Hallå!
Nu är det så att jag behöver lite hjälp med att övertyga min M50 E30 konvertering att sluta tjura och börja vara lite mer samarbetsvillig.
Tyvär har jag lite problem med det då den gör som den vill och inte som sin ägare vill.
Symtom som uppstår när jag försöker inleda förhandligar om att starta och spinna som en katt är följande:
Den går med på att starta och läga sig på tomgången men det är knappt att det går och det är gränsfall på att det räknas som tomgång då den går nå jevulskt ryckigt och ojämt men iaf när vi tagit oss dit föröker jag ta relationen till en ny nivå genom att sakta öppna gasspjället.
Då säger den skarpt ifrån och visar sitt missnöje genom att gå spotta å fräsa och vara allmänt förbannad.
Jag försöker mig nu på en choka kraftkällan å öppnar gasspjället med blixtens fart å vipps sjunger maskinen en ljuvlig sång för en kort stund för att sedan snabbt återgå till att vara tjurig å spotta p fräsa.
Är det bara följade kablar som behövs för att få motorn att starta å gå som den ska:
Pin:13 bensinpump
Pin:18 start
Pin:21 Tändning
?
Jag har iaf kopplat allt efter detta shema:http://begla.se/e30m50pin.php
Jag tänkte om man skulle prova klippa allt i adaptern utom det livsviktiga?
Jag har inte heller någon lambdasond inkopplad men jag har svårt att tänka mig att den ska påvärka så förbaskat mycket?
All hjälp och förslag på vad som kan vara på tok motages varmt!
Tack på förhand // Junior
E30 318i med M50B25 icke vanos går knappt
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E30 318i med M50B25 icke vanos går knappt
Last edited by Junior on 13 Oct 2010, 18:54, edited 2 times in total.
En kall motor går inte på lambdavärden, så den ska gå bra utan lambda ett tag.
Kolla vev och kamaxelgivarna, speciellt gapet mellan givare och triggerskiva på veven.
Kolla vev och kamaxelgivarna, speciellt gapet mellan givare och triggerskiva på veven.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Brox wrote:Hade ett liknande beteende också när det hade läckt lite olja ner i 6:e tändstiftshålet, blev väl kortis
Tog upp tändspolarna för en utredning och fyndade minsann olja på samtliga tändspolar och stift.
Gjorde rent och applicerade tillbaka delarna och resultatet blev:
Ingen nämnvärd skillnad ...
Fortsatte dock utredningen och drog ur kontakten till Lmm ,sen och och som från ingenstans kom en helt ny maskin in i bilen.
Men är det då Lmm,s en som är skrot eller kan det vara något i härva som gör att den blir en sådan oerhörd skillnad?
Är ju som natt och dag med Lmm,sen in respektive urkopplad.
Last edited by Junior on 13 Oct 2010, 18:55, edited 1 time in total.
johankihl wrote:Garanterat LMM som är trasig, byt den så går den som den ska. For the record så går det att besikta utan LMM och köra utan problem. Gjorde det på min gamla 525!
Monterade i en annan LMM idag och det är fortfarande exakt samma problem när den är inkopplad.
MEN så fort jag kopplar ur LMM går bilen.
Förövrigt så kör ja med Lambda sonden från M40 motorn nu men vad jag förstått ska det vara samma sond som till m50b25 motorn!? (2 vita 1 grå 1 svart kabel)
Jag satt och funderade på om det inte kan vara glappkontakt eller brott i någon kabel på vägen från lmm till boxen?
För alla fyra (Har jag för mig det var!? ) kablar från lmm kontakten går ner till boxen?
Tänkte om man skulle prova mäta så man har kontakt mellan stiften på lmm kontakten ner till stiften på kontakten till boxen.
Isf är det någon som vet vilka stift det är nere vid boxen?
Annars får man väll scouta fram något elschema här på webben..
Tack på förhand! /
Junior
För alla fyra (Har jag för mig det var!? ) kablar från lmm kontakten går ner till boxen?
Tänkte om man skulle prova mäta så man har kontakt mellan stiften på lmm kontakten ner till stiften på kontakten till boxen.
Isf är det någon som vet vilka stift det är nere vid boxen?
Annars får man väll scouta fram något elschema här på webben..
Tack på förhand! /
Junior