E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

_2499 wrote:
ZAK wrote:
_2499 wrote:YES SIR! var där ute innan och mätte upp centreringspinnen till kopplingen... Ligger lite efter i planeringen eftersom planen var att manuellkonverteringen skulle vara klar till december. Lägger snart i högsta växeln!

Förresten, du har säkert redan skrivit det någonstans men jag har nog missat det. Vad är det du blästrar med?


Kör enbart med glasbläster. blir en finare yta då.
Ok! Hur är det med isblästring? Blir det lika fin yta?


Aldrig kört med den metoden bara läst om den, men antar att det blir en riktigt fin yta.
Fördelen är väl att det inte blir någon sand kvar efteråt då det är kolsyreis som dunstar bort.
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Hansa wrote:Fan du är kuu kuu kuuung mange! :D


Kan du inte åka förbi svenskastål någon dag?
Behöver en aluklump på minst 100x120mm och ca 2dm lång ;)
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Insugsflänsen behöver lite matchportning så det blir rätt vinkel. Men det kanske du kan fräsa?
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Bmwandreas wrote:Insugsflänsen behöver lite matchportning så det blir rätt vinkel. Men det kanske du kan fräsa?


Jag funderade på att forma till runnern så den får samma ovala form mot insugsflänsen till m20 sen porta efter det. Så behöver jag inte porta så himla mycket.
Vet inte om ni brukar köra raka rör där och porta upp ett runt hål i toppen istället för det ovala?
Behöver lite hjälp där
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Fortsatt lite i svarven och fixat fram fler detaljer till insuget.
Nedre spridarfästena blev det idag.
Efter lite hjälp från Knotan så blev det bra tillslut.

Hade en skrotbit som jag sparat. Alltid bra att ha tycker jag.
Så tog och sågade till en 20x20 bit
Image

Upp med den i svarven och göra den rund.
Image

Rund och fin.
Image

Upp i mjuka backar och forma fram ett fäste.
Image

Så här blev det...
Image

..och så här..
Image

Min siemens deka 630cc högohm spridare passade fin fint. Behöver bara finjustera lite.
Image
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

ZAK wrote:
Bmwandreas wrote:Insugsflänsen behöver lite matchportning så det blir rätt vinkel. Men det kanske du kan fräsa?


Jag funderade på att forma till runnern så den får samma ovala form mot insugsflänsen till m20 sen porta efter det. Så behöver jag inte porta så himla mycket.
Vet inte om ni brukar köra raka rör där och porta upp ett runt hål i toppen istället för det ovala?
Behöver lite hjälp där


Nej vi gör flänsen med exakt samma vinkel som toppen. Och sen runners i samma vinkel.
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Bmwandreas wrote:
ZAK wrote:
Bmwandreas wrote:Insugsflänsen behöver lite matchportning så det blir rätt vinkel. Men det kanske du kan fräsa?


Jag funderade på att forma till runnern så den får samma ovala form mot insugsflänsen till m20 sen porta efter det. Så behöver jag inte porta så himla mycket.
Vet inte om ni brukar köra raka rör där och porta upp ett runt hål i toppen istället för det ovala?
Behöver lite hjälp där


Nej vi gör flänsen med exakt samma vinkel som toppen. Och sen runners i samma vinkel.


Tror jag förstår hur du menar.. Men en bild hade underlättat ;)
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Efter lite småjusteringar så tillverkade jag ett gäng fästen

Här ligger själva utvändiga formen och ska bearbetas i några steg till...
Image

Först så kör jag in ett spår i mitten på alla bitarna som ska styra borret rätt genom centrum.
Image

Så här ser det ut. Dålig bild tyvärr.
Image

Sen förborrar jag ett lagom stort hål.
Image

Efter det så borrar jag och brotschar upp till det bestämda måttet.
Image

Sen har jag försänkt några mm med rätt mått där o-ringen ska täta mellan hylsa och spridare. Därmed är dom färdiga.
Image
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

senast jag gick igenom materialförrådet slängde jag nog mer än 1 ton alu i skrotcontainern :)
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Magnaten wrote:senast jag gick igenom materialförrådet slängde jag nog mer än 1 ton alu i skrotcontainern :)


Kunde skänkt det till mig.
Alu är så trevligt att jobba i =D
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Post by JockE28 »

ZAK wrote:Har ju hänt lite idag med och har mätt en hel del och gjort prover tills jag hittade måttet som det skulle vara.
Så nu har jag grundplåten gjord och jag är faktiskt riktigt nöjd.
Skönt när det går bra och blir precis som man vill ha det.
Blir en viss "fan va bra du är" känsla och ett bevis på att man inte är gjord på fyllan som farmor brukar säga om dumt folk =]

Här är en av testplåtarna jag gjorde och denna blev bäst. 91mm mellan centrum på hålen.
Image

Eftersom jag var nöjd med resultatet så fick jag tag i en längre aluminiumplåt av en bekant.
Så då borrade jag helt enkelt 6 stycken hål med exakt 91mm imellan centrumen.
Image

Sen var det bara att sätta plåten i mitt verktyg och trycka på knapparna.

Nedan följer inte riktigt så spännande bilder ;)

Här är hål nummer ett!
Image

Nummer 2!
Image

Nummer 3!
Image

Nummer 4!
Image

Nummer 5!
Image

Och till slut hål nummer 6 och biten är färdig men full med olja.
Image

Så här ser den ut när jag riktat till den så den blev rak igen samt tvättat med t-röd.
Image

Nu när plåten var färdig så tyckte jag det vore riktigt lämpligt att göra 2 fixturer som passar i trattarna
så det underlättar vid svetsningen. Så här är 2 stycken rörbitar i rostfritt som passar perfekt.
Image

Man trär alltså ner dessa 2 i varsin tratt.
Image

Sen på andra sidan trär man på röret(runnern) som ska svetsas på.
Enkelt, smidigt och underlättar en hel del!
Image

Då kan jag lägga det åt sidan och invänta mer material som jag letar efter.
Ska nog komma till helgen om jag har tur så jag passar på att
göra lite nya bussningar till Generatorn som var helt utslitna.

Iom gummibussningarna är svarta original så tog jag svart polerytan eller hur det nu stavas =]
Upp med att i svarven.
Image

Efter ca 30 min hade jag 4 nya bussningar.
Original gummibussning fram och dom nya 4 baktill.
Image

Hann med rätt mycket idag och hoppas det smakar!



ser underbart ut! du har inte lust att snickra till en sådan platta tiill?? :roll:
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

JockE28: Tackar!
Har tyvärr inga planer på det. Skulle väl vara isåfall om PPF själva vill köpa in ett gäng. Det är nog inte så populärt om jag skulle börja sälja sådana här på deras forum. Om du förstår hur jag menar =]
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Lite färdiga prylar som jag penslat och låtit torka över natten.
Image

Fick tag i 2 stycken 90 graders 100x3mm. Så snart har jag allt material till nya insuget.
Image

Ska nu bara ha tag i lite 3mm plåt och sen svarva till förstärkningar som ska
svetsas fast inne i insuget.

Någon som vet hur tjocka dom bör vara och hur många?
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Har dykt lite i kabellådan och fann denna brygga till spridarna och 2 givare till termostathuset. Så denna ska jag ta och använda för att få det lite snyggare bland kablarna.
Image

Så här ser kontaktdosan ut och tack vare Piddan så har jag fått en motsvarande så nu ska det lödas lite kablar till MS'et
Image

Här är en annan detalj som jag ska ha till ett uppsamlingskärl till motorstativet. Denna ska bli avtappningsrör/avloppsrör.
Svarvade till en lämplig bottenplugg till den.
Image

Så här sitter dom ihop och det blir tätt och bra.
Röret ska snedkapas och sättas fast i botten på kärlet.
Ska även ligga en borrad plåt över som fungerar som en sil.
Image

For till lokala plåtfirman här i staun dvs Stålmännen.
Bra priser på all sorts plåt och stål.
Här är dagens inköp. En 1mm plåt med måtten 1200x1000mm
Image

Mätte och ritsade sen var det bara att dra fram kapen och köra ut.
Antar att jag kommer få köra upp med vinkelslipen lite till för att få
till bockningen rätt. Trodde jag kunde bocka idag med, men visade sig att
bockmaskinen bara tog 1000mm.. Så tar med mig den till skolan och handknäcker och knackar till det sista.


Man kan nästan tro att det ska bli ett malteserkors, men så är inte fallet ;)
Det utskurna i mitten till vänster ska glida över motorstativet.
Ni kommer nog förstå mer i morgon =]
Image
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Post by JockE28 »

okejdå:) värt ett försök :)

lycka till med bygget!!
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

JockE28 wrote:okejdå:) värt ett försök :)

lycka till med bygget!!


Ja fråga kan man alltid göra =]
Tack så mycket 8)
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Fortsatte idag med det jag höll på igår med.
Tog med mig grejerna till skolan och körde lite på rasterna.
Fick låna bockmaskinen, plåtsax och svetsbåset.

Så vi började knäcka till plåten som jag ville ha den
Image

Knäckte även till längst ut 2 ggr för att få ett stabilare kar och bättre att handskas med.
Image

Efter det så var det bara att banka lite med hammaren och punkta ihop varje hörn..
Image

..sen var det bara att helsvetsa.
Image

Nu är den snart färdig och nu ska vi täppa igen hålet ni såg ovan och
då knäckte jag till denna plåten.
Image

Rundade även till kanterna lite så att den följer bockningen bättre
Image

Nu är den färdig för att provmonteras. Brukar ju alltid vara så
att man får göra lite småförändringar
Image
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
Post Reply