m52 i e30 eller annan bil

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

m52 i e30 eller annan bil

Post by Nisse Järnet »

Med tex m50 är det ju lätt men har m52 startspärr eller nåt sånt jobbigt?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

japp det har den tyvärr
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Lukas.
Posts: 199
Joined: 29 Aug 2010, 11:10
Location: Stockholm

Post by Lukas. »

Styrbox och tändningslås/nyckel måste vara samma.
M535i -87
M5 -91
320i -87
Jeep Cherokee -94
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

Lukas. wrote:Styrbox och tändningslås/nyckel måste vara samma.
Tändningslås är skitsamma, sitter bara en antennring där som skickar/tar emot signal från nyckeln. EWS-boxen/boxarna måste dock komma från samma bil som DME o nyckel... Jävla piss är det...
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Ok, gäller samma sak M54 tex? Eller är det ännu mer där med tanke på elspjäll, antispinn och sånt?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

Nisse Järnet wrote:Ok, gäller samma sak M54 tex? Eller är det ännu mer där med tanke på elspjäll, antispinn och sånt?
Om det är exakt samma vet jag inte, men det lär inte vara enklare...

Nu ska man väl inte skrämma upp folk i onödan, det går alldeles utmärkt att få igång en M52 i sin E30. Finns scheman att gå efter och vilka trådar som måste vara inkopplade för det ska fungera med EWS osv.
User avatar
Lukas.
Posts: 199
Joined: 29 Aug 2010, 11:10
Location: Stockholm

Post by Lukas. »

Ett eftermarknadssprut och tändning som klarar av vanosen/dubbelvanosen sen är man hemma 8)
M535i -87
M5 -91
320i -87
Jeep Cherokee -94
User avatar
Dofilus
Posts: 310
Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro

Post by Dofilus »

Det är inte så komplicerat som ni tror. Det enda startspärren gör är att bryta upp startmotor solenoiden. Bytte tändningslås och skit och fick det inte att lira först med nyckeln.. Så jag lade + direkt på startmotorn och den hoppa igång.. Men sen så pillade jag bara ur mottagaren ur gamla nyckeln och stoppa i nya så fungerade allt normalt igen. Detta på en e39 528 från 96.
Firebird formula 400-71 BW480 Vipec v88, Cbr 1000rr-07
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

Dofilus wrote:Det är inte så komplicerat som ni tror. Det enda startspärren gör är att bryta upp startmotor solenoiden. Bytte tändningslås och skit och fick det inte att lira först med nyckeln.. Så jag lade + direkt på startmotorn och den hoppa igång.. Men sen så pillade jag bara ur mottagaren ur gamla nyckeln och stoppa i nya så fungerade allt normalt igen. Detta på en e39 528 från 96.
EWS-systemet är aningens mer avancerat än så... Det var nog inte nåt med startspärren som gjorde att du inte fick igång den.
Tändningslåset som sådant har inget med startspärren att göra.

Kort beskrivet, med reservation för lite felaktigheter.

Nyckeln vrids till tändning, då strömsätts alla styrboxar och EWS-signalboxen skickar en ström genom antennringen som sitter vid nyckeln.
Detta ger upphov till ett magnetfält som får spolen i nyckeln att ge lite ström till en sändare som skickar en kodad signal tillbaka till antennringen, vidare till signalboxen, vidare till själva EWS-boxen som godkänner nyckeln och skickar signal till DME-boxen att allt står rätt till.

Det är alltså KODER som skickas, inga enkla spänning eller inte spänning här inte. Nu tillåts boxen skicka ström till startmotorn o bilen hoppar igång.
Men det slutar inte där... När väl motorn går så skickas kontinuerligt signaler fram och tillbaka för att se att allt står rätt till. Har för mig koderna har en viss sekvens med typ några tusen olika kombinationer som ska bli rätt.

Nyare EWS-system, efter -97 tror jag, vill förutom detta ha signal från nån centrallåsenhet, växellåda o fan vet allt.

Ur stöldsynpunkt ÄR det ett jävligt bra system, som inte många lyckats knäcka.
Går att köpa chip från staterna för en halv förmögenhet som kopplar bort startspärren, o man fick löda om nånstans också har jag för mig. Merkostnaden för ett nytt sprut kan ju här vara värt att lägga kanske...

Vill bara citera Butterflyracing lite också, "Vet man inte behöver man inte svara"

Personligen ser jag gärna lite mer fakta på forumet än folk som gissar och tror eller polaren har sagt...
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Tack för alla svar, känns som att M52 inte blir nåt större problem att lösa då. Skulle dock vara kul att veta om M54 är lika "lätt" men det kanske inte är nån som försökt :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Post by Evinrude »

http://www.unofficialbmw.com/images/BMW_EWS.pdf
Här finns massor med info om hur EWS är uppbyggt (nej, det står inte hur man tjuvkopplar). Beroende på årsmodell så är det allt från 12v i en krets till rullande koder som behövs för att bilen ska starta. Kort sagt, ska man använda en motor nyare än 01/95 är det bra mycket man behöver för att det ska fungera.
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
User avatar
Dofilus
Posts: 310
Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro

Post by Dofilus »

Peter_1982 wrote:
Dofilus wrote:Det är inte så komplicerat som ni tror. Det enda startspärren gör är att bryta upp startmotor solenoiden. Bytte tändningslås och skit och fick det inte att lira först med nyckeln.. Så jag lade + direkt på startmotorn och den hoppa igång.. Men sen så pillade jag bara ur mottagaren ur gamla nyckeln och stoppa i nya så fungerade allt normalt igen. Detta på en e39 528 från 96.
EWS-systemet är aningens mer avancerat än så... Det var nog inte nåt med startspärren som gjorde att du inte fick igång den.
Tändningslåset som sådant har inget med startspärren att göra.

Kort beskrivet, med reservation för lite felaktigheter.

Nyckeln vrids till tändning, då strömsätts alla styrboxar och EWS-signalboxen skickar en ström genom antennringen som sitter vid nyckeln.
Detta ger upphov till ett magnetfält som får spolen i nyckeln att ge lite ström till en sändare som skickar en kodad signal tillbaka till antennringen, vidare till signalboxen, vidare till själva EWS-boxen som godkänner nyckeln och skickar signal till DME-boxen att allt står rätt till.

Det är alltså KODER som skickas, inga enkla spänning eller inte spänning här inte. Nu tillåts boxen skicka ström till startmotorn o bilen hoppar igång.
Men det slutar inte där... När väl motorn går så skickas kontinuerligt signaler fram och tillbaka för att se att allt står rätt till. Har för mig koderna har en viss sekvens med typ några tusen olika kombinationer som ska bli rätt.

Nyare EWS-system, efter -97 tror jag, vill förutom detta ha signal från nån centrallåsenhet, växellåda o fan vet allt.

Ur stöldsynpunkt ÄR det ett jävligt bra system, som inte många lyckats knäcka.
Går att köpa chip från staterna för en halv förmögenhet som kopplar bort startspärren, o man fick löda om nånstans också har jag för mig. Merkostnaden för ett nytt sprut kan ju här vara värt att lägga kanske...

Vill bara citera Butterflyracing lite också, "Vet man inte behöver man inte svara"

Personligen ser jag gärna lite mer fakta på forumet än folk som gissar och tror eller polaren har sagt...
Jag skriver bara vad JAG gjorde för att få igång min bil innan jag listat ut att jag måste flytta det lilla plastingjutna kod chippet i nyckeln. Bytte tändningslåset för det bara snurrade.. Jag fick alltså tjuvkoppla MIN bil för att ta mig hem till en dator och lista ut varför inte startmotorn hoppade igång med nyckeln.
Firebird formula 400-71 BW480 Vipec v88, Cbr 1000rr-07
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

Dofilus wrote:
Jag skriver bara vad JAG gjorde för att få igång min bil innan jag listat ut att jag måste flytta det lilla plastingjutna kod chippet i nyckeln. Bytte tändningslåset för det bara snurrade.. Jag fick alltså tjuvkoppla MIN bil för att ta mig hem till en dator och lista ut varför inte startmotorn hoppade igång med nyckeln.
Nu skrev du ju faktiskt att EWS-systemet inte alls var så komplicerat, och att det typ gick att få igång bilen genom att lägga plus på startmotorn. Och så lätt är det ju bevisligen inte...
Post Reply