E30Anders (M3) e30 s50 turbo nya bilder 26/5
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E30Anders (M3) e30 s50 turbo nya bilder 26/5
Lite info om bilen!!
Kaross:
Ombyggd till m3 förutom c-stolpen å bagagelucka.
Inredning:
Framstolar från m3 e36 i svart skinn och till vintern även tillhörande baksäte, instrumentering från m3 e30 samt lite extra mätare, snapp-off ratt.
Chassi:
Hjulupphäning från m3 e30 runt om med 5-bults nav, z3M diff, M3 e30 bromsar med stålomspunna slangar, okänd sänkning. BBS Challange 8,5x19 med 215-35 och 10x19 med 245-35.
Motor och låda:
M50 B25 utan vanos, orginal bottendel som är renoverad samt planat block, orginal topp som är mirafräst och planad, 3,5mm MLS och ARP bultar, hembyggt grenrör med kkk29 turbo och 60mm wg 3,5" downpipe, ic 600X300x76, 3" tryckrör i rostfritt, 50mm PPF dump, orginal insug och spjäll, Sachs ....618 tryckplatta med 4-puckad sinter, ZF låda från 328/m3
Styrsystem mm:
Nira i3+ med bredbandslambda och EGT, MSD 980cc spridare samt VAG tändspolar, Aeromotive A1000 bränslepump, aeromotive regulator.
Bilen köptes 2006-01-01 som rullande chassi, dvs utan motor, låda och inredning.
Den blev uppstartad för ca 1,5 månad seda och efter lite strul med felkopplad mappsensor osv har den rullat ca70 mil varav dom sista milen mappning.
Går som en klocka inga läckage eller andra problem bara å vrida på nyckeln å köra.
Laddar nu ca1,1 bar grovmappat å den börjar gå riktit bra
Lite bilder kommer inom kort.
MVH/ Anders
Kaross:
Ombyggd till m3 förutom c-stolpen å bagagelucka.
Inredning:
Framstolar från m3 e36 i svart skinn och till vintern även tillhörande baksäte, instrumentering från m3 e30 samt lite extra mätare, snapp-off ratt.
Chassi:
Hjulupphäning från m3 e30 runt om med 5-bults nav, z3M diff, M3 e30 bromsar med stålomspunna slangar, okänd sänkning. BBS Challange 8,5x19 med 215-35 och 10x19 med 245-35.
Motor och låda:
M50 B25 utan vanos, orginal bottendel som är renoverad samt planat block, orginal topp som är mirafräst och planad, 3,5mm MLS och ARP bultar, hembyggt grenrör med kkk29 turbo och 60mm wg 3,5" downpipe, ic 600X300x76, 3" tryckrör i rostfritt, 50mm PPF dump, orginal insug och spjäll, Sachs ....618 tryckplatta med 4-puckad sinter, ZF låda från 328/m3
Styrsystem mm:
Nira i3+ med bredbandslambda och EGT, MSD 980cc spridare samt VAG tändspolar, Aeromotive A1000 bränslepump, aeromotive regulator.
Bilen köptes 2006-01-01 som rullande chassi, dvs utan motor, låda och inredning.
Den blev uppstartad för ca 1,5 månad seda och efter lite strul med felkopplad mappsensor osv har den rullat ca70 mil varav dom sista milen mappning.
Går som en klocka inga läckage eller andra problem bara å vrida på nyckeln å köra.
Laddar nu ca1,1 bar grovmappat å den börjar gå riktit bra
Lite bilder kommer inom kort.
MVH/ Anders
Last edited by E30Anders on 26 May 2009, 18:07, edited 16 times in total.
Re: E30Anders 316 (M3) e30 m50 turbo
E30Anders wrote:Lite info om bilen!!
Kaross:
Ombyggd till m3 förutom c-stolpen å bagagelucka.
Inredning:
Framstolar från m3 e36 i svart skinn och till vintern även tillhörande baksäte, instrumentering från m3 e30 samt lite extra mätare, snapp-off ratt.
Chassi:
Hjulupphäning från m3 e30 runt om med 5-bults nav, z3M diff, M3 e30 bromsar med stålomspunna slangar, okänd sänkning. BBS Challange 8,5x19 med 215-35 och 10x19 med 245-35.
Motor och låda:
M50 B25 utan vanos, orginal bottendel som är renoverad samt planat block, orginal topp som är mirafräst och planad, 3,5mm MLS och ARP bultar, hembyggt grenrör med kkk29 turbo och 60mm wg 3,5" downpipe, ic 600X300x76, 3" tryckrör i rostfritt, 50mm PPF dump, orginal insug och spjäll, Sachs ....618 tryckplatta med 4-puckad sinter, ZF låda från 328/m3
Styrsystem mm:
Nira i3+ med bredbandslambda och EGT, MSD 980cc spridare samt VAG tändspolar, Aeromotive A1000 bränslepump, aeromotive regulator.
Bilen köptes 2006-01-01 som rullande chassi, dvs utan motor, låda och inredning.
Den blev uppstartad för ca 1,5 månad seda och efter lite strul med felkopplad mappsensor osv har den rullat ca70 mil varav dom sista milen mappning.
Går som en klocka inga läckage eller andra problem bara å vrida på nyckeln å köra.
Laddar nu ca1,1 bar grovmappat å den börjar gå riktit bra
Lite bilder kommer inom kort.
MVH/ Anders
Mycket snygg E30.
Såg den i ett garage ngn stans i Sverige för ett tag sen. =)
E30Anders wrote:I vinter blir det ny lack på både bil å fälgar, (svart och vitt är det tänkt) nytt chassi, bättre bromsar samt allmän uppfrächning.
Marcus: Det är lugnt, du kan få köpa tillbaka den när jag har lekt klart med den
MVH/ Anders
Deal Anders
Bilen kommer bli riktigt grym nylackad. Väntar på fler bilder
Kul å se gamla pärlan vid liv Hur går den, kör du något med den?
Den går ganska skapligt faktist, den är dock inte färdigmappad ännu pga lite strul med några tändspolar. Laddtrycket ligger på 1,1bar nu å det ska upp några hekto till är det tänkt
Den har rullat ca 150 mil nu så den körs med jämna mellanrum.
Hur går det med m5:an då??
MVH/ Anders
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
E30Anders wrote:Kul å se gamla pärlan vid liv Hur går den, kör du något med den?
Den går ganska skapligt faktist, den är dock inte färdigmappad ännu pga lite strul med några tändspolar. Laddtrycket ligger på 1,1bar nu å det ska upp några hekto till är det tänkt
Den har rullat ca 150 mil nu så den körs med jämna mellanrum.
Hur går det med m5:an då??
MVH/ Anders
Det låter ju bra! Själv har jag precis fått liv i M5:an mappat lite låglast & cruise, men måste bygga om med gasspjällen för det låter förjävligt med spjäll på trycksidan. Sen har jag en 3-skivig tilton som ska på oxå, sitter en ny originalkoppling nu som börjar slira vid 2000 rpm, så det kommer bli bra skjut i maskin sen :p