Liten vinterolycka..

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Blöjan

Liten vinterolycka..

Post by Blöjan »

Åkte på en mindre väg imellan min och grannens gård när höger framhjul sögs ner i ett dike, hann inte stanna förrens diket tog slut och bilen studsade upp minst sagt hastigt.

Var olpogat och 7cm nysnö.

Åkte såklart också in i en mindre snödriva också och det slutade med att jag hörde att fronten krasades :(

Vad jag sett som har gått sönder är fronten, båda dimljusen krasades i fästena samt hoppade ut, diverse plast under krasades också såklart som skydd och luftkylning, ratten vobblar också nu i 40km/t

Har inte kollat så noga men ser ut som om tröskellådan fick sig en smäll också.

Bilen i sig är en fräsh 316 e36:a 94:a med lite rost.
Omlackad för ca 5 år sedan men pga taskigt underarbete så började rosten bubbla upp igen. lite på framskärmarna och bakskärmen. Inredning som nyskick så vore jäkla synd o inte fixa fronten :(

Är försäkrad hos if och de vill ha 3500 i självrisk :cry:

Värt att lämna in? Lr göra själv?

Har en annan front hemma men såg att den också var lite trasig på flera ställen.
Så räknar lite på vad de kan kosta.

Front i ok skick 1000?
Lack 2000?
Plastattiraljer 500?
Hjulinställning 1500?

Kan ju vara värt o lämna in men kanske synd med bonusarna som man samlat på sig under alla år?

Tackar för seriösa svar :)
Image
-073-7266 822-

325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
e30_dude

Post by e30_dude »

sånt som händer :(
ta pengarna och fixa själv, sparar mycket pengar i längden.

mvh
jorgen

Post by jorgen »

Om du har bestämt dej för att den ska lagas upp så hade jag lämnat in den utan att tveka. Ska du fixa det själv blir det oftast dyrare än man räknar med. Räcker ju med att någon länkarm har fått sej en lite smäll så plockar det iväg
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com

Stort tack till:

PPF
Peter K
ragge_c

Post by ragge_c »

häng ihop skiten så du kan köra i vinter, o ta dö på den istället ?
e ju inga stora pengar i en 316
Blöjan

Post by Blöjan »

Vore jäkligt synd att skita i allt och köra skiten ur den! Så det går bort.

Tanken är att sälja den i vår/sommar. Då nyskilda mammor behöver en bil att åka runt med sina barn med :lol:

Nog för att det bara är en 316 så går det väldigt bra och är faktist en riktigt trevlig bruksbil!
Image
-073-7266 822-

e30_dude

Post by e30_dude »

använder du dig av försäkrings bolaget så sjunker din bonus och alla dina bil försäkringar blir dyrare då det blir registrerat + att du har självrisken du ska betala! Du kan även få pengar av dom och laga det själv! Då slipper du självrisken men din premie sjunker!
Är inte helt 100 på det och beror ju på vilket bolag du använder!
FugitivE

Post by FugitivE »

ska krävas en del innan man får pengar av försäkringsbolagen o laga själv..

beror kanske på vad det är för skada,

Men nog mest vad det är för nötter i andra sidan av telen och ger pengarna..
Lackerare
Blöjan

Post by Blöjan »

e30_dude wrote:använder du dig av försäkrings bolaget så sjunker din bonus och alla dina bil försäkringar blir dyrare då det blir registrerat + att du har självrisken du ska betala! Du kan även få pengar av dom och laga det själv! Då slipper du självrisken men din premie sjunker!
Är inte helt 100 på det och beror ju på vilket bolag du använder!
Bör väl då också kunna kräva pengar o skita i o återställa :lol:

Nä man kan ju alltid fråga dem om hur mkt pengar det kan röra sig om.
Det lär ju vara billigare för dem men å andra sidan vill jag slippa göra skiten..
Image
-073-7266 822-

M3JONAS

Post by M3JONAS »

Om även tröskeln fått sig en tjottablängare så är jag tveksam till att bolaget lagar bilen. Utan att ha sett bilen så tror jag att risken är stor att bilen blir inlöst.
Jag är inte helt säker på att du får sänkt bonus/högre premie när det bara är en singelolycka. Värre om det är motpart inblandad.
Anmäl skadan och be en plåtverkstad kolla på bilen. Det ska inte kosta nånting, sen gör du valet om du tar det på bolaget eller fixar själv.
Blöjan

Post by Blöjan »

M3JONAS wrote:Om även tröskeln fått sig en tjottablängare så är jag tveksam till att bolaget lagar bilen. Utan att ha sett bilen så tror jag att risken är stor att bilen blir inlöst.
Jag är inte helt säker på att du får sänkt bonus/högre premie när det bara är en singelolycka. Värre om det är motpart inblandad.
Anmäl skadan och be en plåtverkstad kolla på bilen. Det ska inte kosta nånting, sen gör du valet om du tar det på bolaget eller fixar själv.

Det är ju också ett alternativ som låter troligt nu när du säger det.
Jag ska ta o höra med bolaget imorgon så får vi se vad som händer.

Vore väldigt synd om bolaget löste in bilen då jag faktist trivs med den väldigt mycket!
Image
-073-7266 822-

e30Tompa

Post by e30Tompa »

Kan ju säga när min e30 325:a blev stulen och blev kysst av en lyktstolpe, Så var gjensige Helt jävla underbara! dock 8000:- i självrisk iom att nycklarna blev snodda... ´Men fick välja 30000:- i handen laga själv eller lämna ifrån sig bilen men ta med sig all eftermarknadsmonterade föremål om orginal fanns tillhanda!
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring

http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
ButterflyRacing

Post by ButterflyRacing »

Det blandas ihop lite begrepp här.

Försäkringsbolaget kommer nog inte att laga bilen. Och bolaget vill inte ha den.
Du får pengarna.
Om du ber om att få behålla bilen...så brukar inte det vara några probem.
Om du använder pengarna till att lämna in bilen...eller laga själv.....eller skrota bilen, är din sak.

Tänk bara på att skadereglerare är värre än bilhandlare. Dom kommer garanterat att försöka lura i dej att bilen inte är värd något.

Alltså. Kolla vad du får i ersättning, om du behåller bilen eller inte... och ta beslutet därefter.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Blöjan

Post by Blöjan »

ButterflyRacing wrote:Det blandas ihop lite begrepp här.

Försäkringsbolaget kommer nog inte att laga bilen. Och bolaget vill inte ha den.
Du får pengarna.
Om du ber om att få behålla bilen...så brukar inte det vara några probem.
Om du använder pengarna till att lämna in bilen...eller laga själv.....eller skrota bilen, är din sak.

Tänk bara på att skadereglerare är värre än bilhandlare. Dom kommer garanterat att försöka lura i dej att bilen inte är värd något.

Alltså. Kolla vad du får i ersättning, om du behåller bilen eller inte... och ta beslutet därefter.

Nu i veckan så ska en lackfirma och en tekniker ifrån If "inspektera" bilen och skadorna, därefter så får jag svar på tal.
Image
-073-7266 822-

Post Reply