Crossfrågor

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
e30Tompa
Posts: 1047
Joined: 17 Sep 2009, 16:36
Location: uppsala

Post by e30Tompa »

Den där verkar ju vara rätt optimal för att leka med. Dock borde du kunna få ner den lite i pris, hojfan är ju 10år gammal ;)
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring

http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Köpte för 18k. Fick med plast, däck och lite annat. Mkt nytt också. Utbudet är inte stort i väst på 2t.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

pelko wrote:Köpte för 18k. Fick med plast, däck och lite annat. Mkt nytt också. Utbudet är inte stort i väst på 2t.


oj oj oj den där hade man kunnat fått för 14-15 tusen om man haft tur här uppe :oops:

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

En tvåtaktare alltså?

Det står helt klart att tvåtakt och fyrtakt delas in i två läger.

För min egen del är det fyrtakt som gäller.
Skulle få ett nervöst sammanbrott på hojen om jag varit tvungen att ligga på 9000rpm hela tiden.

Vrid är kung.
Grr!
0706-419608
User avatar
e30Tompa
Posts: 1047
Joined: 17 Sep 2009, 16:36
Location: uppsala

Post by e30Tompa »

Verkade ju vara rätt nyservad osv, så bara det inte uppstår en massa strul nu så kan du nog leva med 18papp :) Drive insane
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring

http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ludde_
Posts: 1808
Joined: 19 Apr 2008, 01:46
Location: Karlskrona

Post by Ludde_ »

Bmw*Alex wrote:
pelko wrote:Köpte för 18k. Fick med plast, däck och lite annat. Mkt nytt också. Utbudet är inte stort i väst på 2t.


oj oj oj den där hade man kunnat fått för 14-15 tusen om man haft tur här uppe :oops:

mvh


:lol:
e36 m50b25 turbo ms, 875cc, hx40, e85 Till salu!
Ludvigsson
0733644112
Ludde206@hotmail.com
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Såg fin ut pelko. Ska också köpa en cross till våren. Blir troligtvis en 250 2-t för mig med. Har du vart ute och provat nått ? :)
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
Fredh-Holma
Posts: 218
Joined: 02 Mar 2010, 19:41
Location: Luleå

Post by Fredh-Holma »

Har fått jobb nu, så såfort pengarna börja komma ska jag köpa mig en hojj jag också!

Fan vad kul det ska bli att börja kör igen.
Polaren fick sig just en ny hoj, en crf 450 -08 :D
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Post by Rsjerry »

Bra val :)
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

2-t är ju kul på sitt vis,men skulle aldrig köpa en 2t efter ja kört 4stroke.
ja annser att 4-stroke e så mycke mer hoj i alla lägen. men som sagt smaken är delad.en 4-t kan man bränna lite i kvarteret oxo,tycker inte en 2.t passar de.+ att en 4-t känns reelare för lite olround .
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Persson-
Posts: 552
Joined: 02 Dec 2006, 18:17

Post by Persson- »

jag har åkt några 2t 250 de senaste åren, nu åker jag 4t 250 (alla kawa av mysko anledning) och är grymt nöjd :) enklare att leka på bakbananen med, drar mindre sås (stor skillnad). nackdelar: mekandet är inte lika billigt och simpelt, "nästan" llika bra fart (för en hobbyåkare) som 2t 250 men klenare i sand.

problemet: körde ner mig totalt i ett surhål förra året då det sipprade in vatten osv i avgassystemet och efter det går den aldrig lika bra som förr!
symptom: mycket mer svårstartad både kall som varm (har ev grus o skit från vattnet ätit sönder ventilerna?) samt så säger den ifrån ibland om man trottlar fullt, typ att den dör.

jag hoppas jag slipper riva toppen. tänkte göra en till förgasarrengöring när jag har tid sen får vi se om det hjälper...
User avatar
patte
Posts: 547
Joined: 02 Sep 2007, 11:08
Location: Aspliden

Post by patte »

kör själv suzuki 250 2t 05a, är grymt nöjd över den. Har funkat riktigt bra och går hårt.
Men jag provade en suzuki 250f 2011 i somras och den var riktigt härlig att köra. Nästa hoj blir nog en insprutar 4t :)
Kör Bmw 518 -82a

Bilar jag ägt:
Bmw E46 328 Kompressor -99
Bmw E30 2.75l turbo touring -89 (470whp).
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jag var också inne på en 450 4t väldigt länge som man kan läsa i tråden. Det som fick mig att köpa 2t var hur dyrt det blir att skruva ras på en 4t mot en 2t.

Nästa hoj, om jag fastnar, blir en 4t men då har jag en annan syn på det hela och kan leva med dyrare reparationer. Detta är första riktiga crossen och då kan det vara skönt att hålla nere kostnaderna lite om man får otur.

Har kört lite på gatan utanför garaget och för oss som är nybörjare så är det extremt mycket motor. Den går som helvete rent ut sagt nu i början.

Det snackas vrid hit och dit och givetvis har en 4t mer vrid från botten men vi som är nybörjare tror jag inte kommer klaga på vridet som finns i en 2t. Får se när jag börjar vänja mig men jag körde idag med 70% gas som max kanske och det sköt på fint. Ville inte köra mer i området då det var isigt och brist på skydd.

Var och kollade när ett par polare körde inomhus i en bana vi har 30 min hemifrån. Perfekt att köra där under vintern. Ska köra där om någon vecka tänkte jag.

Image

Image
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Franzén wrote:En tvåtaktare alltså?

Det står helt klart att tvåtakt och fyrtakt delas in i två läger.

För min egen del är det fyrtakt som gäller.
Skulle få ett nervöst sammanbrott på hojen om jag varit tvungen att ligga på 9000rpm hela tiden.

Vrid är kung.


Vet inte hur mycket du kört i yngre dagar eller om du är helt "grön" som jag inom crossåkandet men det är lätt att bilda sig en egen uppfattning på nätet om hur "slöa" 2t är på låga varv.

Är du grön som jag så lovar jag att du inte klagar och törs säga att det dröjer innan man drar full rulle oftare än halvgas. Det är sjukt med effekt i dom, även på låga varv. Om man är grön.

Du får prova någon dag :)
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

e nog som du säger pelko att man märker nog inte av bristen av vrid på låga varv förens man åkt 450 ordentligt, och sedan får testa en 250 2t,

jag har kört allt från 80cc till 520 och jag trivs helt klart bäst på en 450, speciellt dom nya med insprut, där e Explosivitet i en sådan, hade en kawa 450 -09 med helsystem och lite smått och gott, där var ryt i den maskinen :)
köper en sådan direkt jag har pengar över nästa gång igen

Lycka till med cross åkandet, ta det lugnt :)


Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Bmw*Alex wrote:
pelko wrote:Köpte för 18k. Fick med plast, däck och lite annat. Mkt nytt också. Utbudet är inte stort i väst på 2t.


oj oj oj den där hade man kunnat fått för 14-15 tusen om man haft tur här uppe :oops:

mvh


Ja det är skillnad i pris. Men kolla utbudet på Blocket tex så ser du att det inte finns någon annan att ens kika på inom 15 mil :)
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Post Reply