Thörns e30 turbo såld

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
kimmit
Posts: 392
Joined: 06 Sep 2006, 10:07
Location: 0047-90414171
Contact:

Post by kimmit »

Kjøp ARP da slipper man bekymring
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Det ser ut att vara Kilander bultar, men vi får se vad byggherren säger de borde väl vara bra grejer iallafall? :)
Image

http://www.kilander-racing.se/pinnbultar/pinnbultar.htm

http://www.kilander-racing.se/
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Bytte bultar till vanliga 12.9 i gördeln, fick faktiskt fräsa lite i tråget även på dom bultarna. Men nu sitter motorn där det är tänkt :)

Gjorde som sagt på det "jobbiga sättet", men denna gång gick det djävligt snabbt. Hemligheten var nog lite fett på axeln och att man hade motor och låda i perfekt rak vinkel när man trycker ihop. Hade ju en motorlift man kunde justera vinkeln på motorn med ett vred.

Jag använde sedan styrpinnar i hålen och sedan en lång bult + en rörtång för att dra ihop det första, snurrade på veven lite och sedan satt bult efter bult och det smäckte ihop på en timme :D
Skönt att slippa mecka med växelstag och koppling, motorhuv osv :)


Sedan kom jag på en sak häromnatten när man inte kunde sova angående soppasystemet. Skall ändå slänga på ny tank så jag tänkte använda det där kopplingarna som det sitter ett utjämningsrör i neder/bakkant på de båda tankdelarna (gamla tanktypen 55l) och sätta en stålcylinder med 2st pumpar av 044 typ som gängas fast i cylindern.
På så sätt slipper man göra nya hål och kopplingar i tanken samt får ett bra självfall. Får väl sätta ett par sump filter på röranslutningarna.
Någon som gjort något liknande?

Dålig paintbild medn visar ungefär hur jag tänkte göra..
Image
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
just_mee84
Posts: 319
Joined: 22 Jul 2007, 16:56
Location: uddevalla
Contact:

Post by just_mee84 »

Finns det inte en viss risk att dom suger tort om man har nästan tom tank och ger på fullt? kanske går att utforma utjämnings röret till en form av catchtank
Alex sundberg
Tel: 0735640156
http://www.garaget.org/alex84
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

just_mee84 wrote:Finns det inte en viss risk att dom suger tort om man har nästan tom tank och ger på fullt? kanske går att utforma utjämnings röret till en form av catchtank
Anslutningarna sitter istort längst ner så det e ju samma fara om man kör på tom tank :) bäst att ha ordentligt med soppa om man gasar :P men tänkte som du säger att om man använder en cylinder där blir det som en liten catchtank som fylls på av gravitationen.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

kollade lite närmare på hur det satt, man får sätta pumparna frammåt isåfall då bakvagnsbalken sitter där, då blir det lite jobbigt med avgas systemet under
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Har nu och fixat det mesta av kablarna i V3 härvan från VEMS. Blir nog bra, får loss massa plats när alla e36 boxar för elen försvinner :)

Måttade in turbon, den fick först inte plats då kompressorhuset tog i ventilkåpan så man inte fick i bultarna till flänsen.
Löste det med lite bonnmek genom att lägga på en T4fläns till på 1cm :)
Turbon hamnar nu lite högre men det blir djävligt precis med huven istället.
Får väl göra ett litet Scoop i värsta fall :lol:
Last edited by Thörn on 15 Oct 2010, 21:37, edited 1 time in total.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

lite bilder

downpipen börjar ta form :)

Image

det gick fint stänga huven med tuuuurbon :P


Image


lite mycket slangar men det skall ordnas till..

Image
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

MIGade ihop downpipen igår, blev bajs, stora och knöliga svetsar som ser ut som någon pundare gjort, hade grymma problem med matningen då det var en liten fattning RF rulle och svetsen hade bara uttag för stor rulle. Sen verkade strömstyrkan på svetfan inte påverka hur det blev.
Samma svets har man gjort finfina svetsar med vanlig tråd/gas :?

Fick palla upp matningen med pallbock/gaffertejp :x så matningen kom mycket ibland och lite ibland.. Aja skall vinkelkapa svetsarna idag.

Nu e det bara

*Bränna på med TIG på mina kassa svetsar

*Vakumslangar
*Wastegate
*Kylet,
*Dra slang på oljeretur
*Skruva fast turbon +DP
*Varmköra +efterdra arp
*Meka ihop DP med avgas.

Sen e det klart för inkörning lite lätt.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Funderar lite på var det kan sluta på i effekt med denna turbon, den har ju 65mm inducer och det lilla avgashuset, #16.

Är det i detta fall avgashuset på turbon som begränsar (Max)effekt?

Man kan ju iofs istället få en högeffekt under en längre intervall med lite mindre hus.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
baumgardt
Posts: 561
Joined: 16 Feb 2010, 21:29

Post by baumgardt »

fan vad fint det blir! 8)
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

*Bränna på med TIG på mina kassa svetsar
*Vakumslangar
*Wastegate
*Kylet
*Dra slang på oljeretur
*Skruva fast turbon +DP
*Varmköra +efterdra arp
*Meka ihop DP med avgas.

Fick något lur med kortis inkoppling av elen. Hade ingen +5v matning i varken stift 28,29 (tpc, trigger mfl) från Boxen.
Efter 30sek samtal med Jörgen så var det troligtvis triggern som var felkopplad. Då stryps 5v matningen om det är någon kortis på någon av +5v givarna.
Mycket riktigt, när jag drog driggerkabeln så hade jag fungerande TPS :lol:
Gul, svart och skärm i m50, hm ja ja måste fått svart /gul fel ändå...
Last edited by Thörn on 13 Dec 2010, 11:19, edited 1 time in total.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Köpte mer finolja i Tyskland (Castrol Edge 10/60 formula RS) inne på ett bildelsställe, Autoteile utanför Berlin, 39 Eur för 5L :-)
Med dagens kurs ca 375spänn :lol:
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

Har några frågor ang ditt bygge. Vilken lutning på motorn m50 eller m20? Om m20 hur får du plats med bromsservot med std insug? omsvetsad sump?
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

affe wrote:Har några frågor ang ditt bygge. Vilken lutning på motorn m50 eller m20? Om m20 hur får du plats med bromsservot med std insug? omsvetsad sump?
Vad jag ser aå använder han ett hydraliskt bromservo från e28 528, 535. bra mycket mindre än original.

finns typ inte en sportmössa att använda original bromservo med m20 lutning.

Om man kör m50 lutning så ska det tydligen gå precis..kanske får slipa lite på räfflorna på insuget.
Du använder så e36 motorkuddar + e28 motorkuddar.

Jag o en polar har precis hissat ner m50 turbo i hans e30. Så det går men man får tänka efter lite.

Du behöver ej modda tråg eller sump.
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Precis, använder hydrauliskt servo.
Har varken m20 eller m50lut, mer lik m50 än m20, men de där e36 aluminiumfästena kändes alldeles för bräckliga med hårda kuddar, hade tom sönder ett sånt när jag plockade ur en m50 motor en gång.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Fick ordning på tändföljden igår så nu small den igång riktigt bra. :)
Blev i vems tändföljd 2-4-1-5-3-6 (med Vanos triggerhjul).
Sedan transversed backwards (Baklänges) i tänd output tabellen, så jag hade lite huvudbry angående det där, man tror man kommer ihåg allt sedan sist man pysslade med det men så är det ju inte riktigt.

Har lite läck på nån stålomspunnen slang och en satans plugg i oljefilterhuset med jag skall fixa idag, sen blir det varmkörning och efterdragning av ARP innan provkörning.
Får väl posta någon film på när den nya rovan är igång sen, kul med lite ovanlig motor med fasta tryckare och grejer :D
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Post Reply