
Projekttråd E30 M5 Turbo med mål på över 1000hk!
Ja efter långt om länge så tänkte jag att jag skulle starta en liten tråd här
kan ju alltid vara kul

Lite info:
Allt började med ett jäkla massa velande om vilken bil jag skulle ha, var inne på det mesta, men det som lockat länge och lockade mest var en e30 kaross, motor och drivlina var ej helt klart vilket jag skulle åka med, men en e30 visste jag att jag ville ha
efter att kikat på ca 100st olika e30s runt om i landet på blocket så bestämde jag mig för att åka ner och kolla på en 323i från -84
såg riktigt riktigt tråkig ut på annonsbilderna och stod nästan ingen info om den
men jag tyckte det var värt ett besök
jag, SextioNian och ramme åkte ner och kikade på den
bilen stod i halvmetern med snö och såg riktigt tråkig ut, tänkte att den e garanterat helt upprostad undertill,
SextioNian som precis köpt en ny fin kamera fotade underredet då jag inte hade lust att lägga mig i halvmetern snö och glo
helt fläckfritt, nästan ingen rost alls
bilen startade på första försöket utan att gnälla, men inget friskt batteri, givetvis hade vi inget friskt med oss
bilen fick stå till helgen efter då vi åkte ner och hämtade hem den
såhär såg det ut när vi fick gräva fram den, eller vi och vi, säljaren och ramme haha, jag fick står och titta på


trodde aldrig att den skulle hålla hela vägen hem från ystad, men ramme la sig i 140 på motorvägen hela vägen hem, gick smidigt som tusan
tackar både ramme och SextioNian för det

Planer för bilen började smidas fram efterhand och med målsättning att få så rolig och hållbar bil som möjligt så blev det som det blev
full lista vad som projektet kommer innehålla:
Motor
S38B36
Cp kolvar
Fläskiga Carrillo Pro H-profilare med Carr bultar
Borrat
Plandeckat
Oljesprut på undersidan av kolvarna
3.8L vev och hub
Supertech hårdare ventil fjädrar och Titan eller CrMo reitainers
Supertech större race ventiler
Nya slitdelar, kedjor, glidskenor, lager, packningar och pumpar
cooperring packning
ARP bultar till block och topp
Orginal insug omsvetsat och helsvetsat för turbo tryck
T6 egenbyggt grenrör
Garrett Gt47-88mm turbo
Vipec v88 sprut
2200cc Bosch spridare
Vag 115r spolar med specialtillverkade förlängare så man kan åka med 3.6 ventilkåpa
GTR 600x300x100 Intercooler
Stort 6" K&N filter
PPF 75mm dump
Tial v60 60mm Wastegate
Griffin alu kyl
An20 Pro Gold kopplingar till kylsystemet med stålomspunna slangar
Setrab 25 raders oljekylare
3x Bosch 044 pumpar
Specialfäste för 3 pumpar
Nuke fuelrail
60L fuelcell
An prylar överallt
Stålomspunnen slang
An8 till matning, an6 till retur
Nuke BTR
Nuke filter
Nuke X-kors
Drivlina
Tremec t56
Svea Kardan
Tilton 3skivig
Tilton urtrampningslager
Skottsäker bakvagn
Chassi
D2 Track racing Coilovers
Delrin bussningar
E36 styrväxel
E30 Touring Krängningshämmare bak
Uppstyvade bärarmar i alla möjliga vinklar
Hartge fjäderbensstag fram
Egenbyggt fjäderbensstag bak som går ner till diffinfästningen
Fälgar
Mattsvart lackade Iforged Sprint 18x8"
BBS design splitt 5000 17x8"
Bromsar
Renoverade orginal ok, slitsade skivor och xp8 belägg
Stålomspunna bromsslangar
Interiör
Omp 6p Skruvbur
2st Toora Projekt 2 stolar
2st Toora 6p bälten
Mocca drifting ratt
Autometer 5" hastighetsmätare och varvräknare
Svarvad Rostfri växelspak
D2 hydralisk handbroms
Tilton pedalställ med seperata cylindrar
Cab baksäte i skin (letar, har du ett så hör av dig)
Exteriör
Svarta Hella framlampor
Svarta njurar
Röd och svarta baklampor
Race cup speglar
Kolfiberhuv
Bilstereo
Pioneer DEH-P3630MP
Sony Xplod framsystem
Sony Xplod Slutsteg
Lite bilder på hinken:



Efter att ha tvivlat på att om den skulle klara hemresan så var det ju tvunget att testa hur länge den höll efter det
rakt ut på lekstället och gasa loss!
såhär såg det ut där ute:




vilket resulterade i endast:



efter 2 rejäla kokningar så började motorn kännas rätt orkeslös, men fortfarande allt fungerande så fick det vara nog och den fick pakeras i garage och påbörja demonteringen


Motor och drivlina hade bestämts och valet föll på s38b36 med tillhörande låda och bakvagn
så det blev en körning för SextioNian, mig själv och en annan kille upp till Örebro för att hämta denna klump på sommarens varmaste dag med en bil utan ac

Tackar Söderling här på forumet och hans brossa för hjälp vid lastningen


En stor en jäkla klump om man jämför med orginal m20b23 motorn


väl hemma så började montering av denna klump, vilket var lättare sagt än gjort
först börjades det med att plocka bort allt onödigt runt omkring på motorn, så som ac pump, luftpump och massa annat så som även grenrör



Äntligen var motorn klar för isättning iaf, men då var inte bilen redo riktigt än

torpeden behövdes bankas upp en rejäl bit, styrväxel behövdes flyttas ner, servokylrör plockas bort, batteri plats kapas bort, värmepaket plåt monteras bort etc


men tillslut så hittade den sin plats tog gott och väl så gick en hel dag åt för att demontera allt runt motor och det i motorrummet



Efter detta så påbörjades det att montera ner hela bakvagnen för att bygga skottsäker bakvagn
Recept på lyder som följande
M5 diff
M5 nav
M5 Medbringare
M5 Drivknutar
Specialfäste till diff
Modifiering av nav
Sviktstålsaxlar från PPF
När jag endå hade hela bakvagnen nere på golvet så tänkte jag att lika bra att slipa ner och lacka allting, så det blev nästa uppgift:










Och det är väl någonstans där det står idag, lite mer har gjorts, men kommer bilder på det senare
här är lite delar som är inköpta iaf
Iforged Sprint 18x8" fälgar

D2 Hydralisk Handbroms

Griffin race alu kyl

Drifting mocca ratt och lite mätare

M-tech 2 sidopaneler

Svarvad Rostfri växelpinne

Specialtillverkad termostat och hus

Delrin bussningar till fram och bakvagn

Sviktstålsaxlar från PPF

Mvh