Kontroll av miltal, självtest av display m,m?!?!
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Kontroll av miltal, självtest av display m,m?!?!
Har hört för ett tag sedan att man kan hålla inne nollställarknappen i instrumentpanelen på vissa modernare BMW's (-93 & frammåt), vänta ca 10sek och sen vrida på tändingen så gör instrumenteringen en självdiagnos och visar aktuell mätarställning, verklig mätarställning och lite mer info. Hur tolkar man informationen som kommer upp i displayen? Det kommer ju 6 olika informationer och tillslut testar den alla analoga mätare som hastighet, vartal, temp, tank osv....
Nån som har förklaring till siffrorna som visas i odometer rutan?
Nån som har förklaring till siffrorna som visas i odometer rutan?
http://www.garaget.org/mike
BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
Vad innebär det då? bara en "kul" grej eller....svårt att tro....måste va till för nått?ossie wrote:kan säga att det inte stämmer..
MVH
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
bmw_fredde wrote:kanske se så att alla funktioner i mätarn fungerar...
Fast siffrorna står ju för nånting.... dom visas ihop med en siffra i andra änden av odometer displayen...
tex
234571.......1
5424...........2
254.............3
88...............4
125..............5
10................6
nånstans måste det finnas en förklaring till vad 1-6 innebär eller står för?
http://www.garaget.org/mike
BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
ossie wrote:Sök på AP. Det finns hur mkt som helst att läsa där. Du får inte reda på miltal genom den funktionen.
Vad ska jag söka efter då?.. för jag har försökt..... men inte hittat...
http://www.garaget.org/mike
BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=866839-3 Mike wrote:ossie wrote:Sök på AP. Det finns hur mkt som helst att läsa där. Du får inte reda på miltal genom den funktionen.
Vad ska jag söka efter då?.. för jag har försökt..... men inte hittat...
kanske?

St3v3 wrote:http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=866839-3 Mike wrote:ossie wrote:Sök på AP. Det finns hur mkt som helst att läsa där. Du får inte reda på miltal genom den funktionen.
Vad ska jag söka efter då?.. för jag har försökt..... men inte hittat...
kanske?
Nope.. läste igenom hela tråden..... nån mer?

http://www.garaget.org/mike
BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
Har pratat med en som kan o vet...detta är inget att titta på....inget vi kan tyda tyvärr....9-3 Mike wrote:St3v3 wrote:http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=866839-3 Mike wrote:
Vad ska jag söka efter då?.. för jag har försökt..... men inte hittat...
kanske?
Nope.. läste igenom hela tråden..... nån mer?
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
det du snackar om är vad man kan göra på E36 o e34, tror även E32 men ej säker..
man håller ner "nollställarknappen" samtidigt som man vrider om nyckeln.. då kommer en massa siffror upp, som inte säger dig någonting egentligen...
MEN, den tredje siffervisningen är av intresse, dem ska vara SAMMA som de 5 sista siffrorna på chassinumret..
är dem inte det så har chippet byts ut o mätarställningen ändrats..
men det finns dem som e duktiga som även kan programera om chippet så det står "rätt" siffror.. dock är detta inte så billigt och därför är det inte direkt lönt att göra detta på bilar som e36:or o E34:or då de är relativt gamla bilar..
Detta gäller INTE de nyare modellerna E46 o E39 etc.. dessa har den sk ljusmodulen som ska "omöjliggöra" mätarfiffel.. man kan ändra mätarställningen i instrumentpanelen, men inte i ljusmodulen.. ändras den blir de tex 9999999, o på instrumentpanelen står de tex 8000, dvs ta nästa bil...
du kan alltså enkelt kolla mätarställningen på de nyare modellerna E46 etc hos bmw, men INTE på de äldre E36 etc som många tror... dessa kan man inte kolla med datorn...
hoppas att förklaringen är ok...
PS: allt kanske inte stämmer till 110% men iaf till 95%
..
man håller ner "nollställarknappen" samtidigt som man vrider om nyckeln.. då kommer en massa siffror upp, som inte säger dig någonting egentligen...
MEN, den tredje siffervisningen är av intresse, dem ska vara SAMMA som de 5 sista siffrorna på chassinumret..
är dem inte det så har chippet byts ut o mätarställningen ändrats..
men det finns dem som e duktiga som även kan programera om chippet så det står "rätt" siffror.. dock är detta inte så billigt och därför är det inte direkt lönt att göra detta på bilar som e36:or o E34:or då de är relativt gamla bilar..
Detta gäller INTE de nyare modellerna E46 o E39 etc.. dessa har den sk ljusmodulen som ska "omöjliggöra" mätarfiffel.. man kan ändra mätarställningen i instrumentpanelen, men inte i ljusmodulen.. ändras den blir de tex 9999999, o på instrumentpanelen står de tex 8000, dvs ta nästa bil...
du kan alltså enkelt kolla mätarställningen på de nyare modellerna E46 etc hos bmw, men INTE på de äldre E36 etc som många tror... dessa kan man inte kolla med datorn...
hoppas att förklaringen är ok...
PS: allt kanske inte stämmer till 110% men iaf till 95%
