Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.
Moderators: purepfcom , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis , Pimplaren
Rsjerry
Posts: 1026 Joined: 10 Jun 2007, 11:25
Post
by Rsjerry » 25 Dec 2010, 13:44
Grefven wrote: Franzén wrote: Bygg ihop ett rör-ramschassie för en crosscart och montera dit en lämplig MC motor med lite för mycket mos i.
Det är nog det fränaste jag kan tänka mig som jag skulle vilja smälla ihop själv.
Det lär gå nå´t så utöver jävligheten man kan tänka sig.
Hittar man en lämplig smashad motorcykel så har man kommit långt på väg att finna delar.
Jula har mycket skrot som man behöver också.
Sommar som vinter lär detta monster vara fullkomligt obetalbart.
det finns några riktiga självmordsmaskiner på tuben. 1100 och 1300cc maskiner i cartar. helt galet övermotoriserat.
Och helt galet kul! Det är en sak som jag skulle vilja bygga men tycker nog att det hade räckt med en 750motor! Och så på med isdäck
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
Dawe_A
Posts: 4146 Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona
Post
by Dawe_A » 25 Dec 2010, 14:07
Grefven wrote: Franzén wrote: Bygg ihop ett rör-ramschassie för en crosscart och montera dit en lämplig MC motor med lite för mycket mos i.
Det är nog det fränaste jag kan tänka mig som jag skulle vilja smälla ihop själv.
Det lär gå nå´t så utöver jävligheten man kan tänka sig.
Hittar man en lämplig smashad motorcykel så har man kommit långt på väg att finna delar.
Jula har mycket skrot som man behöver också.
Sommar som vinter lär detta monster vara fullkomligt obetalbart.
det finns några riktiga självmordsmaskiner på tuben. 1100 och 1300cc maskiner i cartar. helt galet övermotoriserat.
det är väl det vi tycker om
Tycker det är lite övermotoriserat med 1000 WHP i en liten e30 också ja!
fast förstår precis hur du menar, hur mycket kan chassit på en rörrams cart väga ?
mvh
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
nicke.t
Posts: 3167 Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä
Post
by nicke.t » 25 Dec 2010, 14:11
20-30 kg max skulle ja tro,min va då inte tung allafall.
Grooverhound
Posts: 911 Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd
Post
by Grooverhound » 25 Dec 2010, 14:16
nicke.t wrote: 20-30 kg max skulle ja tro,min va då inte tung allafall.
tro de väger mkt mer.Min 4hjuling 500cc med motor å allt väger 217kg fulltankad.å de e inte mkt rör å onödiga saker på den som väger.
så en crosscart kan nog väga mellan 150kg utan motor
Rasmus Olofsson||
nicke.t
Posts: 3167 Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä
Post
by nicke.t » 25 Dec 2010, 14:20
snacka vi inte gokart? eller fatta ja fel.
Grefven
Post
by Grefven » 25 Dec 2010, 14:22
Jag lyfter iaf en vanlig gocart då jag behövde ställa en sån ståendes mot en garagevägg. Så det kan inte väga så blodigt mycket. Jag hade ju inte gjort samma sak med en suzuki k50 iaf.
Men sitter det en 1300cc istället för en 100cc så är det ju en klar skillnad.
En hayabusa väger väl 200 typ? En Gocart väger väl närmare 50 än 80kg iaf.
nicke.t
Posts: 3167 Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä
Post
by nicke.t » 25 Dec 2010, 14:25
ja de e ju motorn som väger. en crosskart väger säkert 100kg ram. ren gisning.
Dawe_A
Posts: 4146 Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona
Post
by Dawe_A » 25 Dec 2010, 14:26
ja jag menade en Gocart, inget annat
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Dajb
Posts: 2670 Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg
Post
by Dajb » 25 Dec 2010, 14:28
dom "crosskartarna" som jag länka till tidigare, (rage buggys)
den dubbelsitsiga väger 400kg
så den enkelsitsiga väger antagligen lite mindre
sen 180hk på det måste vara helt fantastiskt att leka med
dgyldmark
Post
by dgyldmark » 25 Dec 2010, 15:36
Har haft "övermotoriserad" gokart, motard, bil mf. Söker något helt annat än bil bygge / hojj, det är passe. En vedklyv hade vart intressant.
Det kan vara allt från kost till programering av en arm som skall prova sträckgränsen på gräs.
Hantverkade i förrgår. Någon som kan lägga upp det här får gärna messa mig så drar ja över bilden.
gasturbiner, fällrikt, rörbomber de är passe.
De som igentligen är kvar och fortfarande intressant inom motorer är styrningen av en F1 motor.
Nu kanske jag sågade hela diskussionen, men fortsätt med ideer. Allt som ni själv känner att de där hade jag velat bygga men har inte tid /maskiner
Dawe_A
Posts: 4146 Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona
Post
by Dawe_A » 25 Dec 2010, 16:24
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
baumgardt
Posts: 561 Joined: 16 Feb 2010, 21:29
Post
by baumgardt » 25 Dec 2010, 16:28
Dawe_A wrote: http://www.garaget.org/video/b0wc6bh2qg6s
jag lägger min röst på denna!
dgyldmark
Post
by dgyldmark » 25 Dec 2010, 17:18
Har en sådan, söker ni lite så är de jag som åker på bakhjulet med klipparen.
Strandholm
Posts: 3515 Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:
Post
by Strandholm » 25 Dec 2010, 17:37
Rigg föratt mäta skillnaden i kylvätsketemp när vätskan.helst redan är lite för varm och sedan 2 metoder föratt kyla vätskan, motorbroms och friläge+torrgasa.
Dvs se vilken som e mest effektivt.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Capone77
Posts: 128 Joined: 04 May 2006, 19:45
Location: K:na; Thn; Uva
Post
by Capone77 » 25 Dec 2010, 18:06
Utveckla ett styrsystem... Det skall vara snabbare än MS, känsligt som till en liter-hoj och anpassningsbart för Plug And Play på dem flesta bilar...
Materialkostnaden skall också vara så låg och det skall vara så enkelt att bygga ihop att det bli billigare än MS i inköp för slutkunden.
Till detta skall det utvecklas en programvara som gör att även ett pucko kan få till en körbar oskadlig mapp (även om den kanske är långt från optimal), detta kräver en ganska stor katalog med öppnings/stängninstider och flöden vid olika bränsletryck på alla välanvända spridare, interagerande och adaptionsmöjligheter med en bredbandslambda. Med mera, med mera...
Då har du att göra.
Eller så bygger du bara en Hayabusa v8 så har du lite av din F1 teknik på G, blir en v8 på 2,6-liter och 400hk i originalutförande, men som kan lämna 500hk som sugis. Rekordet på en Busa maskin är 1000hk ur 1,3-liter (4-cyl). Men det vanliga är 450-600hk, vilket ger dig 900-1200hk ur 2,6-liter... Sen stoppar du den i en lämplig bil... Wohoo...
If you blink, you miss me.
Pitbull
Posts: 3880 Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult
Post
by Pitbull » 25 Dec 2010, 18:07
Detta är mkt intressant tycker ja.
http://www.perwikstrand.se/vedmaskiner.asp?nav=16080000
Ja vet en som har byggt en sådan.
Ser ut som den kommer från fabrik, han har verkligen lagt ner många timmar på den, och denna står utanför Näsum.
/ Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
xelerator
Posts: 2604 Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm
Post
by xelerator » 25 Dec 2010, 21:40
tänkte nämna egenutvecklat styrsystem iom att du var intresserad av styrningen av F1 motorer..
Men det har nämnts redan..
så jag röstar på att du ska försöka få till en schysst HCCI motor
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.