dgyldmark wrote:"Vilka hade kommit långt utan PPF"
Många skulle jag tro.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
jorgen wrote:Alla kan starta en firma o sälja trimdelar men alla kan inte/vill inte säga vad som funkar o inte Det är det som är den stor skillnaden
Dawe_A wrote:jorgen wrote:Alla kan starta en firma o sälja trimdelar men alla kan inte/vill inte säga vad som funkar o inte Det är det som är den stor skillnaden
Tänkte precis säga det, klart att jag hade "klarat" mig, har fick bra erbjudande av andra firmor också.. Men då hade jag suttit här med väldigt många frågetecken idag.
Bmwandreas wrote:En slang från turbo till undersidan wg. En slang till 1 på ventilen. Och sen en slang från 2 på ventilen till ovansidan wg.
Bmwandreas wrote:En slang från turbo till undersidan wg. En slang till 1 på ventilen. Och sen en slang från 2 på ventilen till ovansidan wg.
Silverboy wrote: Alt tas från turbo'n eller skal slangen til ventilen tas från innsuget?
Bmwandreas wrote:Den ska tas från turbon för stabilast ladd.
Dawe_A wrote:hehe de där tankarna har man varit inne på, eller är.
tanken va att bygga en bmw turbo, inget utöver det normala & jag va rätt fascinerad utav polarens m20b25 turbo...
MEN........
jag har ju alltid gillat ljudet och gången i M motorerna , så ja.. jag hittade en m3 motor i delar (perfekt att kolla skicket på allt tänkte jag). Och köpte den.
Men visst, man fick ju med Hprofil stakar i köpet av motorn, hmm dom kan man ju ha användning för.. men borde man inte ha smidda kolvar då också?
Så det blev smidda kolvar också.
Sen kollade man runt lite på olika aggregat på blocket, HX50, hx55 tyckte jag va lagom "jag har ju ändå smidd motor" sen läste man några månader till på forumet och tanken slog en att "nu när man har en så fin helsmidd M motor (förvisso i delar), då är det dumt att förstöra den med ett gammalt lastbilsagg... Så det blev en precision pt7175 billet..
Sen ville man kolla motorstyrningar, i början vare MS med tanke på att kompisar jag har har kört med det.. men efter lite funderingar så va det väl synd att förstöra en så fin motor och turbo med ett sådant "skräp" sprut.. så ett vipec beställdes.
Då satt man där med de näst intill finaste delarna, och läste om HD kolvbultar....... "det är dumt att inte köpa dessa när man ändå har en motor byggd för en 900-1000hk, så det fick bli sådana också..
Glad och sugen som fan på att bygga ihop motorn och slänga ner det i bilen satt man där, och fick syn på stödgördelkitt... Sådant måste man ju ha för att matcha allt annat, man vill ju inte ha några flaskhalsar så att säga.. tänkt, sagt och gjort.. det blev en sådan också.
Tanken har sedan början av min projekttråd alltid varit att köpa en original 328, slänga ner motorn, uppgradera bakvagnen lite smått och sen köra.
Nu sitter man här med en 325 sedan , utan fälgar, motor med drivlina eller någon som helst inredning & en jävla motor med kringutrustning för 120k+ utan att ens börjat sätta ihop allt på riktigt..
Så har det bara fortsatt, jag sitter fortfarande och grubblar över mina originalventiler och att jag har en ½ hundradel för litet lagerspel än tänkt i ramlagerna.
Det är hemskt vad det kan spåra iväg för vissa, bland annat mig själv.
EN sak är jag helt säker på & det är att bilen kommer byggas ihop utav MIG, ingen annan ägare. Och den kommer att tuktas väl, annars hade det känts så jävla dumt.
(och nej , suget har inte försvunnit det minsta sedan motorn köptes).
Självklart funderar jag ibland på om det är värt alla dessa pengar, och vad man kunde fått istället eller eventuellt investerat i aktier eller dylikt.
Men jag brinner så för att trimma fordon, gärna till max & har alltid gjort sedan jag va liten och fick min första metanoldrivna rc bil efter att ha satt upp utskrivna bilder på rc bilar över hela väggarna. Byggde om hela denna, bytte motor drivlina, effektrör och utväxling i växellådan. Efter detta rensade jag kuggade i plastdreven i lådan och kom underfun med att man kanske kan lämna plastdreven som jigg och låta någon tillverka i mässing/stål istället. Sagt och gjort, farsan och jag drog till presitionsmekaniska och fick nya växellådsdrev i stål, och ändrade lutning på hela motorn för bättre vinkel mot lådan.
Sedan jag va liten vet jag att mina vänner alltid tyckt & tänkt att jag skulle vara värst när det gäller allt, det har aldrig handlat om att hävda mig då är jag trygg i mig själv & har alltid varit, jag har bara alltid varit sån...Det är "jag".
jag vill minnas att jag slutade 5an-6an när jag fick bilen, alltså 11-12år.
Likadant med mopederna, körde knappt aldrig med mopederna jag hade.. jag jobbade skiten ur mig en sommar och fick ihop runt 16 tusen tror jag, rev ner hela aeroxen och bytte precis allt i motorn, nya lager, packning, packboxar och bestyckade den med ett race vevparti, lämnade iväg ritningar till en bekant som fixade mallar på ett avstämt avgasrör efter just min setup, testade många olika racecylindrar och dylikt.
Det slutade väl i stil med DooDs rox, (som för övrigt körde ihjäl sig på moppestrippen).:
http://www.youtube.com/watch?v=yWtcvBnlh1E
2 veckor efter att mopeden va klar bytte jag den mot en helt orginal derbi senda för att jag va trött på att bara gasa/bromsa.
Samma visa med den, ner i molekyler, renovera motorn och bestycka den med race vevparti, prorace cylindrar och 28mm förgasare med italkit tändning , så där satt man 15år och justerade in förtändningen och knackade stift. (det är ifrån denna tiden jag och pyrro minns varandra)
Körde någon dag, sen va det dags att riva och byta delar igen.
Jag får bara inse att mitt överdrivna intresse utav att trimma motorer & få ut mycket effekt tar i överhand och det är det jag gillar mest & har alltid gjort.
Samma visa med datorerna (något år tidigare), jag fick en fin dator av pappa i julklapp , givetvis i delar så att man kunde bygga ihop den själv. Jag och några vänner byggde ihop denna samma kväll och jag va nöjd, sen började jag läsa på sweclockers (där mitt account reggades 2002, alltså för 9 år sedan, då va jag 11år. Sen va man fast vid att trimma datorer, satt med vattenylningar ute på balkongen på vintrarna och överklockade min nya Dualcore E6300 1,8ghz till 5,3ghz stabil och vann överklockartävlingar på internet, sålde tillbaka delar till min underbara sponsor jag kom i kontakt med http://www.hast-enterprises.se/ och fick de nyaste delarna mot dessa (+ liten mellanskillnad). Testade nya moderkort ihop med andra minnen och ändrade timings och kollade precis vad som lirade bäst ihop med varandra.
Orkar inte dra hela historian om datorerna men det va väl här & med rc bilen det började.
Ni kanske tycker att jag har varit en bortskämt liten skitunge genom hela livet, det har jag varit! Men mina föräldrar har ALDRIG betalat någon motordel/trimdel till mig utöver ett MHR avgasrör jag fick i konfirmationspresent, dom har alltid tyckt detta är idiotiskt men har lärt sig acceptera min hobby, jag gjorde mycket bra affärer under denna tiden, jobbade svart & jag fick ihop det.
Just nu vill jag bara tacka bl.a Andreas&Andreas på PPF för en underbar support och bra priser. Hade jag inte handlat utav er hade jag förmodligen inte varit ens där jag är idag med mitt bygge, ibland har jag skickat 10 jobbiga pm på en dag till bäckis, ändå har jag alltid fått 10 svar tillbaka under samma dag, ofta timmen efteråt.
Jag vill även tacka mina 5 meksugna kompisar som står redo att sätta händerna i karossen och alla bitar när den kommer hem, Staffan serring för alla kanon motorbearbetningar och fritte som varje dag svarar i telefonen när jag är sugen på att prata lite skit & kolla läget
Oj det blev mycket nu, skriver rätt snabbt med så meningar är säkert lite konstigt formulerade, ursäkta isåfall. Va bara tvungen att skriva av mig lite
Bmwandreas wrote:Man behöver bara ett uttag och man kan använda t-kors på den slangen.