BMW E30 turbo S50B30 Maxxecu 6466 BB 846whp 1030wnm

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Ja då va dags för lite vinter mek. Har som sagt haft jätte problem med drivlinan som rasat hela tiden pga av kopplingen så nu funderar jag på att bygga om den treskiviga tilton kopplingen till två skivig med tilton ceramic lameller som ska va lite snällare mot drivlinan. Någon som kört med dom lamellerna? Vem säljer dom???

Mvh Anders
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Byt hela kopplingen, men räkna inte med att du slipper problem helt. Hr kört treskivig med mer mos än dig utan att skotta något alls.

Har du hjulstuds?

Vi har hela Tiltons sortiment.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
danneeee
Posts: 407
Joined: 05 Feb 2007, 11:38
Location: Sandviken

Post by danneeee »

ja kör med en sån koppling och funkat bra för mig, kört med 6 växlade m3 lådan och orginalkardan utan och köra sönder i 2 år nu :D

körde 1,49 i 60 fot i orsa med en i princip olättad e36a.
http://www.garaget.org/?car=109637" onclick="window.open(this.href);return false;

9.69@247,8km/h
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Jag har ingen hjulstuds alls och har bara kört med gatdäck. Ska jag byta till tvåskivig och inte bygga om den treskiviga???? Jag kör med orginal urtrampningslager till zf lådan och en stryp/back ventil skulle de funka bättre med tiltons urtrampningslager??? Behöver man göra om svänghjulet nåt???

Mvh Anders
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Går inte att bygga om en 3-skivig till 2-skivig. Men svänghjulet kan du använda igen.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Kan ju säga direkt att kör du med det lagret funkar det skit. Då blir den 100% av och på då det måste vara en radie på lagret mot solfjädern och rätt diameter. Funkar skit med original.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

Det sitter en ipressad ring med rätt diameter och radie i orginal urtrampningslager..... om inte nuvarande ägare plockat bort den vill säga.

Mvh/ Anders
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Har inte rivit ner lådan än så de ska sitta kvar. Men som sagt nåt måste göras så de blir kopplings byte.

Mvh Anders
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Nu har de hänt lite i garaget:) Håller på att tillverka en egen kardan för som sagt haft lite strul med att drivlinan rasat.

Lite bilder på främre delen.


Image

Image

Image

Image

Lite lättning av kardanen. Från 5mm till 3mm gods tjocklek. Men ändå dubbellt så tjock som orginal 328 kardan

Image

Iväg på balansering oxå.


Mvh Anders
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

Den kardan lär ju hålla,Gjorde du den i RF?
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Jag hoppas de :) Nä de vanligt sömnlöst rör.


Mvh Anders
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

skönt.. skulle ju suga balle ifall kardanen helt plötsligt tog powernap :D
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Original stödlager brukar vrida sig i splinesen tyvärr. Men du kanske har bytt till ett grövre? Om inte är en rekommendation att göra det innan balancering så slipper du göra om det i sommar :(
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Ok tack för tipset. Ska ju inte köra med jätte mycke effekt så vi får se om de håller annars byter jag till grövre :)

Mvh Anders
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Ska byta koppling med till en lite snällare så borde grejerna hålla. Blir en 2 skivig cerametallic koppling och lite nya svikstålaxlar.


Mvh Anders
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Fick hem lite nya grejer till bilen idag. En tilton 2 skivig Cerametalic koppling och 2 st sviktstålaxlar. Förra veckan fick jag hem 4 st M5 drivknutar :D
Lite bilder på prylarna

Image

Image

Image

Nu hoppas jag de ska hålla lite bättre :)
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Re: BMW E30 turbo S50B30 666whp@ 1,4 bar Lite nya bilder

Post by Anderss50 »

Nu är bilen klar för denna sommarn :) Hoppas de håller bättre :D Va ute o tog en liten runda innan idag och kopplingen är hur lätt körd som helst om man jämför mot min gamla 3 skiviga :) Allt funkar som de ska.

En liten bild på bilen
Image
Post Reply