Fixa kantstötta fälgar
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Fixa kantstötta fälgar
Tänkte fixa till min borbets lite då dom är ganska rejält kantstötta och så tänkte jag byta färg på dom också.
Går det bra och ta tigen och fylla i lite där det fattas och sedan bara slipa till det tills det ser bra ut eller slår sig hela fälgen då?
Ska inte renovera dom till nyskick men vill ha dom vita och hade varit skönt o bli av med dom värsta kantskrapen när man ändå är igång.
Så lite tips o trix är välkommet!
Mvh
Går det bra och ta tigen och fylla i lite där det fattas och sedan bara slipa till det tills det ser bra ut eller slår sig hela fälgen då?
Ska inte renovera dom till nyskick men vill ha dom vita och hade varit skönt o bli av med dom värsta kantskrapen när man ändå är igång.
Så lite tips o trix är välkommet!
Mvh
BMW E46 330xd
Jonas Wiktorsson Samuelsson
0733800160
Jonas Wiktorsson Samuelsson
0733800160
Grefven wrote:gamla fälgar är sällan så runda att man kan svarva dom. det tar längre tid att dubba upp dom än det tar att slipa för hand med smärgelduk eller om man sprätt dit riktigt fula svetsar så är det bara att ta fram vinkelharry med slipskiva på.
det tar inte lång tid att fixa upp dom rakt i en svarv, sätter bara upp en bit stål som man svarva till en plan sida på samt har styrningen för navet med 0.1mm tollerans så löser det sig fint att svarva till med dubben som lätt stöd, gorde så på mina borbet 16 X 9 , men problemet är att efter som det är så lite material i en fälg så kommer aluminiumen att sväga "för o-ljud" ungefär som en krita mot griffel tavla när skär datan blir för hög och då får man sänka varvet lite till eller ta minder skär, jag fick nöja mig med snabb stål och 200 varv när jag gorde mina,

Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
cerwinboy wrote:Grefven wrote:gamla fälgar är sällan så runda att man kan svarva dom. det tar längre tid att dubba upp dom än det tar att slipa för hand med smärgelduk eller om man sprätt dit riktigt fula svetsar så är det bara att ta fram vinkelharry med slipskiva på.
det tar inte lång tid att fixa upp dom rakt i en svarv, sätter bara upp en bit stål som man svarva till en plan sida på samt har styrningen för navet med 0.1mm tollerans så löser det sig fint att svarva till med dubben som lätt stöd, gorde så på mina borbet 16 X 9 , men problemet är att efter som det är så lite material i en fälg så kommer aluminiumen att sväga "för o-ljud" ungefär som en krita mot griffel tavla när skär datan blir för hög och då får man sänka varvet lite till eller ta minder skär, jag fick nöja mig med snabb stål och 200 varv när jag gorde mina,så tids dödande är det men snyggt slut resultat blir det
som nya,
jag slipade mina turkfälgar för hand snabbare än jag läste din beskrivning (nästan)

om fälgarna är motkörda och således inte 100% raka kan man ju inte svarva dom. inte om man vill att den ska vara symetrisk iaf. likaså om de är lite lite ovala. det är inte heller något som är så lätt att ordna i svarven utan att ta mer mtrl på ett ställe än ett annat.
om fälgarna är motkörda och således inte 100% raka kan man ju inte svarva dom. inte om man vill att den ska vara symetrisk iaf. likaså om de är lite lite ovala. det är inte heller något som är så lätt att ordna i svarven utan att ta mer mtrl på ett ställe än ett annat.[/quote]
tänkte mest på "om" han skulle fylla i det värsta med tig:en och sen göra till yttre kanterna bara, att få fälgar runda igen krävs lite mera våld o värme eller ett vals verktyg, men om man svarva till dom så får man ju vikta upp det som är sen i balansen, men e dom lite väl ovala och så svarva till dom så kommer det ju behövas säkert mera än 130g på för att få bort vibbarna, så tur väl var ju mina inte så hårt ovala så stiven på reparationen fixade det när jag jobbade i produktionen på Karlskrona-Precisions-Mekaniska-Verkstad, tog o svarvade bort det lilla som var skrapat på yter kanten bara efter stiven gort dom mer runda ,
tänkte mest på "om" han skulle fylla i det värsta med tig:en och sen göra till yttre kanterna bara, att få fälgar runda igen krävs lite mera våld o värme eller ett vals verktyg, men om man svarva till dom så får man ju vikta upp det som är sen i balansen, men e dom lite väl ovala och så svarva till dom så kommer det ju behövas säkert mera än 130g på för att få bort vibbarna, så tur väl var ju mina inte så hårt ovala så stiven på reparationen fixade det när jag jobbade i produktionen på Karlskrona-Precisions-Mekaniska-Verkstad, tog o svarvade bort det lilla som var skrapat på yter kanten bara efter stiven gort dom mer runda ,
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
är dom ovala måste man väll prässa tillbaka dom? en bekant har byggt en "maskin" som han riktar fälgar med,å ja lämmna in en 18" fälg som ja kört i ett hål i gatan med. den vart grymt bra iallafall.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
nicke.t wrote:är dom ovala måste man väll prässa tillbaka dom? en bekant har byggt en "maskin" som han riktar fälgar med,å ja lämmna in en 18" fälg som ja kört i ett hål i gatan med. den vart grymt bra iallafall.
jupp så kan man med göra, är de inte så noga kan man använda en större hammare typ 10 kg plast slägga och lastpall, men har även sett seriösa riktare som byggt ett verktyg som det ligger fjäder belastade aluminium hjul som valsar tillbaka bulan samtidigt som dom värmer lite försiktigt med typ gasol för att inte stressa aluminiumen när den viks tillbaka så bygger man ju upp nya spänningar i metallen o det jämnar man ju ut mera när det valsas o värms lite grann,