Vad krävs för 0,7 bars laddtryck M20B20?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

oGy
Posts: 100
Joined: 22 Nov 2009, 23:08
Location: ösd

Post by oGy »

Men de där med att stumma stocken tror ja att de va de som ja menade med att svetsa något i fördelaren.
Men jag hajjade inte va fan han menade när han förklarade.
Awpelqvist
Posts: 718
Joined: 07 Oct 2009, 04:33
Location: Luleå

Post by Awpelqvist »

oGy wrote:Men de där med att stumma stocken tror ja att de va de som ja menade med att svetsa något i fördelaren.
Men jag hajjade inte va fan han menade när han förklarade.



aaah okej, men iaf så borde det väl gå att byta till kamaxel givare för tändningen? har iaf en komplett sådan tillövers om de sku va intressant.
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
oGy
Posts: 100
Joined: 22 Nov 2009, 23:08
Location: ösd

Post by oGy »

Du får utveckla de där lite är du snäll :D
oGy
Posts: 100
Joined: 22 Nov 2009, 23:08
Location: ösd

Post by oGy »

Nu prata jag med han igen, å de han sa va att man kunde svetsa kastvikterna längst ner i fördelaren. Då skulle den väl inte höja tändningen vid högre varv?

Sen va de det här med slangarna på insuget.
Jag måste ju va dum eller helt okunnig :D
Men jag vet ikke vilka som ska vara kvar eller inte.
man behövde väll bara ha kvar en som ska sitta på tryckröret in?
Men vad gör man med resten? vart ska de pluggas och måste jag gänga massa i insyget mm?

Kan någon vänlig själ göra en komlett lista/bilder som visar hur ja ska göra?

Börjar tappa suget på denna bil nu igen....
User avatar
Mickeeey
Posts: 417
Joined: 04 Oct 2009, 15:02
Location: Norrköping

Post by Mickeeey »

oGy wrote:Nu prata jag med han igen, å de han sa va att man kunde svetsa kastvikterna längst ner i fördelaren. Då skulle den väl inte höja tändningen vid högre varv?

Sen va de det här med slangarna på insuget.
Jag måste ju va dum eller helt okunnig :D
Men jag vet ikke vilka som ska vara kvar eller inte.
man behövde väll bara ha kvar en som ska sitta på tryckröret in?
Men vad gör man med resten? vart ska de pluggas och måste jag gänga massa i insyget mm?

Kan någon vänlig själ göra en komlett lista/bilder som visar hur ja ska göra?

Börjar tappa suget på denna bil nu igen....


Det enda du behöver ha kvar är in till spjället och tomgångsmotorn. Plugga resten bara så blire grejt!
Bmw e30 325, M-Tech 2, Turbo.
Awpelqvist
Posts: 718
Joined: 07 Oct 2009, 04:33
Location: Luleå

Post by Awpelqvist »

det jag menade var att de finns ju tändningen som går via en givare på kamaxeldrevet, så monterar man fördelaren längst fram på kammen. har en komplett härva med sådan över om du e intresserad, har även bara lösa delarna för att montera fördelaren.
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
oGy
Posts: 100
Joined: 22 Nov 2009, 23:08
Location: ösd

Post by oGy »

Men vart är tomgångsmotorn?
De jag kan se är en backventil? som delar sig och går in på vänster sida på insugen/spjället. Sen finns de ju en anslutning på orginal bälgen som jag antar är ngn vent? Går ju massa slangar under insuget från en "pinne" som sticker rakt ut med 4 anslutna slangar, och ja tror 2 av dem går in på spjällhuset. Men hur ska ja plugga resten? Gänga i insuget eller hur har ni gjort.

Är som sagt ingen hejjare på de här än :D
oGy
Posts: 100
Joined: 22 Nov 2009, 23:08
Location: ösd

Post by oGy »

Ingen som vet, ingen som vet?
oGy
Posts: 100
Joined: 22 Nov 2009, 23:08
Location: ösd

Post by oGy »

Kollat lite på motorn nu.
Sticker ju ut som en "fördelning" som ser ut som en avlång cylinder med 4 anslutningar under insuget.

Slang
1: går till ventilkåpan
2: går till blocket, så jag antar att de är ngt slags vacuum dit ner också
3: går till höger sida på insuget
4: går till baksida på insuget.

3an fördelas även till den där backventilen har jag för mig som delas till 2 slangar på vänster sida insug.

Jag har alltså ingen tomgångsmotor som på dem nyare m20.
För de finns ju en bild här i tråden som visar att de sitter en sådan på vänster sida insug och den där backventilen jag pratar om sitter på den högra sidan.

Ska jag proppa alla mina slangar? för ja förstår inte vilken som är tomgång?. sitter ju ngn slags vacuumklocka som skjuter ut en pinne på axeln som öppnar spjället.

Hur ska jag göra med vacuume till broms? för de är ju dit ena slangen från backventilen går?

Kan någon vara så snäll och förklara för de är de som är kvar sen kan ja vrida igång snurran
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Sök. Vet att BMW-slangen har gjort några väldigt fina inlägg med bilder och text vad som kan tas bort.

Ang tomgångsmotor så är de väl en liten justerskruv i lmm huset på dom äldre e30.
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Sen kan ni ju alltid kolla på www.realoem.com för bilder med namn på saker och ting.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JWSE30
Posts: 812
Joined: 26 Dec 2006, 20:37
Location: Karlskrona

Post by JWSE30 »

Den som går till ventilkåpan ska iaf pluggas vid spjället.

Sen leder du ut den i det fria eller in i en burk/behållare från ventilkåpan.

Detta är alltså vevhusventilationen och du vill inte ha laddtryck ner den vägen.
BMW E46 330xd


Jonas Wiktorsson Samuelsson
0733800160
User avatar
Fredh-Holma
Posts: 218
Joined: 02 Mar 2010, 19:41
Location: Luleå

Post by Fredh-Holma »

oGy wrote:Hur ska jag göra med vacuume till broms? för de är ju dit ena slangen från backventilen går?


Undrar jag med!
http://www.realoem.com/bmw/diagrams/b/j/10.png
oGy
Posts: 100
Joined: 22 Nov 2009, 23:08
Location: ösd

Post by oGy »

Jo men ventilkåpan va ju den enklaste :D
Men resten är ju frågan?
men alltså bör ja ju kunna skippa alla anslutningar då jag har tomgångsskruven i lmm som de skrevs?
Bara lösa de med bromsarna, å frågan är ju hur ja ska lösa de?
oGy
Posts: 100
Joined: 22 Nov 2009, 23:08
Location: ösd

Post by oGy »

Nu har jag löst alla slangar tror jag.

Men har lite problem när ja ska försöka få igång den :?
Låter ju som man ska ha runt 3.5bar i soppa tryck, men för att få i gång kärran så måste jag strypa soppa.
Jag måste alltså knipa åt slangen från soppapumpen för att den ska gå i gång och då har ja ca 1bar på mätaren på BTR.
måste jag ha en jävla massa mer luft då??
Har kuggat över hur mkt som helst och den verkar bara gå sämre då.
Den missar även mkt på tändningen och låter som den inte går på alla.
Den svartryker typ som en diesel :D

Har inte gjort ngt åt tändningen ännu men jag tycker att jag borde kunna starta bilen utan att behöva röra den.

Sen har ja en fundering ang. tryckslangar till fördelaren. ska jag dra ur dem eller ska ja stoppa dem på insuget?

A blev mkt nu som vanligt men hoppas ngn kan hjälpa mig.
Har vridit på fördelaren och ja tyckte den gick lite renare, men kan de va så att jag måste kugga över den?
User avatar
JWSE30
Posts: 812
Joined: 26 Dec 2006, 20:37
Location: Karlskrona

Post by JWSE30 »

Detta felet lär ju inte ha nåt att göra med själva turbokonventeringen om de inte är så att du har några jättespridare?
BMW E46 330xd


Jonas Wiktorsson Samuelsson
0733800160
oGy
Posts: 100
Joined: 22 Nov 2009, 23:08
Location: ösd

Post by oGy »

Jo, för ja har vridit Lmm åt fel håll tror ja. Vred ju så att den öppna spjället. Tänkte lite tokigt där.
För den gick ju klockers innan.
Post Reply