startmotorn och den hoppa igång.. Men sen så pillade jag bara ur mottagaren ur gamla nyckeln och stoppa i nya så fungerade allt normalt igen. Detta på en e39 528 från 96.
Tändningslåset som sådant har inget med startspärren att göra.
Kort beskrivet, med reservation för lite felaktigheter.
Nyckeln vrids till tändning, då strömsätts alla styrboxar och EWS-signalboxen skickar en ström genom antennringen som sitter vid nyckeln.
Detta ger upphov till ett magnetfält som får spolen i nyckeln att ge lite ström till en sändare som skickar en kodad signal tillbaka till antennringen, vidare till signalboxen, vidare till själva EWS-boxen som godkänner nyckeln och skickar signal till DME-boxen att allt står rätt till.
Det är alltså KODER som skickas, inga enkla spänning eller inte spänning här inte. Nu tillåts boxen skicka ström till startmotorn o bilen hoppar igång.
Men det slutar inte där... När väl motorn går så skickas kontinuerligt signaler fram och tillbaka för att se att allt står rätt till. Har för mig koderna har en viss sekvens med typ några tusen olika kombinationer som ska bli rätt.
Nyare EWS-system, efter -97 tror jag, vill förutom detta ha signal från nån centrallåsenhet, växellåda o fan vet allt.
Ur stöldsynpunkt ÄR det ett jävligt bra system, som inte många lyckats knäcka.
Går att köpa chip från staterna för en halv förmögenhet som kopplar bort startspärren, o man fick löda om nånstans också har jag för mig. Merkostnaden för ett nytt sprut kan ju här vara värt att lägga kanske...
Vill bara citera Butterflyracing lite också, "Vet man inte behöver man inte svara"
Personligen ser jag gärna lite mer fakta på forumet än folk som gissar och tror eller polaren har sagt...
Firebird formula 400-71 BW480 Vipec v88, Cbr 1000rr-07
-
Nu skrev du ju faktiskt att EWS-systemet inte alls var så komplicerat, och att det typ gick att få igång bilen genom att lägga plus på startmotorn. Och så lätt är det ju bevisligen inte...Dofilus wrote:
Jag skriver bara vad JAG gjorde för att få igång min bil innan jag listat ut att jag måste flytta det lilla plastingjutna kod chippet i nyckeln. Bytte tändningslåset för det bara snurrade.. Jag fick alltså tjuvkoppla MIN bil för att ta mig hem till en dator och lista ut varför inte startmotorn hoppade igång med nyckeln.