Crossfrågor
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
allt beror väll på va som rasar men men är de så mycke dyrare å repa en 4-takt mot 2-takt?hae aldrig rasat nån utav dom.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
Tänkte bygga något form av ställ som man har på släpkärran när man ska lasta hojen. Har ni sett några färdiga modeller eller har ni tips på hur de kan byggas?
Hade tänkt bygga så man snabbt kan lasta och lossa hojen, har lite ideer i huvudet men alltid bra med flera som tänker till
Hade tänkt bygga så man snabbt kan lasta och lossa hojen, har lite ideer i huvudet men alltid bra med flera som tänker till
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
pelko wrote:Tänkte bygga något form av ställ som man har på släpkärran när man ska lasta hojen. Har ni sett några färdiga modeller eller har ni tips på hur de kan byggas?
Hade tänkt bygga så man snabbt kan lasta och lossa hojen, har lite ideer i huvudet men alltid bra med flera som tänker till
ska du bygga bara för din hoj??
Enklast är att bygga en ram längst fram och sen göra en skåra för framhjulet så det står stabilt...Sen kan du svetsa i den ramen 2 fyrkantsrör rakt upp vid handtagen som du sen har små band fästa vid och bara fäster runt styret under fågelpinnen...
Lost but NOT forgotten!!
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Ja det blir bara för min hoj.
Har tänkt som du att man bygger så man får in framhjulet och lätt kan dra fast det. Borde ju räcka gott och väl så som du säger och ett enkelt spännband över sadeln sedan.
Har tänkt som du att man bygger så man får in framhjulet och lätt kan dra fast det. Borde ju räcka gott och väl så som du säger och ett enkelt spännband över sadeln sedan.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Kan ju även passa på att fråga er som kör och kan detta.
Håller på och kollar runt på skydd nu. Vad kör alla med, är det följande?
Hjälm.
Nackskydd.
Bröstskydd (som täcker ryggen...)
Ryggplatta.
Armbågsskydd.
Knäskydd.
Stövlar.
Har alla förare det eller hur brukar det se ut? De bröstskydden som finns har ju en del för ryggen också, har man ryggplattan under detta också då eller? Såg att det fanns bröstskydd med långa "inbyggda" ryggplattor, är de något att ha?
Håller på och kollar runt på skydd nu. Vad kör alla med, är det följande?
Hjälm.
Nackskydd.
Bröstskydd (som täcker ryggen...)
Ryggplatta.
Armbågsskydd.
Knäskydd.
Stövlar.
Har alla förare det eller hur brukar det se ut? De bröstskydden som finns har ju en del för ryggen också, har man ryggplattan under detta också då eller? Såg att det fanns bröstskydd med långa "inbyggda" ryggplattor, är de något att ha?
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
pelko wrote:Ja det blir bara för min hoj.
Har tänkt som du att man bygger så man får in framhjulet och lätt kan dra fast det. Borde ju räcka gott och väl så som du säger och ett enkelt spännband över sadeln sedan.
tänk på att köpa eller bygga ett stopp som du sätter mellan framdäck och gaffelkronan så du inte spänner ihop gaffeln...den gillar inte det alltförlänge plus att den fjädrar när det guppar! =)
Ja kör 2 spännband vid styret och sen ett runt bakdäcket och sen spänner liksom bakåt i släpet så kommer den ingenstans =)
Lost but NOT forgotten!!
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
pelko wrote:Kan ju även passa på att fråga er som kör och kan detta.
Håller på och kollar runt på skydd nu. Vad kör alla med, är det följande?
Hjälm.
Nackskydd.
Bröstskydd (som täcker ryggen...)
Ryggplatta.
Armbågsskydd.
Knäskydd.
Stövlar.
Har alla förare det eller hur brukar det se ut? De bröstskydden som finns har ju en del för ryggen också, har man ryggplattan under detta också då eller? Såg att det fanns bröstskydd med långa "inbyggda" ryggplattor, är de något att ha?
Ja kör helväst med alla skydden i...skulle aldrig köra separata då man måste hålla koll på allt skit och sen snabbare att ta av och på...
Sen ett par riktiga benskydd med stopp så du inte kan bryta benet bakåt!
Ja har även ett enklare skydd för nacken som gör att det är bekvämare att köra då hjälmen inte studsar o har sig utan stabiliserar sig mot axelskydden...
Lost but NOT forgotten!!
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Du har alltså ingen separat ryggplatta utan en väst med ryggplatta, bröstskydd och axelskydd?
Läst lite om nackskydd, ett vettigt kostar ju skjortan...
Läst lite om nackskydd, ett vettigt kostar ju skjortan...
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
jag kör med:
Bra påkostad hjälm
glasögon
handskar
bra ryggskydd
knäskydd
bra stövlar, inget skit!!!
sen cross byxor och en vanlig hood tröja
först körde jag med bröstplatta och skit som bara var klumpigt, gick inte att köra så, sen dumpade jag det och skyddar det viktigaste, huvudet och ryggen
nackskydden kan göra mer skada än dom gör nytta har jag hört, jag har aldrig och kommer aldrig åka med ett
Mvh
Bra påkostad hjälm
glasögon
handskar
bra ryggskydd
knäskydd
bra stövlar, inget skit!!!
sen cross byxor och en vanlig hood tröja
först körde jag med bröstplatta och skit som bara var klumpigt, gick inte att köra så, sen dumpade jag det och skyddar det viktigaste, huvudet och ryggen
nackskydden kan göra mer skada än dom gör nytta har jag hört, jag har aldrig och kommer aldrig åka med ett
Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Dajb wrote:jag kör med:
Bra påkostad hjälm
glasögon
handskar
bra ryggskydd
knäskydd
bra stövlar, inget skit!!!
sen cross byxor och en vanlig hood tröja
först körde jag med bröstplatta och skit som bara var klumpigt, gick inte att köra så, sen dumpade jag det och skyddar det viktigaste, huvudet och ryggen
nackskydden kan göra mer skada än dom gör nytta har jag hört, jag har aldrig och kommer aldrig åka med ett
Mvh
Provade du andra bröstskydd? Känns som en ganska viktig del mot axlar och främst bröst om man får styret intryckt där
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
pelko wrote:Du har alltså ingen separat ryggplatta utan en väst med ryggplatta, bröstskydd och axelskydd?
Läst lite om nackskydd, ett vettigt kostar ju skjortan...
nopp..en komplett där allt sitter inbyggt...inklusive njurbälte..
O som ja såg en hade skrivit...kör inte bara med ryggskydd....inte skönt att vurpa o få styret in i bröstkorgen kan ja lova!!!
ja har biltemas halsskydd...är mer för att stabilisera hjälmen...
Lost but NOT forgotten!!
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
Allra lättast är att du tar en ubalk, som precis passar på framhjulet.
Den lägger du i botten på släpvagnen sen kör du ner framhjulet där.
oså tar du två spännband i varsin styrkrna.
O ett spännband i bakhjulet klart crossen kommer ingen vart.
Nu kommer många o säga att ubalken måste sitta fast fel säger jag den behöver inte det.
När jag körde förut så körde både jag o min storebror så o det gjorde vi ett par år funkade skit bra.
Väldigt billigt sätt o komma undan me.
vad det gäller skydd så njurbälte o rygg skydd plus stövlar är det viktigaste. har själv pajat mina njurar, så på slutet när jag körde fick jag stanna o spy flera gånger för att allt blev bara kaos.
På cross sövlarna kan du göra iordning en extra skyddsplåt för tårna, det rekomenderar jag starkt att du gör. för o skydda dom.
vad det gälelr axlarna o bröst, så hade jag det ett tag på mig, men ibland körde jag utan, o som någon skrev att man slå styret i bröst korgen, kan säga som så under den tiden gjorde jag det då inte, o jag flög över styret, böjd benet åt fel håll under crossen.
Hoppa för långt slog stutt i marken ajaj stackars handleder landande på framhjulet nockade mig själv när skallen slog i styret.
När jag körde ute i skogen har jag hittat ett o annat träd me, men kan nämna att då var jag en väldigt galen person me.
Efter at g vikigt benet åt fel håll , så eter en vecka var jag på banan igen me tog lindat ben.
jag brann för sporten. o bruinner för dne än idag. men vet att om jag skulle köra dag skulle jag köra ihjäl mig. har inga spärrar tyvär.
Den lägger du i botten på släpvagnen sen kör du ner framhjulet där.
oså tar du två spännband i varsin styrkrna.
O ett spännband i bakhjulet klart crossen kommer ingen vart.
Nu kommer många o säga att ubalken måste sitta fast fel säger jag den behöver inte det.
När jag körde förut så körde både jag o min storebror så o det gjorde vi ett par år funkade skit bra.
Väldigt billigt sätt o komma undan me.
vad det gäller skydd så njurbälte o rygg skydd plus stövlar är det viktigaste. har själv pajat mina njurar, så på slutet när jag körde fick jag stanna o spy flera gånger för att allt blev bara kaos.
På cross sövlarna kan du göra iordning en extra skyddsplåt för tårna, det rekomenderar jag starkt att du gör. för o skydda dom.
vad det gälelr axlarna o bröst, så hade jag det ett tag på mig, men ibland körde jag utan, o som någon skrev att man slå styret i bröst korgen, kan säga som så under den tiden gjorde jag det då inte, o jag flög över styret, böjd benet åt fel håll under crossen.
Hoppa för långt slog stutt i marken ajaj stackars handleder landande på framhjulet nockade mig själv när skallen slog i styret.
När jag körde ute i skogen har jag hittat ett o annat träd me, men kan nämna att då var jag en väldigt galen person me.
Efter at g vikigt benet åt fel håll , så eter en vecka var jag på banan igen me tog lindat ben.
jag brann för sporten. o bruinner för dne än idag. men vet att om jag skulle köra dag skulle jag köra ihjäl mig. har inga spärrar tyvär.