Jaja. Lite ovanligt här på forumet, så kör jag E30 med snigel på avgassidan.
För att göra en lång historia kort, köpte bilen för 2 år sedan, med ambitioner om ett billigt projekt att pula och busa lite med.
Men, det sket sig ju på ett tidigt stadie. (Ej överraskande..)
Bytte ut den slöa M20B20-in mot en B25 snik-turbo, med TB0313 turbo, nån sorts gjutet grenrör, svarvade kolvar, hemlagat insug med 12 spridare och basic, hemlagat tilläggs-sprut, "Turbo-chip" i Motronicen och lite smått och gött här och där.
Några fotos på prylarna:
Men, vi fick körd fram och tilbaks til besiktning, sen fann vi ut att toppen hadde spruckit, motorn kokte och tryckte sen ur allt kylvatten och olja via vattenpumpen, och dom flesta lagren var kass. Inte skoj alls.
Här kan man se sprickan i toppen, om man skular lite:
Så vad gör man då? Jo, investarar ganska mycket av sina uppsparade kronor, och fixar till nåt bättre. (hoppas man i alla fall.)
Handlade inn en hög med prylar, bl.a dieselvev för att bygga 2,7 liter.
Men sen visade det sig att 2,5 liters blocket var rätt dåligt med. Och det är inte skoj att konstatera det när finans är rövkörd.
Så för säsongen 2010 blir det en halvsnik B20 med (för?)overdimensionerad kringutrustning.
Några prylar som jag köpte inn,
"Högen" - E30 M20 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
"Högen" - E30 M20 Turbo
__________
\oo=00=oo/
\oo=00=oo/
Så spec'en för 2010 blev som följande:
Hoppas dock att bygga en 2,7 liters M20, evt en M50 tills nästa säsong, bara pengarna sträcker till.
Block, B20:
-Honad och topplanad block
-O-ringat
-Svarvade och viktjusterade kolvar
-Polert vev
-Alla lager, ringar o.l bytt ut mot nytt
Topp, 731:
-Planad
-Svetsad
-Urgröpta förbränningsrum
-Nya tätningar, pakningar osv.
-Catcams turbokam för M20
-dBilas justerbart kamdrev
-PPF HD-vippor
-PPF steg2 ventilfjädrar med CrMo fjädrar
-+0,3mm Elringpakning
-12.9 bultar
Varmsidan:
-PPF grenrör
-Tial 44 WG
-Precision PT5865 Billet (a/r .63)
-Grenrör, downpipe och WG-rör lindat i avgasbandage
-Innovate LM2 Bredbandslambda
Kallsidan, om ni vill, :
-B25 innsug och spjäll
-TPS från E30 M20 automat
-PPF 50mm dump
-Audi S2 intercooler, omsvetsad.
Bränslesidan:
-98 BF Macksoppa
-Catchtank i skuffen
-Trickflow-filter
-Bosch ...044 pump
-Lätt ombygda orignala slangar
-Precision 780cc spridare
-Aeromotive BTR
Sprut/Tändning:
-Autronic SM4 v1.09
-6 styck MSD8245 spolar
-HKS EVC Boostcontroller
Drivlina:
-Sachs 618 och Sachs 3-puckat sinter
-Getrag 260
-E28 diff med 3.07 och broms
-325 bakaxel med Powerflexbussningar
Diverse:
-Z3 styrväxel
-FK Coilovers
-Sabelt och OMP stolar
-4 pkt. bälten
-Sabelt ratt
-Bortplockad inredning och naturligt lättad i form av rost både här och där.
Hoppas dock att bygga en 2,7 liters M20, evt en M50 tills nästa säsong, bara pengarna sträcker till.
Block, B20:
-Honad och topplanad block
-O-ringat
-Svarvade och viktjusterade kolvar
-Polert vev
-Alla lager, ringar o.l bytt ut mot nytt
Topp, 731:
-Planad
-Svetsad
-Urgröpta förbränningsrum
-Nya tätningar, pakningar osv.
-Catcams turbokam för M20
-dBilas justerbart kamdrev
-PPF HD-vippor
-PPF steg2 ventilfjädrar med CrMo fjädrar
-+0,3mm Elringpakning
-12.9 bultar
Varmsidan:
-PPF grenrör
-Tial 44 WG
-Precision PT5865 Billet (a/r .63)
-Grenrör, downpipe och WG-rör lindat i avgasbandage
-Innovate LM2 Bredbandslambda
Kallsidan, om ni vill, :
-B25 innsug och spjäll
-TPS från E30 M20 automat
-PPF 50mm dump
-Audi S2 intercooler, omsvetsad.
Bränslesidan:
-98 BF Macksoppa
-Catchtank i skuffen
-Trickflow-filter
-Bosch ...044 pump
-Lätt ombygda orignala slangar
-Precision 780cc spridare
-Aeromotive BTR
Sprut/Tändning:
-Autronic SM4 v1.09
-6 styck MSD8245 spolar
-HKS EVC Boostcontroller
Drivlina:
-Sachs 618 och Sachs 3-puckat sinter
-Getrag 260
-E28 diff med 3.07 och broms
-325 bakaxel med Powerflexbussningar
Diverse:
-Z3 styrväxel
-FK Coilovers
-Sabelt och OMP stolar
-4 pkt. bälten
-Sabelt ratt
-Bortplockad inredning och naturligt lättad i form av rost både här och där.
Last edited by TT E30 on 01 Sep 2010, 22:36, edited 3 times in total.
__________
\oo=00=oo/
\oo=00=oo/
Några byggfotos, och lite lätt blandning:
Har just börjad grovmappning på gatan, och provar oss fram lite på egen hand.
Har fått problem med Boschpumpen, den har jävlat med oss länge nu. Den verkar inte orka pumpa när den møter lite motstånd i fuelrailen, då börjar den väsnas och bli varm. Catchtanken âr full, och retur funkar.
Testade pumpen med en slang ned i en reservkanna, och pumpar ut i en annan tom kanna. Då låter den fint, och pumpar som bara det. Men så fort vi kopplar upp den frem til fuelrailen, är h..ete loss igen.
Nån som har nån ide på vad det kan vara? Alla tips mottages med tack!
Har just börjad grovmappning på gatan, och provar oss fram lite på egen hand.
Har fått problem med Boschpumpen, den har jävlat med oss länge nu. Den verkar inte orka pumpa när den møter lite motstånd i fuelrailen, då börjar den väsnas och bli varm. Catchtanken âr full, och retur funkar.
Testade pumpen med en slang ned i en reservkanna, och pumpar ut i en annan tom kanna. Då låter den fint, och pumpar som bara det. Men så fort vi kopplar upp den frem til fuelrailen, är h..ete loss igen.
Nån som har nån ide på vad det kan vara? Alla tips mottages med tack!
__________
\oo=00=oo/
\oo=00=oo/
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
aa för de e ju synd att få in skit i en sån fin turbo för mkt pengar pga ett dåligt luftfilterTT E30 wrote:Tackar för omtanken, men det är provisorisk. Har beställt nytt (bättre) filter.Grooverhound wrote:Inte för att klaga men vfr köper man fina balla grejer sen snåla in på luftfilter?=)
Lycka till me bygget!
Rasmus Olofsson||