Bmw's nya dieselmotorer (Turbo eller ej)

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Skunk
Posts: 235
Joined: 30 Dec 2005, 16:00
Location: Skövde

Bmw's nya dieselmotorer (Turbo eller ej)

Post by Skunk »

Hej,

Jag undrar om det är Turbodiesel eller vanlig dieselmotor, tycker ju att det inte borde vara turbo med tanke på den höga komp. Vi säger att jag funderar på den nya 3-serien och med motoralternativet 330d, det är hela 17:1 i komp och då kan det väll knappast vara turbodiesel eller har jag fel?

Mvh
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Med tanke på att diesel inte tänder med hjälp av tändstift utav av komperision så är det rätt logiskt att dieslar har den höga kompen, och visst finns det Turbo dieslar med 17:1 i komp.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
Skunk
Posts: 235
Joined: 30 Dec 2005, 16:00
Location: Skövde

Post by Skunk »

Hollizini wrote:Med tanke på att diesel inte tänder med hjälp av tändstift utav av komperision så är det rätt logiskt att dieslar har den höga kompen, och visst finns det Turbo dieslar med 17:1 i komp.


Det visste jag redan, 330d har ca 500nm i vridmoment har jag för mig och är det möjligt att den effekten finns utan turbo?
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

17:1 är ju inte så mycket komp för en turbodiesel.
Last edited by stecka on 21 Sep 2006, 18:09, edited 1 time in total.
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Skunk wrote:
Hollizini wrote:Med tanke på att diesel inte tänder med hjälp av tändstift utav av komperision så är det rätt logiskt att dieslar har den höga kompen, och visst finns det Turbo dieslar med 17:1 i komp.


Det visste jag redan, 330d har ca 500nm i vridmoment har jag för mig och är det möjligt att den effekten finns utan turbo?


Dieslar har högre vridmoment än bensinare (vanligvis). Med tanke på att det är 210nm i e28ans 524d så borde 500nm kunna vara möjligt utan turbo med dagens teknik.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

BMW har bara turbodiesel!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Nisse Järnet wrote:BMW har bara turbodiesel!


Så pass! Då fick vi svar på det :)

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
Skunk
Posts: 235
Joined: 30 Dec 2005, 16:00
Location: Skövde

Post by Skunk »

Då gäller det alltså precis samma som på alla turbobilar att man bör låta bilen stå och gå på tomgång innan man stänger av för att minska turbons livslängd?

Någon som vet hur domma går, blir det sånt där drag efter ett visst varvtal eller är det ett jämnt och mjukt drag hela tiden?
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Skunk wrote:Då gäller det alltså precis samma som på alla turbobilar att man bör låta bilen stå och gå på tomgång innan man stänger av för att minska turbons livslängd?

Någon som vet hur domma går, blir det sånt där drag efter ett visst varvtal eller är det ett jämnt och mjukt drag hela tiden?


Tror du skrev lite fel där? =)
Skunk
Posts: 235
Joined: 30 Dec 2005, 16:00
Location: Skövde

Post by Skunk »

St3v3 wrote:
Skunk wrote:Då gäller det alltså precis samma som på alla turbobilar att man bör låta bilen stå och gå på tomgång innan man stänger av för att minska turbons livslängd?

Någon som vet hur domma går, blir det sånt där drag efter ett visst varvtal eller är det ett jämnt och mjukt drag hela tiden?


Tror du skrev lite fel där? =)


hahaha såg det, "För att minska turbons livslängd" =) Ni förstår säkert vad jag menade...
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

Skunk wrote:Då gäller det alltså precis samma som på alla turbobilar att man bör låta bilen stå och gå på tomgång innan man stänger av för att minska turbons livslängd?

Någon som vet hur domma går, blir det sånt där drag efter ett visst varvtal eller är det ett jämnt och mjukt drag hela tiden?



jag har kört en chippad 530d och den gick jävligt bra, den går jämt och fint men man får ju en effektkick på runt 3000rpm om jag inte har fel?
var ett tag sen jag körde den nu...men går inte att jämföra med lite äldre dieslar som är sega i starten osv...visserligen var denna med automatlåda också, men den var jäkligt rolig att köra ändå!
gick lätt att köra runt och sladda med fast aut.lådan :P
men med manuell låda och en 3-serien istället, blir det nog en riktigt rolig bil iaf :wink:
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

dieslar blir oftast roligast med lite större motor och automat... turbotrycket försvinner alldrig och utan det blir de flesta dieslar ganska slöa....
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

farsgubben hade 330xd -01 (184hk) gick underbart... sen nu köpte han den nya 330xd (231hk) den går överjävligt bra... hade en ford sierra cosworth för någon månad sedan.. jag är inte säker att jag skulle dra åkaifrån bmw:n

den största skillnaden på nya (e90) och gammla (e46) är att effekten avtar på den gammla över 150km/h. Med e90 så komer man lätt förbi 220km/h sen segar han till 250km/h... :lol:
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Post Reply