Tjaa, Köpte en m535:A -87:A med en Vippa som va av, Köpte en Kam Orginal trim omslipad, Vippor och EN ny vipparsmsaxel, nytt oljerör och en sotningssats. Skicka in toppen på planing. Bilen gick som en klocka innan på 5 cylindrar men inte ett tickande elr oljud.
Byter div. delar och smäller dit toppen ställer ventilerna 0.25 avgas/insug, startar och bilen knackar så mkt så jag ville inte ha den igång, Vippljud alltså! Ställer ventilerna igen först 0.20 båda samma sak igen, ställer dom 0.15 insug 0.20 avgas likadant. Monterade hattar man sätter på ventilerna när bascirkeln är mindre än orginal, Lask ups elr va det heter hehe, inte ett ljud bättre.
Motorn går bra och jag är säker på att jag ställt inst. rätt men även om det vore fel så ska det väl inte knacka sönder totalt för det!?
Alla funderingar och tips är till hjälp...
MVH//JOHAN MKT TACKSAM FÖR HJÄLP
M30 3.5:A knackar sönder efter renovering, Hjälp sökes tack!
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Hur mycket har ni planat toppen? Är det samma tjocklek på nya och gamla toppackningen?
Kan det vara så att ventilerna krockar med kolvarna?
Kan det vara så att ventilerna krockar med kolvarna?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Jag har planat toppen ytterst lite, bara det som behövdes, så det är ingen trimplaning direkt men det kanske räcker!? kör med packningen jag fick med i sotningssatsen antar att det är orginal tjocklek.M3JONAS wrote:Hur mycket har ni planat toppen? Är det samma tjocklek på nya och gamla toppackningen?
Kan det vara så att ventilerna krockar med kolvarna?
Vrider jag runt motorn för hand så är det ju inget som tar i!? men det kanske inte känns då!?
EDIT: Endast planat några hundradelar..
MVH//Johan tack för hjälp!
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
det kan vara som så att du ebhvöer inet känna att ventielrna tar i kolvarna det känns baar typ som att du har en exremnt högkomp i motorn när du vrider runtn dne..Yohi wrote:Jag har planat toppen ytterst lite, bara det som behövdes, så det är ingen trimplaning direkt men det kanske räcker!? kör med packningen jag fick med i sotningssatsen antar att det är orginal tjocklek.M3JONAS wrote:Hur mycket har ni planat toppen? Är det samma tjocklek på nya och gamla toppackningen?
Kan det vara så att ventilerna krockar med kolvarna?
Vrider jag runt motorn för hand så är det ju inget som tar i!? men det kanske inte känns då!?
EDIT: Endast planat några hundradelar..
MVH//Johan tack för hjälp!
Bara en fråga ställde du ventilerna först utan hatatrna.? o trimkammen är en omslipad orginal kam. då förstår jag att det kanckar men ahde du hatatrna på os tällde ventilerna..soms agt kan ju avar så att du måste göra veniluttag i i kolvarna med.
Får man verkligen det där metalliska knackljudet av att ventilerna tar i!? Låter ju exakt som vipporna som låter..
Toppen tror jag inte är planad tidigare..
Jag ställde ventilerna på bänken 0.30 så det ska vara utan hattar, smällde dit toppen och gjorde en check och starta va ett jääkla liv, sen ställde jag dom igen 1 gång sen monterade jag hattarna ställde 2 gånger olika mått, inget bättre.. exakt samma ljud hela tiden med elr utan hatt!
Ska göra ett kompprov imorrn men ja kan inte tänka mig att det är ventilerna som tar i kolvarna!
har ingen erfarenhet av bmw alls elr vippor etc. bilen borde ju gå mkt dåligt etc. om jag krökt mina ventiler och jag borde väl få ett annat ljud tycker man!?
Tack för hjälp! mvh
Toppen tror jag inte är planad tidigare..
Jag ställde ventilerna på bänken 0.30 så det ska vara utan hattar, smällde dit toppen och gjorde en check och starta va ett jääkla liv, sen ställde jag dom igen 1 gång sen monterade jag hattarna ställde 2 gånger olika mått, inget bättre.. exakt samma ljud hela tiden med elr utan hatt!
Ska göra ett kompprov imorrn men ja kan inte tänka mig att det är ventilerna som tar i kolvarna!
har ingen erfarenhet av bmw alls elr vippor etc. bilen borde ju gå mkt dåligt etc. om jag krökt mina ventiler och jag borde väl få ett annat ljud tycker man!?
Tack för hjälp! mvh
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact: