Skölds Ford Capri
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- andreas sköld
- Posts: 32
- Joined: 15 Nov 2009, 03:17
- Location: Degerfors
Skölds Ford Capri
Jaha har länge funderat på att lägga upp en tråd här och nu har det äntligen blive av!
Andreas heter jag bor i degerfors och spenderar nu mer livet med motorer både på arbetstid å när tillfälle ges hemma i garaget.
Jobbar som motorrenoverare på Custom Racing sen i våras efter praktik där i lite drygt 1/2år,så möjliheten för ett lyckat motorbygge borde vara Stort eller om det spårar ur som allt annat! "Mycket vill ha mer"
I alla fall bilen i fråga är en Ford Capri från 74 som jag mer eller mindre har fått göra om från grunden,vilket inte riktigt var meningen från början.
Det börjar närma sig bes och med lite tur är det avklarat innan den första snön kommer,vore ju skönt om man fick den godkännd så man kan riva ner allt under vintern å göra plats för nya planer med v8 och turbo i botten Update på det kommer efter bes.
Det som återstår innan bes är :
Färdigställa elen []
Måla och isolera invändigt []
Dra bromsrör []
Stoppa i motorn []
Laga sista rosten []
Slipa,spackla och lacka hela bilen []
Låter bilderna tala för sig själva.
Här under ligget det ett litet monster på 5l syns inte de?
Bättre?
Andreas heter jag bor i degerfors och spenderar nu mer livet med motorer både på arbetstid å när tillfälle ges hemma i garaget.
Jobbar som motorrenoverare på Custom Racing sen i våras efter praktik där i lite drygt 1/2år,så möjliheten för ett lyckat motorbygge borde vara Stort eller om det spårar ur som allt annat! "Mycket vill ha mer"
I alla fall bilen i fråga är en Ford Capri från 74 som jag mer eller mindre har fått göra om från grunden,vilket inte riktigt var meningen från början.
Det börjar närma sig bes och med lite tur är det avklarat innan den första snön kommer,vore ju skönt om man fick den godkännd så man kan riva ner allt under vintern å göra plats för nya planer med v8 och turbo i botten Update på det kommer efter bes.
Det som återstår innan bes är :
Färdigställa elen []
Måla och isolera invändigt []
Dra bromsrör []
Stoppa i motorn []
Laga sista rosten []
Slipa,spackla och lacka hela bilen []
Låter bilderna tala för sig själva.
Här under ligget det ett litet monster på 5l syns inte de?
Bättre?
Horsepower is how fast you hit the wall,Torque is how far you take the wall with you
- andreas sköld
- Posts: 32
- Joined: 15 Nov 2009, 03:17
- Location: Degerfors
- andreas sköld
- Posts: 32
- Joined: 15 Nov 2009, 03:17
- Location: Degerfors
- andreas sköld
- Posts: 32
- Joined: 15 Nov 2009, 03:17
- Location: Degerfors
Jaha ja då har jag gjort en jävla massa rostlagningsjobb bytt 2kvadrat so far i bara golv och skuff,lite kvar under sen är den fit for fight i plåten, kanske inte dom snyggaste lagningarna men det är i alla fall inga hål!
La på lite CA primer och en skvätt färg så det börjar likna en bil igen i alla fall,har länge funderat på att stoppa i en instrumentbräda från e30 så är det någon som har en som bara ligger så lånar ja gärna den.
La på lite CA primer och en skvätt färg så det börjar likna en bil igen i alla fall,har länge funderat på att stoppa i en instrumentbräda från e30 så är det någon som har en som bara ligger så lånar ja gärna den.
Horsepower is how fast you hit the wall,Torque is how far you take the wall with you
- andreas sköld
- Posts: 32
- Joined: 15 Nov 2009, 03:17
- Location: Degerfors
Då det är slut på lekkontot får man göra lite sådant som är inte kostar något
Så överst på den listan så stod det "v8 i forden" bara spotta i nävarna och gå ut å börja montera,var lättare än jag trodde faktiskt..
Fick gröpa ur tråget lite för framvagnsbalken och bygga ny fästen i blocket sen satt den som en smäck, gick faktiskt att använda orginal växellådsbalken.
Sitter lite högt på bilderna den ska ner ca 3cm till.
Beklagar fronten men har inte haft lust att slipa inne,å ute regnar det hela dagarna..
Så överst på den listan så stod det "v8 i forden" bara spotta i nävarna och gå ut å börja montera,var lättare än jag trodde faktiskt..
Fick gröpa ur tråget lite för framvagnsbalken och bygga ny fästen i blocket sen satt den som en smäck, gick faktiskt att använda orginal växellådsbalken.
Sitter lite högt på bilderna den ska ner ca 3cm till.
Beklagar fronten men har inte haft lust att slipa inne,å ute regnar det hela dagarna..
Horsepower is how fast you hit the wall,Torque is how far you take the wall with you
- andreas sköld
- Posts: 32
- Joined: 15 Nov 2009, 03:17
- Location: Degerfors
Nu till sommaren blir det mer eller mindre Orginal.. runt 250 i 302an..
Men med Turbomotorn sen blir det i alla fall det x3,blir jobbigt att hitta låda och bakaxel som håller för mycke mer och samtidigt är bekvämt på Gata
Men med Turbomotorn sen blir det i alla fall det x3,blir jobbigt att hitta låda och bakaxel som håller för mycke mer och samtidigt är bekvämt på Gata
Horsepower is how fast you hit the wall,Torque is how far you take the wall with you
- andreas sköld
- Posts: 32
- Joined: 15 Nov 2009, 03:17
- Location: Degerfors
Re: Skölds Ford Capri
Ja då man inte har värmegarage så står det mer eller mindre still under vintern men nu är det VÅR! och jag har återigen plusgrader nere i garaget,bara spotta i näven å bita i.
vart ju tyvärr ingen bes förra året då rostlagningen drar ut nå grymt på tiden,finns/fanns mer eller mindre ingen bakvagn kvar ibak så roar mig med att byta trösklar,balkar,plåt från bakkanten på dörren å bakåt.
Ska försöka bli klar här under påsk men det är ju massa som kommer ivägen hela tiden.
Har iaf lyckats ragga tag på bromsar fram,ringt och pratat med div folk om hjulupphängningen ifram då bilen är typ 3dm hög i dagsläget å det går ju inte när man bygger bil för drifting.
Med lite tur får jag coiloversben på Tisdag efter påsk så då ska spindlar å lite annat monteras,ska även korta av insatsdämparna som gammla Fordar dras med eftersom dom GAZ dämparna jag har är 100mm längre än vad jag vill ha dom.
Det närmar sig lackering sakta men säkert med andra ord!
Där bottnar fjäderbenet mot fjädertornet (utan fjäder) har hela 3cm kvar mellan fälg och skärmkant,något måste göras!
Å lite goa bilder på vad som finns/inte finns ibak
vart ju tyvärr ingen bes förra året då rostlagningen drar ut nå grymt på tiden,finns/fanns mer eller mindre ingen bakvagn kvar ibak så roar mig med att byta trösklar,balkar,plåt från bakkanten på dörren å bakåt.
Ska försöka bli klar här under påsk men det är ju massa som kommer ivägen hela tiden.
Har iaf lyckats ragga tag på bromsar fram,ringt och pratat med div folk om hjulupphängningen ifram då bilen är typ 3dm hög i dagsläget å det går ju inte när man bygger bil för drifting.
Med lite tur får jag coiloversben på Tisdag efter påsk så då ska spindlar å lite annat monteras,ska även korta av insatsdämparna som gammla Fordar dras med eftersom dom GAZ dämparna jag har är 100mm längre än vad jag vill ha dom.
Det närmar sig lackering sakta men säkert med andra ord!
Där bottnar fjäderbenet mot fjädertornet (utan fjäder) har hela 3cm kvar mellan fälg och skärmkant,något måste göras!
Å lite goa bilder på vad som finns/inte finns ibak
Horsepower is how fast you hit the wall,Torque is how far you take the wall with you