Volvo 242 M50 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Volvo 242 M50 Turbo
Lägger upp en liten projekt-tråd här med. lite bmw är det ju iallafall.
Fick tag i en ganska fin 242a för nått år sen.. lite volvorost fanns väll som vanligt.. det satt orginalmotor b20 med 4vxl.
Men nu är den lite uppgraderad iallafall planen är att bygga en billig och ganska rolig bil
körde först t5r motor i den några månader men vart less och började bygga om igen.
Lite info om bilen och vad för grejer som jag har och inte har fixat än.
Motor/Drivlina
*M50B25 oöppnad
*Holset hx40 #18
*60mm kina wg
*3" tryckrör
*3" avgas med en dämpare
*hemmabyggt grenrör 42mm
*50 kina dump
*elfläkt
*zf-låda
*1031 axel med Svets Diff.. Hade Aussie Locker ett tag men den blev jag inte riktigt kompis med
Motorstyrning/Bränsle
Link Atom
115r spolar
innovate lc-1
044 pump
fuelcell
890cc spridare
Kaross
*Rostlagad, slipad, och garagelackad
*bortplockade lister och igenlagda listhål
*rensat ifrån blymattor m.m
*Lesjöfors sänkfjädrar
*nya orginaldämpare fram
*servo
*24mm Krängingshämmare fram
*Omp Fjäderbensstag + gt-stag
Inredning
*Nyare instrumentpanelen
*Mockaratt
*Extramätare laddtryck,oljetryck, oljetemp
*orginalstolar med tigerklädsel ifrån 80-talet
Styling
*???
*just de, vita blinkers
grejer som ska fixas/köpas
765 tryckplatta
AN-kopplingar till hela soppasystemet
Säkert mycke mer grejer
Lite busfilmer som är gjord när man inte har haft nått bättre för sej..
http://www.youtube.com/watch?v=QawGAoGqekk
http://www.youtube.com/watch?v=0DRwpQmVSHE
Så här såg bilen ut när jag fick tag på den.. lite rostlagning i baljor och trösklar m.m
Så jag och några kompisar tog och rev ner bilen en helg och slipade,spacklade, knackade plåt och lackade bilen.. vart många timmar den helgen..
finns bara ett verktyg som man ska använda till volvo
den bortre bilen är en gammal celica med supra mk3 motor/låda i
och så här ser bilen ut nu.. blev helt okey för att vara garagelack
så här "fint" va de i pannrummet med t5r rovan i
donatorbilen
motorn ur och tillsnyggning i motorrummet
Här ser man även den snygga plåten som sitter för ett stort hål i torpeden.. stack in en liten fördelare där förut när femman satt i..
sen vart det dags för grundfärg.
sen börja man att montera lite prylar
sen skulle motor och låda på plats
Vänster motorfäste med standard 240i kudde
Höger motorfäste med orginalkudde
Kapade även ur balken lite för att få motorn så långt ner de går
ombyggd Växellådsbalk
"stödlager" ifrån 740? med hemmaknåpad balk ifrån 240i
insidan
motorn på plats
jaja, blev väll lite konstigt med bilder osv då det är klippt ifrån en annan tråd.
mer bilder kommer senare
Fick tag i en ganska fin 242a för nått år sen.. lite volvorost fanns väll som vanligt.. det satt orginalmotor b20 med 4vxl.
Men nu är den lite uppgraderad iallafall planen är att bygga en billig och ganska rolig bil
körde först t5r motor i den några månader men vart less och började bygga om igen.
Lite info om bilen och vad för grejer som jag har och inte har fixat än.
Motor/Drivlina
*M50B25 oöppnad
*Holset hx40 #18
*60mm kina wg
*3" tryckrör
*3" avgas med en dämpare
*hemmabyggt grenrör 42mm
*50 kina dump
*elfläkt
*zf-låda
*1031 axel med Svets Diff.. Hade Aussie Locker ett tag men den blev jag inte riktigt kompis med
Motorstyrning/Bränsle
Link Atom
115r spolar
innovate lc-1
044 pump
fuelcell
890cc spridare
Kaross
*Rostlagad, slipad, och garagelackad
*bortplockade lister och igenlagda listhål
*rensat ifrån blymattor m.m
*Lesjöfors sänkfjädrar
*nya orginaldämpare fram
*servo
*24mm Krängingshämmare fram
*Omp Fjäderbensstag + gt-stag
Inredning
*Nyare instrumentpanelen
*Mockaratt
*Extramätare laddtryck,oljetryck, oljetemp
*orginalstolar med tigerklädsel ifrån 80-talet
Styling
*???
*just de, vita blinkers
grejer som ska fixas/köpas
765 tryckplatta
AN-kopplingar till hela soppasystemet
Säkert mycke mer grejer
Lite busfilmer som är gjord när man inte har haft nått bättre för sej..
http://www.youtube.com/watch?v=QawGAoGqekk
http://www.youtube.com/watch?v=0DRwpQmVSHE
Så här såg bilen ut när jag fick tag på den.. lite rostlagning i baljor och trösklar m.m
Så jag och några kompisar tog och rev ner bilen en helg och slipade,spacklade, knackade plåt och lackade bilen.. vart många timmar den helgen..
finns bara ett verktyg som man ska använda till volvo
den bortre bilen är en gammal celica med supra mk3 motor/låda i
och så här ser bilen ut nu.. blev helt okey för att vara garagelack
så här "fint" va de i pannrummet med t5r rovan i
donatorbilen
motorn ur och tillsnyggning i motorrummet
Här ser man även den snygga plåten som sitter för ett stort hål i torpeden.. stack in en liten fördelare där förut när femman satt i..
sen vart det dags för grundfärg.
sen börja man att montera lite prylar
sen skulle motor och låda på plats
Vänster motorfäste med standard 240i kudde
Höger motorfäste med orginalkudde
Kapade även ur balken lite för att få motorn så långt ner de går
ombyggd Växellådsbalk
"stödlager" ifrån 740? med hemmaknåpad balk ifrån 240i
insidan
motorn på plats
jaja, blev väll lite konstigt med bilder osv då det är klippt ifrån en annan tråd.
mer bilder kommer senare
har du kvar den fortfarande?Rikard B wrote:blir ju kanon me m50 Reine,du kan d där med motorer i volvo, t5an va ju riktigt rolig
mvh Rikard som köpte t5 motorn sen
jo man lär väll stoppa i nå annat när den här e klar oxå.. ganska sugen
på att bygga en 4x4 volvo.. det är ju dock en liten större operation:)
tyvärr inte miste kaross å motor till norge för alldeles för bra med pengar för att ha kvar,men d va den roligaste bil jag haft på längeReine wrote:har du kvar den fortfarande?Rikard B wrote:blir ju kanon me m50 Reine,du kan d där med motorer i volvo, t5an va ju riktigt rolig
mvh Rikard som köpte t5 motorn sen
jo man lär väll stoppa i nå annat när den här e klar oxå.. ganska sugen
på att bygga en 4x4 volvo.. det är ju dock en liten större operation:)
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
fanns inte så många när jag börja bygga heller..(1 1/2år sen ungefär).Carlsson wrote:nu börjar jag undra hur många 240 med M50 det finns där ute igentligen när jag byggde min kunde jag bara hitta 4st nu verkar det krylla av dom.
sen är det inte så konstigt heller då det är lätt att få dit grejerna och de är inga problem att regga.
lite bilder på grenrörsbygget.
längder på rören blev mellan 75-80cm.
blir lite udda placering på turbon då jag inte ville kapa nått i karossen eller tilta upp motorn.
wg-rören är 2st 42mm till ett 60mm med skiljevägg.
vikt på grejerna är 32kg
allt går att komma åt när grenröret sitter där. tex spännaren till kamkjedjan osv.
luftfiltret fick dock inte plats.
oljereturen blev bäst i bröstkåpan. 17mm invändigt.
ventilkåpan blir svart
svarvad insugskam
här ställs kammarna in med indikatorklocka. ett jävla pill tyckte jag iallafall 1-1,3mm öppen på 6an både insug och avgas vid öd. ska tydligen rocka..
och fint komp hade man oxå på alla cyl efter bytet.
sen drogs vevaxelbulten åt.. Ante kom förbi med ett lagomt momentskafft.. pallade med upp till 1000nm
så det var inge större problem att dra bulten 420nm..
downpipe är helsvetsad och klar. ska ev lindas senare
mange b skar ut en fläns till turbon åt mej.. endast 15mm tjock.. den slog sej inte när man svetsa
vart jäkligt bra, tack för den.
svetsade på en flexmuff nedanför downpipen så det blir lite mindre påfrestning på grenröret
svetsa även fast ett fäste på röret så det blir lite stabilare.
skruvas fast i v-lådan
har byggt ett stag imellan turbo och topp.. syns inte bra på bilden dock.
drage slang till wg, fixat oljematning osv.
och här är en väldigt snyggt oljeblock eller vad man ska kalla den.
byggd av grejer ifrån "bra och ha lådan" och diverse servoslangar osv..
Och den är faktiskt tät oljetryck till mätare, oljetryckslampa, oljetemp och olja till turbo.
satt den snygga vacum-stationen så den inte syns så väl..
har vacum till wg,dump,laddtrycksmätare och till linket.. tog ut vacum ifrån slangen till bromsservon, hoppas det funkar då det är dåligt med vacumanslutningar på insuget.
här sitter linket och relä till box och soppa-pumpar.
innovate lc-1.
ja och här e jag nu i projektet.
bilen är provstartad så allt funkar.
ska byta koppling och fixa soppasystem lite.
får se om jag har råd till en riktig wg, eller om man måste köra kinaprylen.
sen förhoppningsvis blir det bromsning till sommarn.
längder på rören blev mellan 75-80cm.
blir lite udda placering på turbon då jag inte ville kapa nått i karossen eller tilta upp motorn.
wg-rören är 2st 42mm till ett 60mm med skiljevägg.
vikt på grejerna är 32kg
allt går att komma åt när grenröret sitter där. tex spännaren till kamkjedjan osv.
luftfiltret fick dock inte plats.
oljereturen blev bäst i bröstkåpan. 17mm invändigt.
ventilkåpan blir svart
svarvad insugskam
här ställs kammarna in med indikatorklocka. ett jävla pill tyckte jag iallafall 1-1,3mm öppen på 6an både insug och avgas vid öd. ska tydligen rocka..
och fint komp hade man oxå på alla cyl efter bytet.
sen drogs vevaxelbulten åt.. Ante kom förbi med ett lagomt momentskafft.. pallade med upp till 1000nm
så det var inge större problem att dra bulten 420nm..
downpipe är helsvetsad och klar. ska ev lindas senare
mange b skar ut en fläns till turbon åt mej.. endast 15mm tjock.. den slog sej inte när man svetsa
vart jäkligt bra, tack för den.
svetsade på en flexmuff nedanför downpipen så det blir lite mindre påfrestning på grenröret
svetsa även fast ett fäste på röret så det blir lite stabilare.
skruvas fast i v-lådan
har byggt ett stag imellan turbo och topp.. syns inte bra på bilden dock.
drage slang till wg, fixat oljematning osv.
och här är en väldigt snyggt oljeblock eller vad man ska kalla den.
byggd av grejer ifrån "bra och ha lådan" och diverse servoslangar osv..
Och den är faktiskt tät oljetryck till mätare, oljetryckslampa, oljetemp och olja till turbo.
satt den snygga vacum-stationen så den inte syns så väl..
har vacum till wg,dump,laddtrycksmätare och till linket.. tog ut vacum ifrån slangen till bromsservon, hoppas det funkar då det är dåligt med vacumanslutningar på insuget.
här sitter linket och relä till box och soppa-pumpar.
innovate lc-1.
ja och här e jag nu i projektet.
bilen är provstartad så allt funkar.
ska byta koppling och fixa soppasystem lite.
får se om jag har råd till en riktig wg, eller om man måste köra kinaprylen.
sen förhoppningsvis blir det bromsning till sommarn.
- bingsingen
- Posts: 215
- Joined: 12 Jan 2011, 01:14
- Location: Buskerud (Norge)