Audi s3-99 knackar på tomgång men inte vid koppling

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
JimmanM3

Audi s3-99 knackar på tomgång men inte vid koppling

Post by JimmanM3 »

hej funderar på att köpa en audi s3-99.
den knackar lite på tomgång, men inte när man tar ner kopplingen. då blir den helt tyst.

har fått tips på någon bottenstock i växellådan. men har inte någon kunskap om de,

är de någon som vet vad de kanske kan va?

ev. pris uppgifter?

MVH JIMMY
Bmw 325 e30-såld
Nissan 200sx-såld
Bmw m3 e36-såld
Letar efter en ny m3 e36

ska ni maila är det: Jimmy.eee@hotmail.com
RoDe

Post by RoDe »

urtrampningslager bara.
The Lower Class
JimmanM3

Post by JimmanM3 »

Men hade de inte knackat när jag trampar ner och håller koppling nere? de blir helt tyst när man trampar ner kopplingen!
Bmw 325 e30-såld
Nissan 200sx-såld
Bmw m3 e36-såld
Letar efter en ny m3 e36

ska ni maila är det: Jimmy.eee@hotmail.com
markus

Post by markus »

Oftast tystnar dåliga urtramplager när man trycker ner då lagret "anläggs" när man har den uppe så raslar det för lagret blir "löst" alltså glappt.

Men som du skrev så kan det vara bottenstocken eller ingående lager eller något liknande i lådan med.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PegiPax

Post by PegiPax »

På en bmw låda jag hade så lät ungefär som du beskrev, prövade först byta urtampnings lagret, men det hjälpte inte, utan problemet var ingående axel lagret som var stekt.
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
RoDe

Post by RoDe »

blir en chansniing... antingen urtrampningslagret eller bottenstocken.
The Lower Class
Fredriktak

Post by Fredriktak »

RoDe wrote:blir en chansniing... antingen urtrampningslagret eller bottenstocken.

min sierra cosworth rasslade som fan när man motorn igång med kopplingen uppe. När man tröck ner kopplingen så tystnade den helt.. Och DET var utrampningslagret. Den rasslade rätt mycket ..
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Grefven

Post by Grefven »

pruta som om det gäller en helrenovering av lådan. eller kika på annat exemplar.

har du tur är det bara lagret.

mekar du själv så blir det inte så dyrt då.
Magnaten

Post by Magnaten »

Fredriktak wrote:
RoDe wrote:blir en chansniing... antingen urtrampningslagret eller bottenstocken.

min sierra cosworth rasslade som fan när man motorn igång med kopplingen uppe. När man tröck ner kopplingen så tystnade den helt.. Och DET var utrampningslagret. Den rasslade rätt mycket ..

det är väl mer regel än undantag att en cosworth rasslar :) de flesta låter ju som stenkrossar
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
Frostie

Post by Frostie »

svänghjulen på VAG brukar paja.

detta är inte ett påstående, utan ett rätt vanligt fel på speciellt 1,8t och 2.0 TDI. sitter dubbelmassigtsvänghjul, som sitter ihop med ett lager, och dessa brukar gå att röra på både axielt och i sidled, och ska tydligen vara så. då dem nya vi köpt varit likadana.

men rörelserna i svänghjulen verkar blir för stora, och då kan ett knackande ljud uppstå och trycker man ner kopplingen så slutar det

och detta har blivit ännu vanligare nu på dem senare passaterna TDI -06 framåt
Grefven

Post by Grefven »

min turk rassar så jag får skämmas. det är INTE urtrampningslagret.

men en getrag kostar väl 1000:- så det är fan nästan billigare än lagret =)

de lådorna gillar inte vridmoment.

så ta inte förgivet att det är lagret på audin. det är en framhjulsdriven bil om man ser till hur lådan är monterad. och ska du lämna in det på audi och få lagret bytt eller lådan renoverad så ska du få se på en arbetskostnad som justerar din ekomomi för det kommande året.
Fredriktak

Post by Fredriktak »

Magnaten wrote:
Fredriktak wrote:

det är väl mer regel än undantag att en cosworth rasslar :) de flesta låter ju som stenkrossar

hahaha :D Har du rätt i :P
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Post Reply