M30 3.5:A knackar sönder efter renovering, Hjälp sökes tack!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Yohi
Posts: 14
Joined: 08 Mar 2006, 21:51

M30 3.5:A knackar sönder efter renovering, Hjälp sökes tack!

Post by Yohi »

Tjaa, Köpte en m535:A -87:A med en Vippa som va av, Köpte en Kam Orginal trim omslipad, Vippor och EN ny vipparsmsaxel, nytt oljerör och en sotningssats. Skicka in toppen på planing. Bilen gick som en klocka innan på 5 cylindrar men inte ett tickande elr oljud.

Byter div. delar och smäller dit toppen ställer ventilerna 0.25 avgas/insug, startar och bilen knackar så mkt så jag ville inte ha den igång, Vippljud alltså! Ställer ventilerna igen först 0.20 båda samma sak igen, ställer dom 0.15 insug 0.20 avgas likadant. Monterade hattar man sätter på ventilerna när bascirkeln är mindre än orginal, Lask ups elr va det heter hehe, inte ett ljud bättre.

Motorn går bra och jag är säker på att jag ställt inst. rätt men även om det vore fel så ska det väl inte knacka sönder totalt för det!?

Alla funderingar och tips är till hjälp...


MVH//JOHAN MKT TACKSAM FÖR HJÄLP
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Hur mycket har ni planat toppen? Är det samma tjocklek på nya och gamla toppackningen?
Kan det vara så att ventilerna krockar med kolvarna?
Yohi
Posts: 14
Joined: 08 Mar 2006, 21:51

Post by Yohi »

M3JONAS wrote:Hur mycket har ni planat toppen? Är det samma tjocklek på nya och gamla toppackningen?
Kan det vara så att ventilerna krockar med kolvarna?
Jag har planat toppen ytterst lite, bara det som behövdes, så det är ingen trimplaning direkt men det kanske räcker!? kör med packningen jag fick med i sotningssatsen antar att det är orginal tjocklek.

Vrider jag runt motorn för hand så är det ju inget som tar i!? men det kanske inte känns då!?

EDIT: Endast planat några hundradelar..

MVH//Johan tack för hjälp!
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

men toppen kan ju ha varit planad tidigare?
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Yohi wrote:
M3JONAS wrote:Hur mycket har ni planat toppen? Är det samma tjocklek på nya och gamla toppackningen?
Kan det vara så att ventilerna krockar med kolvarna?
Jag har planat toppen ytterst lite, bara det som behövdes, så det är ingen trimplaning direkt men det kanske räcker!? kör med packningen jag fick med i sotningssatsen antar att det är orginal tjocklek.

Vrider jag runt motorn för hand så är det ju inget som tar i!? men det kanske inte känns då!?

EDIT: Endast planat några hundradelar..

MVH//Johan tack för hjälp!
det kan vara som så att du ebhvöer inet känna att ventielrna tar i kolvarna det känns baar typ som att du har en exremnt högkomp i motorn när du vrider runtn dne..


Bara en fråga ställde du ventilerna först utan hatatrna.? o trimkammen är en omslipad orginal kam. då förstår jag att det kanckar men ahde du hatatrna på os tällde ventilerna..soms agt kan ju avar så att du måste göra veniluttag i i kolvarna med.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
Yohi
Posts: 14
Joined: 08 Mar 2006, 21:51

Post by Yohi »

Får man verkligen det där metalliska knackljudet av att ventilerna tar i!? Låter ju exakt som vipporna som låter..

Toppen tror jag inte är planad tidigare..

Jag ställde ventilerna på bänken 0.30 så det ska vara utan hattar, smällde dit toppen och gjorde en check och starta va ett jääkla liv, sen ställde jag dom igen 1 gång sen monterade jag hattarna ställde 2 gånger olika mått, inget bättre.. exakt samma ljud hela tiden med elr utan hatt!

Ska göra ett kompprov imorrn men ja kan inte tänka mig att det är ventilerna som tar i kolvarna!

har ingen erfarenhet av bmw alls elr vippor etc. bilen borde ju gå mkt dåligt etc. om jag krökt mina ventiler och jag borde väl få ett annat ljud tycker man!?

Tack för hjälp! mvh
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Det är inte så att du har kedjan en kugg fel, med schick 284gr. kam så blir det precis kontakt mellan ventil o kolv om man gjort denna tabbe.
Blir ett väldigt metaliskt ljud.....

Är det ventilspelet som är galet brukar den låta mer som en gammal diesel motor...
3430cc sugis
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

vad jag vet o har lärt mig. så stopapr man ditt hatatrna på en gång om det är ne omslipad kam annars kommer den garanterat o låta som en riktigt disel. :(

Jag tror som så att ventilerna har tagit i kolvarna. :(
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
Yohi
Posts: 14
Joined: 08 Mar 2006, 21:51

Post by Yohi »

Tack för hjälpen, snacka runt lite och fick konstaterat att det va det felet, rev isär toppen såg att det tagit i, på ett väldigt bra ställe så det har itne hänt något, jag svarva ur lite på kolvarna och satte ihop igen, Går som en klocka nu! =)

MVH//Johan
Post Reply