BMW 327i 1990
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW 327i 1990
Hoppas att man är välkommen här, trots att man varken har snigel på röret, bromsskärm eller launchcontrol...
STORT tack till Andreas och Andreas på PPF för proffsig support, enormt bra prylar och riktigt snabba leveranser.
MOTOR
Topp
* Fabriksny BMW-topp, rejält portad, mirafrästa ventilsäten
* PPF raceventiler +1mm insug/avgas
* PPF steg 3 racefjädrar (dubbla) med cro-mo retainers
* PPF ställbart kamdrev
* Enem Z58 kamaxel (296/106/12.3)
* Ireland engineering Heavy duty vipparmar
* Dbilas insug med separata spjäll
* ARP topplocksbult
* Sandtler B2 system, K&N luftfilter med box och aluminiumtratt
Bottendel
* M20B25 block uppborrat 1mm
* CP pistons smidda kolvar med CP pistons kolvringar. 11.25:1 i komp
* Sten Parner smidda H-profil vevstakar med ARP-bult, viktjusterade
* Dieselvev 324td
* ARP vevlagerbult
* Oljepump från M21
* Oljesprutmunstycken från BMW 745i
* Ireland engineering oljetrågsbaffling
Bränslesystem
* Volvo S60R spridare 380cc@4bar
* PPF bränsletrycksregulator
* PPF fuelrail
* PPF bränslefilter
* Walbro 255l/h bränslepump
Motorstyrning och tändning
* Emerald K3 motorstyrning
* Audi trippelspole
* Innovate LC-1 bredbandslambda med lambdasondskylare
* Bosch tps
Kylning
* Griffin vattenkylare
* Davies Craig EWP elvattenpump med elektronisk styrning
* Davies Craig elfläkt
* Redline Water wetter
* Setrab oljekylare
AVGASSYSTEM
* Extraktorgrenrör av okänt fabrikat
* Ferrita avgassystem i rostfritt 2,5"
* SBF-godkänd racekat
TRANSMISSION
* Växellåda från BMW 323i, dogleg 1:1
* JB Racing alusvänghjul 3,6kg
* Sachs 618 tryckplatta
* PPF sexpuckad sinterlamell
* Helrenoverad 3.73 lamelldiff
* Powerflex diffbussning
* Stålomspunnen kopplingsslang
HJULUPPHÄNGNING
Hjulupphängning fram
* H&R Fjäderben med racingfjädrar och dämpare, justerbar höjd
* Millway nållagrade topplagringar
* Powerflex länkarmsbussningar
* H&R krängningshämmare och bussningar
* Pendelstag justerbara (egentillverkade med SKF-länkhuvuden)
* Fjäderbenstag
Hjulupphängning bak
* H&R fjädrar och dämpare, justerbar höjd
* Millway topplagringar
* Powerflex bärarmsbussningar och silentblock
* H&R krängningshämmare och bussningar
* Pendelstag justerbara (egentillverkade med SKF-länkhuvuden)
* Fjäderbensstag
HJUL
* 4x100 17"x7"
* Toyo R888 215/40/17
* H&R pinnbultar
BROMSAR
Bromsar fram
* Brembo fyrkolvsok med PPF-adapters
* Performance Friction PFC01 bromsbelägg
* Skivor 302*28mm av okänt fabrikat
* Bromskylning (egentillverkad)
* Millway stålomspunna bromsslangar
Bromsar bak
* Original-ok
* Performance Friction PFC06 bromsbelägg
* Sandtler slitsade bromsskivor
* Mässingsbussningar till glidpinnarna på bromsoken
* Millway stålomspunna bromsslangar
* Castrol SRF bromsvätska
INREDNING
* Sabelt Racer stolar
* Sabelt sexpunktsbälten
* OMP skruvburbåge
* Sparco R333 ratt
* Snap-off rattnav
* VDO oljetrycks- och oljetempmätare
* ACM-AB kolfiberdörrsidor
* BMW brandsläckare
Motorn i nuvarande skick ger 253hk @ 7200. Max vridmoment 262Nm. Mjukt varvstopp på 8200.
Har ej mätt effekten med racekatten än, men den borde ge något. En tjugo år gammal katalysator kan inte vara annat än en flaskhals.
En del filmklipp finns på www.youtube.com/elpe300
Ett axplock med bilder
STORT tack till Andreas och Andreas på PPF för proffsig support, enormt bra prylar och riktigt snabba leveranser.
MOTOR
Topp
* Fabriksny BMW-topp, rejält portad, mirafrästa ventilsäten
* PPF raceventiler +1mm insug/avgas
* PPF steg 3 racefjädrar (dubbla) med cro-mo retainers
* PPF ställbart kamdrev
* Enem Z58 kamaxel (296/106/12.3)
* Ireland engineering Heavy duty vipparmar
* Dbilas insug med separata spjäll
* ARP topplocksbult
* Sandtler B2 system, K&N luftfilter med box och aluminiumtratt
Bottendel
* M20B25 block uppborrat 1mm
* CP pistons smidda kolvar med CP pistons kolvringar. 11.25:1 i komp
* Sten Parner smidda H-profil vevstakar med ARP-bult, viktjusterade
* Dieselvev 324td
* ARP vevlagerbult
* Oljepump från M21
* Oljesprutmunstycken från BMW 745i
* Ireland engineering oljetrågsbaffling
Bränslesystem
* Volvo S60R spridare 380cc@4bar
* PPF bränsletrycksregulator
* PPF fuelrail
* PPF bränslefilter
* Walbro 255l/h bränslepump
Motorstyrning och tändning
* Emerald K3 motorstyrning
* Audi trippelspole
* Innovate LC-1 bredbandslambda med lambdasondskylare
* Bosch tps
Kylning
* Griffin vattenkylare
* Davies Craig EWP elvattenpump med elektronisk styrning
* Davies Craig elfläkt
* Redline Water wetter
* Setrab oljekylare
AVGASSYSTEM
* Extraktorgrenrör av okänt fabrikat
* Ferrita avgassystem i rostfritt 2,5"
* SBF-godkänd racekat
TRANSMISSION
* Växellåda från BMW 323i, dogleg 1:1
* JB Racing alusvänghjul 3,6kg
* Sachs 618 tryckplatta
* PPF sexpuckad sinterlamell
* Helrenoverad 3.73 lamelldiff
* Powerflex diffbussning
* Stålomspunnen kopplingsslang
HJULUPPHÄNGNING
Hjulupphängning fram
* H&R Fjäderben med racingfjädrar och dämpare, justerbar höjd
* Millway nållagrade topplagringar
* Powerflex länkarmsbussningar
* H&R krängningshämmare och bussningar
* Pendelstag justerbara (egentillverkade med SKF-länkhuvuden)
* Fjäderbenstag
Hjulupphängning bak
* H&R fjädrar och dämpare, justerbar höjd
* Millway topplagringar
* Powerflex bärarmsbussningar och silentblock
* H&R krängningshämmare och bussningar
* Pendelstag justerbara (egentillverkade med SKF-länkhuvuden)
* Fjäderbensstag
HJUL
* 4x100 17"x7"
* Toyo R888 215/40/17
* H&R pinnbultar
BROMSAR
Bromsar fram
* Brembo fyrkolvsok med PPF-adapters
* Performance Friction PFC01 bromsbelägg
* Skivor 302*28mm av okänt fabrikat
* Bromskylning (egentillverkad)
* Millway stålomspunna bromsslangar
Bromsar bak
* Original-ok
* Performance Friction PFC06 bromsbelägg
* Sandtler slitsade bromsskivor
* Mässingsbussningar till glidpinnarna på bromsoken
* Millway stålomspunna bromsslangar
* Castrol SRF bromsvätska
INREDNING
* Sabelt Racer stolar
* Sabelt sexpunktsbälten
* OMP skruvburbåge
* Sparco R333 ratt
* Snap-off rattnav
* VDO oljetrycks- och oljetempmätare
* ACM-AB kolfiberdörrsidor
* BMW brandsläckare
Motorn i nuvarande skick ger 253hk @ 7200. Max vridmoment 262Nm. Mjukt varvstopp på 8200.
Har ej mätt effekten med racekatten än, men den borde ge något. En tjugo år gammal katalysator kan inte vara annat än en flaskhals.
En del filmklipp finns på www.youtube.com/elpe300
Ett axplock med bilder
Last edited by elpe300 on 06 Feb 2011, 15:39, edited 6 times in total.
min favorit m20 hur har den varit på bana med nya motorn?
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
Hehe! Jo, den har varit riktigt trevlig att köra. Inte vant mig vid motorkaraktären än bara. Måste ju hålla den mellan 5-8000rpm för att det ska hända något, så man får jobba med lådan lite.Rsjerry wrote:min favorit m20 hur har den varit på bana med nya motorn?
Hade lite kylproblem i somras. Visserligen är 35 grader varmt ute och höga varvtal i tjugo minuters tid ganska plågsamt för motorn. Beställde hem en Griffin-kylare här ifrån PPF som jag hoppas ska hjälpa mig lite.
Ska även skaffa en annan oljesandwich än original. Tror nämligen att termostaten (som kanske är i halvtaskigt skick) hindrat oljeflödet ut till kylaren och på så sätt tagit med sig vattentempen.
Spridarna räcker till drygt 300hk med 85%dutycycle med 4bars soppatryck.M-techer wrote:Ser riktigt smaskigt ut.
Får man fråga, varför du valt så små spridare?
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Dom räcker inte vidare långt, men det vet du säkert. Tyckte därför det verkade lustigt, om man kollade på hans motorspec.Ludde_ wrote:M-techer wrote:Ser riktigt smaskigt ut.
Får man fråga, varför du valt så små spridare?
Nyfiken!
Varför skulle han valt större spridare?
Men det är ju bara jag.
Aaah det är rätt stökigt...
0709-854845.
0709-854845.
Utveckla gärna! Jag känner mig inte direkt fullärd på området spridarstorlek.M-techer wrote:Dom räcker inte vidare långt, men det vet du säkert. Tyckte därför det verkade lustigt, om man kollade på hans motorspec.Ludde_ wrote:M-techer wrote:Ser riktigt smaskigt ut.
Får man fråga, varför du valt så små spridare?
Nyfiken!
Varför skulle han valt större spridare?
Men det är ju bara jag.
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
Läs längst upp i tråden igen... SugmotorM-techer wrote:Dom räcker inte vidare långt, men det vet du säkert. Tyckte därför det verkade lustigt, om man kollade på hans motorspec.Ludde_ wrote:M-techer wrote:Ser riktigt smaskigt ut.
Får man fråga, varför du valt så små spridare?
Nyfiken!
Varför skulle han valt större spridare?
Men det är ju bara jag.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Mmm, sugmotor är väl rena skällsordet här! Hahaha!markus wrote:Läs längst upp i tråden igen... SugmotorM-techer wrote:Dom räcker inte vidare långt, men det vet du säkert. Tyckte därför det verkade lustigt, om man kollade på hans motorspec.Ludde_ wrote:
Nyfiken!
Varför skulle han valt större spridare?
Men det är ju bara jag.
du körde på knutstorp i somras med rejsa va?
tycker jag känner igen den därifrån
gick riktigt fint om det var du
Mvh
tycker jag känner igen den därifrån
gick riktigt fint om det var du
Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du 65graders termostaten?
Ang spridare så klämmer man ut mer än 300hk i en m20 sugis då har man gjort ett bra jobb
En maxad 3,2liters borde kunna krypa över 300 strecket!
Ang spridare så klämmer man ut mer än 300hk i en m20 sugis då har man gjort ett bra jobb
En maxad 3,2liters borde kunna krypa över 300 strecket!
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten