AKUT...hur få ur silentblocksbussningar???

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
xelerator

AKUT...hur få ur silentblocksbussningar???

Post by xelerator »

tja..
undrar hur ni gjort för att få loss de förb***ade silenblocksbussningarna.. de som sitter framför bakdäcken..

vet inte hur ja ska trycka ur dem... e inte så sugen på o plocka av hela skiten för att åka till en verkstad o pressa ur dem...

hur har ni gjort?? vad har ni använt för verktyg??

tacksam för snabba svar..

mvh
fisherman

Post by fisherman »

mina satt så jävligt att jag fick bränna ut dem =(
you can`t pee on what you can`t catch...
Chrille

Post by Chrille »

Svetsa ett järn på undersidan. slå sedan uppifrån på en mejsel eller liknande som du stoppat i hålet... elda gärna samtidigt på fanskapet!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
flp

Post by flp »

ska du inte använda dem som sitter där är det nog enklast att elda upp dem med gasen ;)

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Sitter bakvagnen alltså kvar på bilen? Jag hade iof min på golvet, men ja borrade/sågade bort det mesta gummit och sen sticksågade det sista ut åt kanten så det gick att pressa ihop bussningen en aning och sen dunka ur den. Blir bra mkt lättare om bakvagnen ligger på backen =P

Edit: Såg ett tips här om att gänga upp bussningen med en M16 (?) och sen svetsa dit en krok eller nåt och sen ta en draghammare, men jag gängade upp en bult en bit och slog uppifrån under baksätet med en hammare :) Det var lättare :P
Last edited by Nisse Järnet on 21 Sep 2006, 22:38, edited 1 time in total.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Daniel.B

Post by Daniel.B »

Du behöver en gängtapp i lämplig storlek (tror det ska vara M16) sen behöver du en lång bult med samma gänga och en vikt som passar på bulten (glidhammarfunktion).

Sedan gängar du upp silentbussningen med gängtappen, hänger på vikten på skruven och sedan skruvar upp den i bussningen. Bara att låta vikten göra jobbet och knacka ner fanskapet. Allt som allt på typ 10 minuter om bussningarna är blottade.

Hoppas du förstår!

//Danne

Edit: Detta är alltså för att få bort bryggan från bilen, sen ska bussningarna ut ur bryggan, det är klurigare. Jag borrade runt i gummit, sedan sågade jag bort hylsan som sitter kvar med en bågfil.
Last edited by Daniel.B on 21 Sep 2006, 22:40, edited 1 time in total.
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Daniel.B wrote:Du behöver en gängtapp i lämplig storlek (tror det ska vara M16) sen behöver du en lång bult med samma gänga och en vikt som passar på bulten (glidhammarfunktion).

Sedan gängar du upp silentbussningen med gängtappen, hänger på vikten på skruven och sedan skruvar upp den i bussningen. Bara att låta vikten göra jobbet och knacka ner fanskapet. Allt som allt på typ 10 minuter om bussningarna är blottade.

Hoppas du förstår!

//Danne
Här kom tipset :D Ibland går bussningen i två delar så man bara får ut mittendelen så att säga, då blir det svårare..
Audi S5 B8 4.0t
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Daniel.B

Post by Daniel.B »

Här kom tipset Very Happy Ibland går bussningen i två delar så man bara får ut mittendelen så att säga, då blir det svårare..

Observera edit på mitt inlägg.
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Haha vi gjorde typ likadant :)
Audi S5 B8 4.0t
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
xelerator

Post by xelerator »

tack för tipsen..

glömde bort att säga att det inte är till min 325 e30 utan till en 328 e36... vet ej om det är så stor skillnad men iaf..

sen har jag fått av hela skiten med bultar o allt, men får alltså inte ur bussningsj**eln ur "hålet", den sitter för kung o fosterland.. det är det som ni säger e de kluriga ;)..

dessutom finns det inte mycke plats alls o få in annat eller så...

jaja.. får se vad ja gör.. har fan inte tid att meka under helgen o bilen MÅSTE va körklar tills på måndag :cry:..

men tack för tipsen iaf.. fler tips är välkomna..
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

om du inet ska ha bussningen så elda bort skiten oså tar du en glidhammare o hamrar ur hylssan anansr tar du ett båg fils blad o sågar sönder dne på två ställen så rammlar dne ur.
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
danb

Post by danb »

på min 5serie så fick ja kapa ett tigersågs blad i lämplig längd så de inte slog i karrosen å sen få upp det imellan innerhyllsan å yttre å köra på rakt ut dock vara försiktigt så man inte kör sönder höljet, körde sönder dom på 3 ställen å fick ändå bända ut skiten med den största mejslen :cry:

innan de testade jag både med glidhammare å slå uppefrån osv
hata byta silenceblock :evil:
M3JONAS

Post by M3JONAS »

En annan variant är att sätt en lång gängstång eller bilt genom bussningen med en mutter på ovansidan. På undersidan gör man en hylsa som sitter utanför bussningen. Då kan du sen pressa ut bussningen.

Gjorde detta jobb på min E34 för något år sedan, gjorde det då på polarens jobb där han hade en hydraulisk press/dragare gjord för ändamålet. Gick på under 10 minuter.
peppe
Moderator

Post by peppe »

Jag prövade allt, jag menar verkligen allt.

Dom vägrade. Slutade med att jag fick elda bort gummit, ta tigersågen och kapa spår i höljet som satt kvar för att sedan knäcka det.

Ps. Dom satt så jävligt i bilen att då vi plockade ned bryggan gick bussningarnas alu kona av så dom satt kvar i bilen. Kul att få bort det.

En hum om hur sjuk det satt.
Post Reply