vipparm m30

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

vipparm m30

Post by knotan »

jag såg att det finns förstärkta gjutna i webshoppen,

håller desssa bra eller finns det några bättre (typ billet eller liknande)

har sökt lite på nätet men inte hittat nått direkt...

går det att stärka upp orginalen genom att svetsa på mer material eller är det uteslutet av nån specielll anledning??? har inte själv tagit isär min topp så har dålig koll på hur eller varför dem brukar gå av..

kanske inte är så dålig hållbarhet om mn har ett snäll varvstopp på 6500-och orignal kamaxel...??

är tänkt å överladdas såklart men frågan är om det är en kass motor att börja byggga påå, lika bra å konvertera till 24v topp, men blir ju en lite annan prisklass då direkt..


skulle vara nöjd med en 6-700 häst å gärna närmare 900 nm...
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: vipparm m30

Post by Pimplaren »

knotan wrote:jag såg att det finns förstärkta gjutna i webshoppen,

håller desssa bra eller finns det några bättre (typ billet eller liknande)

har sökt lite på nätet men inte hittat nått direkt...

går det att stärka upp orginalen genom att svetsa på mer material eller är det uteslutet av nån specielll anledning??? har inte själv tagit isär min topp så har dålig koll på hur eller varför dem brukar gå av..

kanske inte är så dålig hållbarhet om mn har ett snäll varvstopp på 6500-och orignal kamaxel...??

är tänkt å överladdas såklart men frågan är om det är en kass motor att börja byggga påå, lika bra å konvertera till 24v topp, men blir ju en lite annan prisklass då direkt..


skulle vara nöjd med en 6-700 häst å gärna närmare 900 nm...
Jag har stenhårt stopp vid 6500 och 630 i maskinen med nya BMW original vippor och catcams 284 graders kam!
Har nog kört 350 mil utan att vippor gått av iallafall:)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Svetsa skulle nog inte jag göra iaf, bör ju "slå" sig rätt så lätt.
Dom kostar väll 3500:- i webbshoppen för alla 12st har jag för mig, jag skulle inte tveka att köpa dom i en så pass vass maskin.

Har dock dålig erfarenhet själv av detta, får se hur mina orignalare håller efter lite mil med ca 400hästar..

btw, vad är det för typ av bil du ska bygga? Vad har du för budget mm..?
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Ja åker HD vippor.. Åkte mkt på stoppen och Launch. Dom håller fint. Ångrar inte mig en sec att ja köpte dom.

/ Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Varvade 6500 med 655hp. Men ska lägga mig 7000-7200 detta året med ca 700-800whp.

/ Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

jag har bara åkt 12mil med mina hd vippor .. men jag varvade 7800 som mäst
och dom ser fortfarande nya ut
pm om det är nått
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

det är bara en lekbil som ska byggas, mestadels banåka/drifting, en sväng på gtan nån gång ibland....


är igentligen sugen på å 24v konvertera , men blir ju en helt a´nnan prisbild då...

har en helt komplett/orginal m30-b35 ståendes årsmodell 92 lr nått sånt.

känns vettigast att börja på den, annars hade jag ju vart sugen på nått bättrre direkt men å andra sidan om jag stoppar i å bygga om bilen för m30in så går ju nästan alla motorer att byta till senare...

tanken är å bygga med nån lite snärtigare turbo typ nån lagom BW elller nått å maxxa ur den på runt 5-700 häst för å få bra mellanregister på vrid-.-.

polaren håller precis på å slår ihop en 2.8l m50 till sin volvo 940 så ¨då vill man ju inte vara sämmre själv :lol:

tanken är att flytta in motorn ett par dm in i kupeen för å få så centralt placerad vikt som möjligt....
blir röramrsfront och ny torpedvägg isåfall

http://www.garaget.org/?car=195330
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

robert wrote:
Pitbull wrote:Varvade 6500 med 655hp. Men ska lägga mig 7000-7200 detta året med ca 700-800whp.

/ Mvh
jag skulle inte lägga mig på varvtalet 7200, varva mindre eller varva mer.
du får inte bara skriva så där, nyfiken på varför :roll:
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Tjottirotti
Posts: 764
Joined: 23 Jun 2007, 19:59
Location: Göteborg / Karlstad

Post by Tjottirotti »

robert wrote:
Pitbull wrote:Varvade 6500 med 655hp. Men ska lägga mig 7000-7200 detta året med ca 700-800whp.

/ Mvh
jag skulle inte lägga mig på varvtalet 7200, varva mindre eller varva mer.
Varför inte 7200?
Bmw 745 -85 618whp 848Nm
+46703905533
Bert-Ola
Posts: 225
Joined: 02 Jun 2006, 22:32
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Bert-Ola »

Tjottirotti wrote:
robert wrote:
Pitbull wrote:Varvade 6500 med 655hp. Men ska lägga mig 7000-7200 detta året med ca 700-800whp.

/ Mvh
jag skulle inte lägga mig på varvtalet 7200, varva mindre eller varva mer.
Varför inte 7200?
Det är det mest kritiska varvtalet för M30-vevaxeln.
När BMW rejsade med M30 fick förarna samma förhållningsorder som Robert ger här :)
/Bert-Ola Runeson
med diverse BMWprojekt.
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Jag vill med veta :D
Är det för att det är safe under dom varvtalen och för att risken för haveri är lika stor vid 7.000-7.200k rpm som vid 8.000rpm? :)

btw, en m30 som varvar 8000rpm(+) vore ju asballt! 8)
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Post by Daniel86 »

Vevaxeln kommer i självsvängningar just dem varven vilket medför ras.

Kallas torisionsvängningar om någon vill läsa vidare.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Jasså! De va som fan. Då blir de 7000 eller under.

/ Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

aaa har pratat med lite folk nu å det verkar ju inte som att dem orginal håller så fruktansvärt dåligt under rätt förutsättningar.

rätt varvtal, rätt fjädertryck å snäll kamaxel så håller det nog rätt ok
köper man sen dessutom dem förstärkta gjutna så borde man klara sej....


hur är dte med kylningen av motorn på en sån motor jag tänker på????


är det många som testat banåka med laddtryck på en m30 motor???

man ser ju en hel del m20 på banträffar (nu pratar vi inte stripp utan riktig bana)

å det är ju ungefär lika vanligt man ser e30is som står i depån å kokar som man ser plåtfälgar bak på volvo 740 :lol:

funkar m30in bättre eller sämmre på den punkten,????

tänker mej ett helt gäng extra luftningar från toppen å möjligen en extra hjälpcirkulation med elpump , å självklart ett väl tilltaget kyl/fläkt :!:
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Alltså, mitt varvstopp är som en stenvägg.. 6500 och det smäller satan i wgn! härligt och det håller än så länge :)
Drar varvstopp 1 2 3 om möjligt.. haha

Men värme är ett klart problem, min står nästan jämt på rött enligt org mätaren.. Aldrig kokat dock :)

Under rätt förutsättningar kan en m30 hålla helt ok! :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

ingen som testat köra bana med överladdad m30 å har lite reflektioner ang värmen????

kommer köra luftkyld olja såklart, är mest hur värmeutvecklingen i toppen på vattnet som jag undrar över, misstänker att det är dålig luftning av toppen orignal som på så många andra gamla 6 cyl maskiner????
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

På min bil är hela värmepaketet borttaget, och jag behöver inte enns lufta kylsystemet. Så det kanske är en fördel..
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
Post Reply