BMW e36 godkänd MED turbo

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Grefven

Post by Grefven »

Sjögren Racing wrote:Tur man har en 320 då :wink:


japp. om du ska ha en 2,5a för du får inte ha en 2,0.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

Veckans i-lands problem: ÅÅÅ nej jag har för stor motor.

Är ju inte hela värden att borra ett 320 block...
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Sjögren Racing
Posts: 729
Joined: 29 Jul 2008, 21:38
Location: Tingsryd

Post by Sjögren Racing »

Grefven wrote:
Sjögren Racing wrote:Tur man har en 320 då :wink:


japp. om du ska ha en 2,5a för du får inte ha en 2,0.


Nej,jag vet att jag måste byta från min 2,0:a isf.
(Men isf köper jag en 325:a som donatorbil)

Men är lite fundersam på:
"HELA bromssystemet måste bytas" för att klassas in som ombyggt fordon.

Räcker det med att byta skivor/ok fram?
Bak får ju bli 328:ans ventilerade skivor/ok.

Huvudcylinder?
Något mer som räknas som hela bromssystemet?
076-0308240
Grefven

Post by Grefven »

då finns det kortare genvägar om det ändå ska fuskas.
Grefven

Post by Grefven »

Sjögren Racing wrote:
Grefven wrote:
Sjögren Racing wrote:Tur man har en 320 då :wink:


japp. om du ska ha en 2,5a för du får inte ha en 2,0.


Nej,jag vet att jag måste byta från min 2,0:a isf.
(Men isf köper jag en 325:a som donatorbil)

Men är lite fundersam på:
"HELA bromssystemet måste bytas" för att klassas in som ombyggt fordon.

Räcker det med att byta skivor/ok fram?
Bak får ju bli 328:ans ventilerade skivor/ok.

Huvudcylinder?
Något mer som räknas som hela bromssystemet?


jag har haft en mailkonverastion med gustaf. och det var lite otydligt och tolkades väl lite olika i vissa fall. sånt hatar jag.


det går iaf inte att åka med m50b25 i min turk. det går om jag: citat:Den ena vägen är att bygga om karossen (till cab, pickup, förlänga, förkorta, bygga om från 4 till 2 dörrar etc.) men det är väl inte heller aktuellt. Den andra vägen skulle vara att bygga om chassiet markant, att byta hela fram- och bakaxeln med hjulupphängning. Men då ska man byta till delar som är helt olika, till exempel komplett fram- och bakvagn från E90 eller så.
slut citat
therealpinto
Posts: 77
Joined: 26 Sep 2008, 20:19
Location: Skellefteå
Contact:

Post by therealpinto »

Hela bromssystemet är just hela bromssystemet, dvs alla aktiva komponenter. Huvudbromscylinder, skivor och ok fram, skivor och ok bak. Det ska bytas till delar som är fysiskt annorlunda med annan prestanda (större, tjockare, från solida till ventilerade skivor etc).

Det handlar i dessa fall om att bilen måste vara tillräckligt mycket ombyggt för att klassa in i Transportstyrelsens definition av ombyggt fordon. Mer om det, än vilken kapacitet originalbitarna kanske har.

Julhälsningar

Gustaf
Grefven

Post by Grefven »

glasklart =)

dock jobbigt.


ska bli kul att följa jörgen iaf. han gör allt jobb själv så det är lite andra pengar det handlar om då.


men då kan man ju inte åka med m3 3,0 bakaxel heller då den är identisk med 325 bakaxeln. om det måste skilja fysiskt så måste man ha 3,2 bakaxeln.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Välkommen till min värld bullen. Bara besöket hos SBP kvar för min del förhoppningsvis. :] (s50 i e30 ombyggt fordon)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Grefven

Post by Grefven »

Strandholm wrote:Välkommen till min värld bullen. Bara besöket hos SBP kvar för min del förhoppningsvis. :] (s50 i e30 ombyggt fordon)



med mitt utgångsläge så är det inte intressant att göra vad som krävs. hade man varit inställd på reggning från början så hade det varit mer aktuellt och då hade man gjort andra val längs vägen.
User avatar
Sjögren Racing
Posts: 729
Joined: 29 Jul 2008, 21:38
Location: Tingsryd

Post by Sjögren Racing »

Bromsarna är ju "enkelt" på en E36 då.
Iom att M3/328 har större skivor/ok samt ventilerat bak.

Men bakvagnsbryggan som Grefven skriver.Att bara byta diffklump räcker väl inte.
Men om man som mig då har 168diffen,så är det klenare diff,drivaxlar men själva bakvagnsbryggan är samma tror jag.

Klassas det som ombyggt nog att sätta dit en annan diff+ev drivaxlar?
Eller om man tar en komplett bakvagn från en M3a fast subframen har samma artnr?


Sen har jag en dum? fråga till:
Hur många ggr kan man regga om till ombyggt fordon på samma bil?Om man tex byter motor/låda/bromsar/bakvagn först.Sen vill ändra tex motor senare igen,kan man då regga den igen som ombyggt och utgå från de ursprungliga komponenterna så att man inte behöver byte drivlina/bromsar igen vid tex enbart E85 konvertering.

mvh
076-0308240
Grefven

Post by Grefven »

det finns inga dumma frågor i detta fallet. för det kan komma hur konstiga krav som helst nämligen. :lol:
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Säg att ni bygger om originalbryggan till ställbara hjulvinklar då är den ombyggd, dvs inte original.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
therealpinto
Posts: 77
Joined: 26 Sep 2008, 20:19
Location: Skellefteå
Contact:

Post by therealpinto »

Om man byter diffklump och helst drivaxlar i en bil med delad axel brukar det räknas, så länge nya diffen är fysiskt annorlunda (som i Ford, från 7" till 7,5" diff), även om bärarmar/brygga är samma. Det är ju ungefär som att byta från en stel Volvo 1031-axel till en stel Camaroaxel men återanvända stag etc.

Att bara byta till en klump med annan utväxling eller med diffbroms, fast den i övrigt är lika brukar inte funka.

Man kan regga om en bil som ombyggt fordon hur många gånger som helst. Har den en gång gått över gränsen så är den redan ombyggt fordon, och alla nya ändringar som görs adderas bara. Men det krävs normalt sett en ny SFRO-besiktning om något väsentligt ändras.

Ett problem är att alla definitioner i detta är skrivna på 1980-talet och egentligen baserade på gamla 30-talsbilar, med separat ram och väl avgränsade komponenter. Förhoppningsvis kan det uppdateras lite när väl de nya reglerna för amatörbyggt fordon fastställs.

/Gustaf
User avatar
Sjögren Racing
Posts: 729
Joined: 29 Jul 2008, 21:38
Location: Tingsryd

Post by Sjögren Racing »

Okej,tackar för svaren :)
Det redde ut endel frågetecken.
076-0308240
Grefven

Post by Grefven »

Då hade m3 3,0 diff på 325 eller 328 inte heller funkat då alltså.

Så det känns som en 320 är det som gäller. För då kan man gå från 168 till 188 diff. B20 till b25, getrag till zf och bromsar/bromscyl från ex m3.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

jo det hade det gjort för m3 diffen är lite kralligare på pappret
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Grefven

Post by Grefven »

jorgen wrote:jo det hade det gjort för m3 diffen är lite kralligare på pappret


Den är identisk och det funkade ju inte då enligt gustaf som helt enkelt har sista ordet, för då man man ju påstå att ens standardbakvagn är en m3 likväl.

Det är tolkningar som detta som säkert sätter käppar i hjulen för många.
Post Reply