Bmw 535 e34 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Jo, tanken var att vi skulle ut och filma lite ikväll men så blev inte fallet. Får inte ihop min nya koppling pga att jag inte får tag på några passande 12.9 bultar till det nya svänghjulet Men det får jag fixa imorgon när jag ändå är inne i Örebro. Är det någon som vet vad jag ska ha för bultlängd så säg till, tänkte köpa 30 och 35 längder eller behövs det ännu kortare för plant svänghjul på M30?
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
Du tänker väll på dom små m8 bultarna till tryckplattan johan?johankihl wrote:Har för mig att jag kör med 20mm, tryckplattan är ju inte mer än 4mm tjock eller nåt när den är ihopdragen.
Jag menar dom stora M12 bultarna som sitter i vevaxeln..
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
Har strulat som fan nu men verkar ha löst sig nu iaf.
Har farit runt som en dåre efter bultar men omöjligt att hitta fingängad m12 verkar det som, men det var till sist inte svårare än att åka till bmw
Dock så blev det 28mm långa bult, så jag hoppas dom inte är för korta nu bara. Men är dom som sitter original på e28 med plana svänghjulet
Har farit runt som en dåre efter bultar men omöjligt att hitta fingängad m12 verkar det som, men det var till sist inte svårare än att åka till bmw
Dock så blev det 28mm långa bult, så jag hoppas dom inte är för korta nu bara. Men är dom som sitter original på e28 med plana svänghjulet
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
Lite bilder från i fredags då slicksen åkte på + lite förberedning inför tävlingen. Och ja tävlingen i linde blev inte mycket till tävling för min del. Åkte 3 repor för att fixa licensen när det sedan regnade till och från och aldrig blev torrt på banan så åkte vi hemåt.
Nåja 2011 licens är fixad iaf. Behöver jag säga att jag är feting sugen på vår igen?!
Sedan ett par bilder från lördagen..
Nåja 2011 licens är fixad iaf. Behöver jag säga att jag är feting sugen på vår igen?!
Sedan ett par bilder från lördagen..
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
Idag hände det saker kan man säga Började med att jag och Nicklas drog upp till gyttorpsrakan för att filma och "finjustera" mappningen lite.
Det började iaf med att den började pysa ut vatten från en vattenslang så fick stå och vänta ett tag tills motorn kallnat lite för att sedan dra åt klämman som satt lite dåligt och halv besvärligt till.
Sedan var det bara att gasa för allt vad tygen höll.
Drog rätt många repor från stilla stående till max på 4an. (filmer kommer)
Ligger nu runt 0,78-0,83 i lambda när det börjar susa lite i insuget. Tändningen var dock på tok för låg ännu. Plocka upp tändningen allt eftersom, och jävlar vilken skillnad det är alltså
Slutade på 12grader på 1bar, vid det här laget hade det börjat ryka ordentligt runt turbon..
Så vi beslutade oss för att försöka ta skiten hemåt. Dock så blev det skapliga rökmolnet bakom bilen efter ett par hundra meter. och då det fullkomligt stormade in rök i kupén så stanna jag efter kanten hoppa ut ur bilen, slet av huven, och ryckte tag i brandsläckaren.. Men det var lugnt.
Vi lyckades aldrig konstatera riktigt vart oljan kom ifrån men oljetryckslampan lös iaf aldrig. Som tur var så hade Jocke nyligen skaffat en subaru legacy så blev bärgning sista biten hem..
Aja blir troligtvis rivning i helgen. Det är nu det är skönt att man inte har några dyra delar som har kunnat gått sönder
Det började iaf med att den började pysa ut vatten från en vattenslang så fick stå och vänta ett tag tills motorn kallnat lite för att sedan dra åt klämman som satt lite dåligt och halv besvärligt till.
Sedan var det bara att gasa för allt vad tygen höll.
Drog rätt många repor från stilla stående till max på 4an. (filmer kommer)
Ligger nu runt 0,78-0,83 i lambda när det börjar susa lite i insuget. Tändningen var dock på tok för låg ännu. Plocka upp tändningen allt eftersom, och jävlar vilken skillnad det är alltså
Slutade på 12grader på 1bar, vid det här laget hade det börjat ryka ordentligt runt turbon..
Så vi beslutade oss för att försöka ta skiten hemåt. Dock så blev det skapliga rökmolnet bakom bilen efter ett par hundra meter. och då det fullkomligt stormade in rök i kupén så stanna jag efter kanten hoppa ut ur bilen, slet av huven, och ryckte tag i brandsläckaren.. Men det var lugnt.
Vi lyckades aldrig konstatera riktigt vart oljan kom ifrån men oljetryckslampan lös iaf aldrig. Som tur var så hade Jocke nyligen skaffat en subaru legacy så blev bärgning sista biten hem..
Aja blir troligtvis rivning i helgen. Det är nu det är skönt att man inte har några dyra delar som har kunnat gått sönder
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
Lite sen uppdatering men...
Felet märket jag rätt omgående dagen efter när jag skruva isär lite och fick stå i ljuset i garaget. Var skruven som håller rotorn på kammen som hade gängat ur sig en bit så att olja hade läckt ut där.
Gjorde iaf rent och varmkörde så det värsta av oljan försvann.
Ett par bilder på vad som har hänt. Har lagt ner en hel del timmar på att få motorutrymmet lite snyggare. Och tycker faktiskt det ser mycket trevligare ut nu än förut ventilkåpan ska väll få lite färg på sig vad det lider med, men annars i princip klar. Behöver dock ett nytt expansionskärl. Så är det någon som har ett litet och smidigt till övers så är det bara att höra av sig..
Felet märket jag rätt omgående dagen efter när jag skruva isär lite och fick stå i ljuset i garaget. Var skruven som håller rotorn på kammen som hade gängat ur sig en bit så att olja hade läckt ut där.
Gjorde iaf rent och varmkörde så det värsta av oljan försvann.
Ett par bilder på vad som har hänt. Har lagt ner en hel del timmar på att få motorutrymmet lite snyggare. Och tycker faktiskt det ser mycket trevligare ut nu än förut ventilkåpan ska väll få lite färg på sig vad det lider med, men annars i princip klar. Behöver dock ett nytt expansionskärl. Så är det någon som har ett litet och smidigt till övers så är det bara att höra av sig..
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
Motorrummet, nu med ett expansionskärl. Ska göra ordentligt fäste till den med.
Kupén, nu syns inte alla kablar lika väl. Har alla relän och säkringsdosan nere till höger.
Kupén, nu syns inte alla kablar lika väl. Har alla relän och säkringsdosan nere till höger.
Last edited by RickardP on 10 Oct 2010, 20:56, edited 1 time in total.
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
visste att du skulle se det, hehe ska snygga till den lite i vinter är det tänkt.. Sedan ska jag skaffa 2 st till mätare, dom andra jag hade var ju jävla biltemaskit och dom var inte inkopplade.Andy_b wrote:blev rent och snyggt i kupén
men vart har du gjort av den sjukt grymma mätar hållaren då?
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
Upptäckte idag att den diff jag hade från gamla karossen är en 210 diff, dock inte lamelldiff. Så är det någon som här ett lamellpaket eller vad det kalls så är jag intresserad. Kollade lite snabbt under bilen med och tyckte det såg ut som en vanlig 188 diff.
Har aldrig varit speciellt insatt på de olika diffarna på bmw, men läste (se länk) lite nu ikväll om detta.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... s%3Disch:1
Har aldrig varit speciellt insatt på de olika diffarna på bmw, men läste (se länk) lite nu ikväll om detta.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... s%3Disch:1
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
nice blir det en kopia av ppf-insug??
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;