Drivlina som bara rasar. Bild på min koppling.

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Hämtade min stryp/back ventil idag så nu ska den bara dit på bilen oxå :) 300 spänn för den va ganska bra pris!! Lite stål omspunnen slang ska jag fixa i morgon oxå. Sen ska de nog gå att elda på lite mer :)

Mvh Anders
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Kasta bort tiltonkopplingen så kommer det att hålla!
Jag rasade 2 lådor och 12 drivaxlar/knutar när jag åkte kompressor och Tilton. Efter byte till enskivig koppling har ingenting rasat i drivlinan. (Ja förutom förra veckan då en skiftgaffel fick för sig att lämna detta livet)
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Ska testa med backventilen o se om de håller bättre annars byter jag koppling!!! Ska dit med sviktstålaxlar på den oxå sen borde drivlinan hålla bättre.

Mvh Anders
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Hur ser den kopplingen ut egentligen? Har du någon bild?
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Har tyvärr ingen bild på den :(

Mvh Anders
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Post by Sandén »

M3JONAS wrote:Kasta bort tiltonkopplingen så kommer det att hålla!
Jag rasade 2 lådor och 12 drivaxlar/knutar när jag åkte kompressor och Tilton. Efter byte till enskivig koppling har ingenting rasat i drivlinan. (Ja förutom förra veckan då en skiftgaffel fick för sig att lämna detta livet)
Kan bara hålla med! Körde kankse 4-5 mil med min o rasade på den tiden 3 zf lådor och en sviktaxel....

Senare när conny hade den och björk så gick det 2 lådor till och 2 kardaner på mkt kort tid.

För den effekt du åker så håller 765 tryckplatta och sinter för bra mkt mer mos så mitt tips är o kränga tiltonen till nån o sen bara lägga till nån tusing för ny enekelskivig koppling.
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Ska göra ett sista test med stryp/back ventilen o funkar de inte så byter jag. De borde funka eftersom man stryper oljereturen när man släpper upp kopplingen. Då får man ju lite slir på kopplingen och den jag har är justerbar så jag kan ställa hur mycket slir jag vill ha.

Mvh Anders
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

Som M3Jonas säger.


Kasta den där Tilton i sjön !!!!

skicka på en 765a med 4p sinter

då håller de för massor

/ karel


ps. när jag körde med 618 så hade jag HELT orginal drivlina.. och de gick 10.2 på strippen o då med sketen 260 låda från 83-
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Jaha då va en medbringare till lagd i skrot lådan :( Fast man får väl räkna med att nåt kan rasa när man ska justera in stryp/back ventilen. Som tur va de en gammal medbringare så i morgon åker en ny dit o ut o justera igen o hoppas allt håller :)

Mvh Anders
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

är det den ingående medbringren i diffen som går?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Nä de utgående till drivaxlarna.

Mvh Anders
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Post by Anderss50 »

Var ute en sväng idag och testade lite o justerade på stryp/backventilen o har den knappt ett kvarts varv öppen och pedalen kommer så lugnt tillbaka men de hjälper fan inte ändå :evil: Finns nog bara ett alternativ kvar och de är o slänga tilton kopplingen åt helvete och skaffa en 765 platta o fyr punkts sinter istället. En till 328 kardan som är blev skrot idag :evil:


Image
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Säger ingenting nu... ;)
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

inte jag heller :)
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

ja kör 3 skivig och har inte kört sönder något i all fall..
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
flexbert
Posts: 397
Joined: 23 Sep 2008, 21:02
Location: Orsa

Post by flexbert »

Sparkar du helvete på kopplingen eller? :shock:

Jag har åkt i snart 2 år med tilton och gjort av med en växellåda och 2 stycken 328 kardaner..
User avatar
mbma
Posts: 723
Joined: 02 Apr 2009, 04:20
Location: karlshamn

Post by mbma »

helt enkelt för brutal motor pojk:) nej men, segt när sakerna går sönder på löpande band för dig. hoppas det löser sig nu med koppling byte.
Post Reply