SFRO Besikta som amatörbyggt fordon..
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
SFRO Besikta som amatörbyggt fordon..
Nån som har koll på hur mkt jobb de verkligen är att få igenom exempelvis en M3 e46 med bur,andra bromsar och turbo motor?
Har försökt sökt och läst men hittar inge vettigt..
Har försökt sökt och läst men hittar inge vettigt..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Turbomotor går väl inte ens med amatörbyggt fordon?
Skall du regga en bmw sexa med turbo får det väl vara en kaross innan 1975 pga avgaskraven?
Sen så är det nog betydligt mer som behövs byggas om för att det ska bli amatörbyggt fordon än det du räknar upp!
Enklast är ju såklart att göra som trelingon skriver, då får du det svart på vitt!
Mvh
Skall du regga en bmw sexa med turbo får det väl vara en kaross innan 1975 pga avgaskraven?
Sen så är det nog betydligt mer som behövs byggas om för att det ska bli amatörbyggt fordon än det du räknar upp!
Enklast är ju såklart att göra som trelingon skriver, då får du det svart på vitt!
Mvh
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
Nja lagar och regler i ombyggt fordon vet jag inte..Rätt simpelt så jag ska göra bilen till det.
Men som sagt allt står i handboken om vilka årtal vilka modell man får och icke osv.
Ang att regga en Bmw och turbo så går det...
Frågade om att regga min bil med 325 turbo motor + e85..
Inga problem sa SFRO....Men du kan lycka till..På ca 1500kg bil så får du ha 310-321hk sa han...
Det han menade var att det blir ruskit svårt att hålla ner effekten och att man skulle lätt behöva en 60mm wastegate eller 2 tial 38:or om enst det kan hålla ner trycket.
Så blir inge regga turbo för att " kanske " få igenom det på ett halvdant sätt...Lägger mig glädjeligen på marken och gör den besiktnings redo varje år istället !
Men som sagt allt står i handboken om vilka årtal vilka modell man får och icke osv.
Ang att regga en Bmw och turbo så går det...
Frågade om att regga min bil med 325 turbo motor + e85..
Inga problem sa SFRO....Men du kan lycka till..På ca 1500kg bil så får du ha 310-321hk sa han...
Det han menade var att det blir ruskit svårt att hålla ner effekten och att man skulle lätt behöva en 60mm wastegate eller 2 tial 38:or om enst det kan hålla ner trycket.
Så blir inge regga turbo för att " kanske " få igenom det på ett halvdant sätt...Lägger mig glädjeligen på marken och gör den besiktnings redo varje år istället !
-
- Posts: 77
- Joined: 26 Sep 2008, 20:19
- Location: Skellefteå
- Contact:
Boken är ett bra tips!
Amatörbyggt fordon förutsätter att man bygger om så mycket att man inte längre känner igen fordonets grundkonstruktion. I fall som detta brukar det betyda ungefär "kapa ur hela golvet, all bärande plåt, bygg en helt ny struktur och använd helt andra hjulupphängningar etc. än original".
I amatörbyggt fordon får man ha en ändrad/hembyggd motor, så turbokonverterat är okej. Men man ska klara 15 kW/100 kg tjänstevikt vilket som sagt gör att en överladdad M-motor i praktiken blir omöjligt.
/Gustaf
Amatörbyggt fordon förutsätter att man bygger om så mycket att man inte längre känner igen fordonets grundkonstruktion. I fall som detta brukar det betyda ungefär "kapa ur hela golvet, all bärande plåt, bygg en helt ny struktur och använd helt andra hjulupphängningar etc. än original".
I amatörbyggt fordon får man ha en ändrad/hembyggd motor, så turbokonverterat är okej. Men man ska klara 15 kW/100 kg tjänstevikt vilket som sagt gör att en överladdad M-motor i praktiken blir omöjligt.
/Gustaf
min turk kan man enkelt köra på 230-250hk.TreLingon wrote:Nja lagar och regler i ombyggt fordon vet jag inte..Rätt simpelt så jag ska göra bilen till det.
Men som sagt allt står i handboken om vilka årtal vilka modell man får och icke osv.
Ang att regga en Bmw och turbo så går det...
Frågade om att regga min bil med 325 turbo motor + e85..
Inga problem sa SFRO....Men du kan lycka till..På ca 1500kg bil så får du ha 310-321hk sa han...
Det han menade var att det blir ruskit svårt att hålla ner effekten och att man skulle lätt behöva en 60mm wastegate eller 2 tial 38:or om enst det kan hålla ner trycket.
Så blir inge regga turbo för att " kanske " få igenom det på ett halvdant sätt...Lägger mig glädjeligen på marken och gör den besiktnings redo varje år istället !
jag får nog ta och köpa mig den där boken =)
var det något annat uppenbart som var väldigt jobbigt? jag gissar att man måste åka e85.
om man ska köra med eftermarknadsprut så måste man köra på E85..
Det sa dom till mig iaf.. men dom flesta som kör turbo går väl över till e85 ändå väl?
det var nämligen planerat att jag skulle trycka in ett vipec typ i min e30 med v8, men då var det bara och fixa e85 om jag ville ha det igenom..
Det sa dom till mig iaf.. men dom flesta som kör turbo går väl över till e85 ändå väl?
det var nämligen planerat att jag skulle trycka in ett vipec typ i min e30 med v8, men då var det bara och fixa e85 om jag ville ha det igenom..
Lackerare
Skulle tro att en M3 E46 blir svår att regga med enkla medel, mest för att den har de starkaste komponenterna original samt att grundeffekten är så pass hög i den.
Som jag förstått det efter en massa kontakt med sfro..
Generellt gäller 15kw/100kg för ombyggda/amatörbyggda fordon, så ca 300-310hk på en bil med tj.v. 1500kg. Men det finns undantag, tar jag min egen modell som exempel, ombyggd med samma komponenter som en m5:a för att fungera likadant- men 300kg lättare kan de nog töja den gränsen lite då bromsar/chassie är byggt för att hantera en betydligt tyngre bil i grunden.
Som ombyggt fordon finns den fantastiska regeln att det är gilitgt att plocka delar från fram/bakvagn från en motorstarkare modell av samma serie/kaross så länge man kan påvisa att delarna verkligen är stadigare: T.ex. grövre drivknutar/krängare/större bromsar osv. Man behöver alltså inte bygga om till stel bakvagn med 4-link för att uppfylla kravet om t.ex. utbytt bakvagn.
Reggar man med turbo måste den vara av skälig storlek (finns 2,5or som blivit godkända med holset hx40).
Men laddtrycket måste likaväl vara på en rimlig nivå, jag har fått höra minst 0,3-0,4bar. Min egen maskin lämnade där 278whp vid 0,4 bar dock med en hx50, så med rätt utformning på grenröret kan man nå låga laddtryck även med låga avgasmottryck.
Reggar man på e85 med utbytt styrsystem kan det bli enklare att få det godkänt med en "hopplockad" motor, då som en typ av hybrid. Exempelvis m50 med m52 vev.
Reggning som ombygt med E85 kostar de ca 10,000kr har jag för mig, då görs en provkörning med bromstest/allmän körkänsla samt genomgång av SFRO för att se hur den beteer sig, vid misstanke om buller en DB-mätning samt en vanlig inspektion av sbp.
Även bromspapper/viktintyg på bilen måste finnas, samt tillfredställande avgasrening/katalysator.
Skrev lite fort så det blev kanske lite luddigt..
Mvh
Som jag förstått det efter en massa kontakt med sfro..
Generellt gäller 15kw/100kg för ombyggda/amatörbyggda fordon, så ca 300-310hk på en bil med tj.v. 1500kg. Men det finns undantag, tar jag min egen modell som exempel, ombyggd med samma komponenter som en m5:a för att fungera likadant- men 300kg lättare kan de nog töja den gränsen lite då bromsar/chassie är byggt för att hantera en betydligt tyngre bil i grunden.
Som ombyggt fordon finns den fantastiska regeln att det är gilitgt att plocka delar från fram/bakvagn från en motorstarkare modell av samma serie/kaross så länge man kan påvisa att delarna verkligen är stadigare: T.ex. grövre drivknutar/krängare/större bromsar osv. Man behöver alltså inte bygga om till stel bakvagn med 4-link för att uppfylla kravet om t.ex. utbytt bakvagn.
Reggar man med turbo måste den vara av skälig storlek (finns 2,5or som blivit godkända med holset hx40).
Men laddtrycket måste likaväl vara på en rimlig nivå, jag har fått höra minst 0,3-0,4bar. Min egen maskin lämnade där 278whp vid 0,4 bar dock med en hx50, så med rätt utformning på grenröret kan man nå låga laddtryck även med låga avgasmottryck.
Reggar man på e85 med utbytt styrsystem kan det bli enklare att få det godkänt med en "hopplockad" motor, då som en typ av hybrid. Exempelvis m50 med m52 vev.
Reggning som ombygt med E85 kostar de ca 10,000kr har jag för mig, då görs en provkörning med bromstest/allmän körkänsla samt genomgång av SFRO för att se hur den beteer sig, vid misstanke om buller en DB-mätning samt en vanlig inspektion av sbp.
Även bromspapper/viktintyg på bilen måste finnas, samt tillfredställande avgasrening/katalysator.
Skrev lite fort så det blev kanske lite luddigt..
Mvh
Tack Cristoffer den läsningnen gav svar på många frågetecken faktiskt,
ja får se hur ja gör men eftersom ja tänkt löpt hela linan ut så kommer de bli omöjligt att göra en vanlig besiktning ens med org motor..
dock så har ja ju en till m3 e46 som är helt org och nybesiktad
ja får se hur ja gör men eftersom ja tänkt löpt hela linan ut så kommer de bli omöjligt att göra en vanlig besiktning ens med org motor..
dock så har ja ju en till m3 e46 som är helt org och nybesiktad
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Nej inget inverklat svårt.Grefven wrote:min turk kan man enkelt köra på 230-250hk.TreLingon wrote:Nja lagar och regler i ombyggt fordon vet jag inte..Rätt simpelt så jag ska göra bilen till det.
Men som sagt allt står i handboken om vilka årtal vilka modell man får och icke osv.
Ang att regga en Bmw och turbo så går det...
Frågade om att regga min bil med 325 turbo motor + e85..
Inga problem sa SFRO....Men du kan lycka till..På ca 1500kg bil så får du ha 310-321hk sa han...
Det han menade var att det blir ruskit svårt att hålla ner effekten och att man skulle lätt behöva en 60mm wastegate eller 2 tial 38:or om enst det kan hålla ner trycket.
Så blir inge regga turbo för att " kanske " få igenom det på ett halvdant sätt...Lägger mig glädjeligen på marken och gör den besiktnings redo varje år istället !
jag får nog ta och köpa mig den där boken =)
var det något annat uppenbart som var väldigt jobbigt? jag gissar att man måste åka e85.
Motor, växellåda,kardan bakvagn och fram vagn
Bromsar och huvudbromscylinder måste bytas för att j´kunna regga den som ombyggt fordon. Sen om du vill regga den som turbo motor så max 320hk på 1500 kg bil.
Sen om du har annan programvara så får du regga med e85 eller standad 95 oktan. Det enda dom gör när den reggas för e85 är ett tank prov dvs du tankar e85 och kör bilen. Sedan ett avgas prov och bromsprov på bromsarna i samband med registrering på bilprovningen !
Som sagt Pizza hade kolla på vilka som utför motor effekts provet med !
Mvh
kan man inte ta pappret som man får från ppf/maxxtuning etc.. på bromsningen?pizza wrote:bara bromsa med litet avgashus eller helt enkelt annat aggregat.
Autokinito i Uppsala e den enda i "Norra" Sverige som får ge dessa intyg dock.
Pizza
man måste väl inte asa upp bilen till uppsala

Nej det får du inte. Autokinito är enda företaget i Norra Sverige som får göra det. !Sjöstrand wrote:kan man inte ta pappret som man får från ppf/maxxtuning etc.. på bromsningen?pizza wrote:bara bromsa med litet avgashus eller helt enkelt annat aggregat.
Autokinito i Uppsala e den enda i "Norra" Sverige som får ge dessa intyg dock.
Pizza
man måste väl inte asa upp bilen till uppsalanorrland juh=)
Var exakt kan man läsa att dom är det enda företag som får utfärda ett sådant effektintyg?
När jag reggade min bil så var SBP knappt intresserade av att se det. Utan jag frågade själv om dom inte var intresserade av att se det.... - ja jo, ok.
Varierar dock säkert från station till station...
Det bromspappret kom från PPF fast jag hade lika gärna kunnat hitta på något själv i excel lr något
När jag själv undersökte detta för något halvår/år sen stog det inte nånstans i varken VVFS eller på SBP's hemsida att det endast var några få utvalda som fick utföra effekttestet. Men det kanske har ändrat sig sen dess.


Det bromspappret kom från PPF fast jag hade lika gärna kunnat hitta på något själv i excel lr något

När jag själv undersökte detta för något halvår/år sen stog det inte nånstans i varken VVFS eller på SBP's hemsida att det endast var några få utvalda som fick utföra effekttestet. Men det kanske har ändrat sig sen dess.
/M|cke F@.gner
-
- Posts: 77
- Joined: 26 Sep 2008, 20:19
- Location: Skellefteå
- Contact:
Då ska vi se om vi kan reda ut några saker;
1. Det är INTE bara Autokinito som får ge effektintyg (och att kalla Uppsala för "norra Sverige" är väl inte så snällt, hehe). Det finns ingen formell lista på godkända firmor att lämna intyg om effektmätning. Så länge det är ett seriöst, trovärdigt intyg från en rimligt seriös firma brukar det gå bra. Intyget ska vara just ett intyg om maximal effekt och vridmoment så det måste ju innehålla uppgifter om bil, motor, mätmetod, mätförhållanden osv.
2. SFRO kan INTE töja på max 15kW/100 kg tjänstevikt. Gränsen är fast. Om man däremot bygger på en bil som har hög effekt från början kan man få öka effekten med 20% och det kan i vissa fall ge högre maxeffekt än 15 kW/100 kg. Men det kräver att just bilen du bygger på hade den höga effekten från början. Det här är normalt sett bara intressant på bilar som Toyota Supra turbo, roligare Porschar och vissa jänkare.
Bygger man seriöst och får ihop en bra bil är det enklare. Försöker man fuska riskerar man alla möjliga sorters problem...
/Gustaf
1. Det är INTE bara Autokinito som får ge effektintyg (och att kalla Uppsala för "norra Sverige" är väl inte så snällt, hehe). Det finns ingen formell lista på godkända firmor att lämna intyg om effektmätning. Så länge det är ett seriöst, trovärdigt intyg från en rimligt seriös firma brukar det gå bra. Intyget ska vara just ett intyg om maximal effekt och vridmoment så det måste ju innehålla uppgifter om bil, motor, mätmetod, mätförhållanden osv.
2. SFRO kan INTE töja på max 15kW/100 kg tjänstevikt. Gränsen är fast. Om man däremot bygger på en bil som har hög effekt från början kan man få öka effekten med 20% och det kan i vissa fall ge högre maxeffekt än 15 kW/100 kg. Men det kräver att just bilen du bygger på hade den höga effekten från början. Det här är normalt sett bara intressant på bilar som Toyota Supra turbo, roligare Porschar och vissa jänkare.
Bygger man seriöst och får ihop en bra bil är det enklare. Försöker man fuska riskerar man alla möjliga sorters problem...
/Gustaf