Trailing Arm Reinforcement E30?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Trailing Arm Reinforcement E30?

Post by Silverboy »

Ser ofte her inne når det trimmes mye på en E30, så sveises det inn en forsterkning som på bildet under.. (ofte litt kraftigere enn på bildet da..)
Men hvilken positiv effekt det egentlig som er relatert til høy motorkraft?
väghålning kan jeg skjønne, men det gjøres jo gjerne når man trimmer mye..

Tenkte derfor at noen som vet kan få forklare meg (gjerne i paint) hvilke påkjenninger som påvirkes :)

(Z3M arm, men det kvittar ;))
Image
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
FugitivE
Posts: 1385
Joined: 02 Jun 2007, 10:05
Location: Värmdö

Post by FugitivE »

detta undrar jag med...
Lackerare
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

jag vet inte svaret, men e34 m5 har ju det orginal, så även bmw gjorde den förstärkningen orginal :) så funktion gör det, men exakt vad det vet jag ej :)


mvh
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Har för mig att det hade nånting med att det kunde vrida och flexa lite.
Man satte dit tvärstaget för att reducera detta.

Jag satte med dit när jag ändå hade bakvagnen nere.
Image
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
aelget
Posts: 1006
Joined: 02 Oct 2009, 08:14

Post by aelget »

Bara undrar om det här är för långt ner, för ZAK's sitter mycket längre upp...

Image
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Tror det funkar likabra. Jag höftade lite bara och satte där det kändes bra =]
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Post by Fredro »

om inte annat så har man ju fixat sig ett schysst handtag så det är lätt att bära runt på dom :) om man nu inte vill ha dom på bilen förståss :D
Fredrik
070 4567 121
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

Den sitter nog mest där för att den är smidig att sätta dit. Det är mer intressant att förstärka infästningen till lagerhållaren, den rör sig mer.
Jag satte stag tvärs över mellan armarna och därifrån ett rör som stadgar upp lagerhållaren. Tyvärr har alla mina gamla bilder försvunnit ur min projekttråd.

Förstärka uppe vid benen är ingen nackdel men gör nog inga underverk för något på en normalt använd bil...
User avatar
e30Tompa
Posts: 1047
Joined: 17 Sep 2009, 16:36
Location: uppsala

Post by e30Tompa »

Hur menar du med lagerhållaren?
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring

http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Den delen på bärarmen som drivaxeln går in igenom.

Om man triangulerar den och fjäderplattan så ökar du stabiliteten mångfaldigt.
Grr!
0706-419608
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

den är förstärkt på bilden också, plåten med två hål i vid fjäderhållarknoppen.
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

Någon som kan lägga upp en bild på hur den förstärkningen som ni pratar om?


mvh
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

http://www.e30m3project.com/e30m3perfor ... b/jl-2.htm

typ så här är vettig modifiering. Tänk på att man kan få grejorna till att slå sig om man beter sig ovarsamt.
User avatar
e30Tompa
Posts: 1047
Joined: 17 Sep 2009, 16:36
Location: uppsala

Post by e30Tompa »

Jaja! Då förstår ja :lol: Och vilken kul överraskning när ja läste till mej att det där staget ni gjort ibörjan av tråden satt orginal
på z3m så de behövde man ju inte
bekymmra sig över :twisted: Trodde nämligen att
det var en som gjort den modifikationen som silverboy
nämde på bärarmen och inte var en orginal modifikation..
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring

http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Det staget sitter även på alla compact bärarmar samt vanliga z3. Antar det är något bmw anser som en förbättring.
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

det kan vara så enkelt att det minskar slitaget på bussningarna i ändarna på armarna. De minskar nog rörelsen något i sidled på armarna men det känns som armen borde vara rätt stark från början.

Dvs har du armarna löst och har ett rör över, dra dit det. Sitter de på bilen är de nog inte mycket att krångla med.
Post Reply