Fel på elhissar e36 coupe

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
nejbo

Fel på elhissar e36 coupe

Post by nejbo »

har en 325 coupe som jag har problem med elhissarna.. säkringen är hel, förardörren drar ner rutan när man öppnar o drar upp den när man stänger men det händer inget när man trycker på knappen. vänster sida är helt stendöd, händer inte något alls när man öppnar och stänger.

elen till takluckan funkar så den har väl inget med elhissarnas el att göra.

dock funkar inte centrallåset så kanske har något med det att göra?

nån som har nån ide om vad det skulle kunna vara? misär när nästan allt annat funkar i bilen utom dom grejjerna.

hjälp mig :P

mvh daniel.
Grefven

Post by Grefven »

det är ett enormt vanligt fel. så jag kan trösta dig med att om ingen här kan ge dig ett korrekt svar så kan de säkert säga över telefon vad det kan vara om du ringer bmw på måndag.
nejbo

Post by nejbo »

får ta o ringa dom o kolla lite då..

finns det någon enhet som styr elhissarna tro?
Grefven

Post by Grefven »

det finns en skillnad mellan olika årsmodeller iaf.

några har en brytare i "dörrhaspen" som styr när den ska göra det lilla hoppet upp och ner vid öppning/stängning. men det har inte min turk (tillverkad sista månaderna 92 enligt chassienummer men heter -93)

så det fungerar säkert på olika vis på de olika konstruktionerna iaf.

detta va inte heller något svar på din fråga. men vetskapen kanske han korta ner ditt felsökande några minuter iaf.
Frostie

Post by Frostie »

Centrallås motorn är nog ditt problem
Tylen

Re: Fel på elhissar e36 coupe

Post by Tylen »

Fick du bot på problemet? Har samma problem
Loordan

Post by Loordan »

samma här faktiskt. har ej fungerande elhiss + centrallås . ska vidare forska iaf. Har kanske rett ut att det kan vara 2 separata fel.Vill inte säga för mycket då det är en vild och väldigt ovanligt tankegång jag har men hör av mig inom vecka då jag ska prova att byta lite saker. :) Mvh
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Villee

Post by Villee »

Jag hade med samma fel att höger sida kunde man inte dra ner eller när man stänger öppnar. Då drog ja bort dörrsidan och rev bort motorn och ''armen'' och kollade så motorn fungerade och dreven va hela. Felet ja hade var att armens kugg va helt rensade på kugg. Börja med att kolla på det så har du nog hittat felet ! :D

Mvh Ville
Tylen

Post by Tylen »

Min höger dörr den kör upp rutan när jag öppnar dörren och när jag stänger dörren åker rutan ner, öppnar jag och stänger tillräckligt många gånger så är rutan längst ner! har provat med allt möjligt!
HMmmmm!!!!=?
Loordan

Post by Loordan »

Styrenheten är väll den som sitter bredvid abs boxen uppe till höger i kupen? handsfacket alltså.
på en 92 coupe.
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Barry

Post by Barry »

nejbo wrote:har en 325 coupe som jag har problem med elhissarna.. säkringen är hel, förardörren drar ner rutan när man öppnar o drar upp den när man stänger men det händer inget när man trycker på knappen. vänster sida är helt stendöd, händer inte något alls när man öppnar och stänger.

elen till takluckan funkar så den har väl inget med elhissarnas el att göra.

dock funkar inte centrallåset så kanske har något med det att göra?

nån som har nån ide om vad det skulle kunna vara? misär när nästan allt annat funkar i bilen utom dom grejjerna.

hjälp mig :P

mvh daniel.

kolla autopowers mekartips "Fixa Elhiss e36"
väldigt bra beskrivet :)
Robin
Skaraborg. Sweden
Loordan

Post by Loordan »

har "löst" mitt fel. Det jag gjorde var att lokalisera kablarna lite.och kom fram till att styrboxen behöver en jord styrning för att det ska funka . så det är den femte kabeln ute vid elhissmotorerna som behöver jord ifall man inte orkar leta varför styrboxen inte vill jorda den. Så kan man nypa av o jorda den. Jag klippte kablen inne vid styrboxen och tog en brytare så jag kan shifta av så elhissarna slutar fungera ifall det skulle va dumt att det låg o jordade för länge men det verkar grönt:) Mvh

Btw den femte kablen som jag pratar om är den som blir över när man hittat +/- och dom 2 kablarna som styrningen från elhissknapparna kommer ifrån.
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Barry

Post by Barry »

Loordan wrote:har "löst" mitt fel. Det jag gjorde var att lokalisera kablarna lite.och kom fram till att styrboxen behöver en jord styrning för att det ska funka . så det är den femte kabeln ute vid elhissmotorerna som behöver jord ifall man inte orkar leta varför styrboxen inte vill jorda den. Så kan man nypa av o jorda den. Jag klippte kablen inne vid styrboxen och tog en brytare så jag kan shifta av så elhissarna slutar fungera ifall det skulle va dumt att det låg o jordade för länge men det verkar grönt:) Mvh

Btw den femte kablen som jag pratar om är den som blir över när man hittat +/- och dom 2 kablarna som styrningen från elhissknapparna kommer ifrån.

tack för hjälpen :)
Robin
Skaraborg. Sweden
Post Reply