Skära till egen toppackning...?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Skära till egen toppackning...?

Post by Peter_1982 »

Hur funkar detta? En MLS-packnining, Multi Layer Steel kanske är lite svårt att efterlika då jag antar att det är nåt packningsliknande material emellan stålskivorna. Men hur skulle en solid stålpackning funka? Eller en solid kopparpackning? Säg 3mm tjock. Kommer den täta som den ska runt kanalerna, eller måste man oringa blocket för pianotråd runt cylindrarna och med oringar runt vatten och olja?

Har fått tillgång till ett helt gäng roliga maskiner nu genom skolan så jag tänkte om man kan göra en egen tjockare toppackning istället för att köpa en mls...

Vräk på med allt matnyttigt som finns att veta om toppackningar nu grabbar!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Plan packning av stål samt koppar är provat. Och orig packning är 1000 gånger bättre.
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

Bmwandreas wrote:Plan packning av stål samt koppar är provat. Och orig packning är 1000 gånger bättre.
Vi överdrev inte en gnutta nu? :-D

Ajaa, är väl bara o bita i den sura älgpungen o köpa sig en MLSpackning då antar jag...
Och ARP-bultar också så skiten håller... Satan också, där rök den budgeten.

Hur många islandsponnysar kan jag tänkas plocka ut då ur en M50B25 med kolvar svarvade en mm, 3mm MLS, ARP till toppen och resten av motorn original? Ponera att jag har tillräckligt stora spridare och turbo då så begränsningen är när saker börjar gå sönder i motorn...

Så man vet lite vad man ska dimensionera resten efter...
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

Ärtans gamla gröna e36 har väl gått 1200 mil med 400hkr och orörd motor..
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Alltså orig packningen funkar perfekt.
Du behöver inte kompsänka eller oringa för 400hk.
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

Bmwandreas wrote:Alltså orig packningen funkar perfekt.
Du behöver inte kompsänka eller oringa för 400hk.
Jasåå???!! På allvarligt riktigt allvar nu?
Motorn är lite kompsänk genom att kolvarna är avsvarvade 1mm, sen sitter det en liiite tjockare originalpackning som var för planade toppar. Stakar, vev, bultar är original.

Menar du att detta håller för att ladda 1bar o strax där över? Borde väl bli 400hk då?
Nu blev Peter glad :-D Mer pengar över till annat skoj.

Sitter M20svänghjul på nu, och ska på en växellåda från E36 325, tänkte köpa er 618 tryckplatta o köra med orignal lamell. Håller detta för de kusarna också? Eller måste man ha sinter och kanske annan låda också?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ja 1 bar ger någonstans mellan 350-400 hk på en orig maskin.
Och det håller fint med orig packning.

Det viktiga är mappningen, du behöver ett styrsystem.
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

Bmwandreas wrote:Ja 1 bar ger någonstans mellan 350-400 hk på en orig maskin.
Och det håller fint med orig packning.

Det viktiga är mappningen, du behöver ett styrsystem.
Styrsystemet består av ett Megasquirt n´Spark med ford EDIS-saker...

Bilen går som en påse skit nu rent ut sagt, förra ägaren hade automappat (?) den på nåt vis och sen lyckats rasa turbon och nu bara för att kunna sälja den hade han skruvat dit en liten pyttesnigel från en Saab.
Vintern skall spenderas på ett turbobyte till en av lite lämpligare storlek, samt reda upp lite runt motorn då det är rätt mycket tattarlösningar.
Sitter en M20låda på nu som ligger helt snett, men jag fick med en E36 325låda som ska dit tillsammans med en starkare koppling. Räcker en 618 och original lamell för 350hk?

Bakvagnen blir nån blandning mellan 320 o 323, håller väl säkert inte för några bansai-starter men... Får duga till en början.

Frågan är nu,
håller växellådan?
håller kopplingen? Eller ska man satsa på sinter också?
Sen om någon är duktig på att mappa MS i närheten av Växjö så finns det tusenlappar att tjäna till våren :-D
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

växelådan håller.
Kör med bara 618 platta
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

Bmwandreas wrote:växelådan håller.
Kör med bara 618 platta
Hehee, jag börjar gilla dig mer o mer!

Nu slipper jag köpa en massa saker i onödan som jag annars planerat :-)

Ingen som har koll på hur fel längd det blir på kardan om man sätter E36 325 låda och har original bakvagn?
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

i tidigare trådar har du (andreas) sagt att det inte går att ladda mer än 0,7bar på en helt standard M50b25 utan vanos....

när jag frågade en gång så sa du att det började spika som faan efter 0,7

hmm har du ändrat dig? hehe

bara bra för min del i så fall :wink: :roll:


förresten edis spolar är väl kassa att använda med Megsquirt och bmw 6a?
för lång dwell tid har det ju snackats om....
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

Overcharged wrote: förresten edis spolar är väl kassa att använda med Megsquirt och bmw 6a?
för lång dwell tid har det ju snackats om....
Inget som jag vet något om faktiskt. Men detta skulle i praktiken innebära att den missar tändingar på höga varv eller? Får undersökas till våren om nu så skulle vara fallet...

Edit... Hmm, nu när du säger det. Har för mig jag läst något om detta o att man skulle minska gnisttiden så de hann o ladda sig igen, eller nåt sånt...
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

det är peppe och AndreasT som har haft problem med dessa har jag för mig...men iofs så har dem kört VEMS och inte MS....bara att testa ju!
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

VEMS är väl bara en liten uppgradering/förbättring av MS, så problemet kan nog visa sig även där i sånna fall. Dock ska jag nog inte ha lika högt ladd som de har. Tänkt o lägga mig runt 0,8-0,9 för att sketen ska hålla någorlunda så man slipper ligga o skruva efter varje fredag...
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

ms å vems är två helt skilda saker. bara mappningsprogramet som har liknande utseende...
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Overcharged wrote:i tidigare trådar har du (andreas) sagt att det inte går att ladda mer än 0,7bar på en helt standard M50b25 utan vanos....

när jag frågade en gång så sa du att det började spika som faan efter 0,7

hmm har du ändrat dig? hehe

bara bra för min del i så fall :wink: :roll:


förresten edis spolar är väl kassa att använda med Megsquirt och bmw 6a?
för lång dwell tid har det ju snackats om....
Skulle tro att han menar org-styrsystem som är moddat med andra spridare, progressiv BTR osv. Dom har ju bevisligen bromsat 400hk på en standard maskin med ommappat org.styrsystem!
Image
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

det kan hända att han menar, har du helt rätt i!

men jag har alldrig hört att någon har bromsat 400hk i en helt standard M50..

När Andreas bromsade sin hade han ju 3,5mm MLS + ARP...

Men lättast är ju om du svarar andreas för jag är ganska säker på att du vet :wink:
Post Reply