Bmw's nya dieselmotorer (Turbo eller ej)
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Bmw's nya dieselmotorer (Turbo eller ej)
Hej,
Jag undrar om det är Turbodiesel eller vanlig dieselmotor, tycker ju att det inte borde vara turbo med tanke på den höga komp. Vi säger att jag funderar på den nya 3-serien och med motoralternativet 330d, det är hela 17:1 i komp och då kan det väll knappast vara turbodiesel eller har jag fel?
Mvh
Jag undrar om det är Turbodiesel eller vanlig dieselmotor, tycker ju att det inte borde vara turbo med tanke på den höga komp. Vi säger att jag funderar på den nya 3-serien och med motoralternativet 330d, det är hela 17:1 i komp och då kan det väll knappast vara turbodiesel eller har jag fel?
Mvh
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Det visste jag redan, 330d har ca 500nm i vridmoment har jag för mig och är det möjligt att den effekten finns utan turbo?Hollizini wrote:Med tanke på att diesel inte tänder med hjälp av tändstift utav av komperision så är det rätt logiskt att dieslar har den höga kompen, och visst finns det Turbo dieslar med 17:1 i komp.
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Dieslar har högre vridmoment än bensinare (vanligvis). Med tanke på att det är 210nm i e28ans 524d så borde 500nm kunna vara möjligt utan turbo med dagens teknik.Skunk wrote:Det visste jag redan, 330d har ca 500nm i vridmoment har jag för mig och är det möjligt att den effekten finns utan turbo?Hollizini wrote:Med tanke på att diesel inte tänder med hjälp av tändstift utav av komperision så är det rätt logiskt att dieslar har den höga kompen, och visst finns det Turbo dieslar med 17:1 i komp.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Tror du skrev lite fel där? =)Skunk wrote:Då gäller det alltså precis samma som på alla turbobilar att man bör låta bilen stå och gå på tomgång innan man stänger av för att minska turbons livslängd?
Någon som vet hur domma går, blir det sånt där drag efter ett visst varvtal eller är det ett jämnt och mjukt drag hela tiden?
hahaha såg det, "För att minska turbons livslängd" =) Ni förstår säkert vad jag menade...St3v3 wrote:Tror du skrev lite fel där? =)Skunk wrote:Då gäller det alltså precis samma som på alla turbobilar att man bör låta bilen stå och gå på tomgång innan man stänger av för att minska turbons livslängd?
Någon som vet hur domma går, blir det sånt där drag efter ett visst varvtal eller är det ett jämnt och mjukt drag hela tiden?
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
Skunk wrote:Då gäller det alltså precis samma som på alla turbobilar att man bör låta bilen stå och gå på tomgång innan man stänger av för att minska turbons livslängd?
Någon som vet hur domma går, blir det sånt där drag efter ett visst varvtal eller är det ett jämnt och mjukt drag hela tiden?
jag har kört en chippad 530d och den gick jävligt bra, den går jämt och fint men man får ju en effektkick på runt 3000rpm om jag inte har fel?
var ett tag sen jag körde den nu...men går inte att jämföra med lite äldre dieslar som är sega i starten osv...visserligen var denna med automatlåda också, men den var jäkligt rolig att köra ändå!
gick lätt att köra runt och sladda med fast aut.lådan

men med manuell låda och en 3-serien istället, blir det nog en riktigt rolig bil iaf

- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
farsgubben hade 330xd -01 (184hk) gick underbart... sen nu köpte han den nya 330xd (231hk) den går överjävligt bra... hade en ford sierra cosworth för någon månad sedan.. jag är inte säker att jag skulle dra åkaifrån bmw:n
den största skillnaden på nya (e90) och gammla (e46) är att effekten avtar på den gammla över 150km/h. Med e90 så komer man lätt förbi 220km/h sen segar han till 250km/h...
den största skillnaden på nya (e90) och gammla (e46) är att effekten avtar på den gammla över 150km/h. Med e90 så komer man lätt förbi 220km/h sen segar han till 250km/h...
