Thörns e30 turbo såld

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Pimplaren

Post by Pimplaren »

Puuuuuutääääääääng! :P
Blir kanon detta.
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Thörn

Post by Thörn »

Jaha, så var hon klädd svart :)

Jag lackade kaross för sig därefter stötisarna + framskärmar,
Sedan c-stolpe,taklist, sidokjolar, bakluckan.
Tillsist beslutade jag mig att göra om kaross :twisted: så jag slipade ner lacken igen och sprutade om den igårkväll.

När jag lackade karossen första gången så vart det lite för lite förtunning spädning i färgen, det i kombo med en spruta som munstycket var lite för litet på (för vattenbaserad lack) samt lågt tryck gjorda att resultatet blev väldigt likt Hammarlack :lol:

När jag sedan gjorde skärmar/stötisar med en vanlig billig Biltema "proffs" med 1.4mm och 20% spädning vart det mycket bättre resultat.

Det är ju första bilen man lackat och det blev ju lite rinn :( men det kan kanske gå att få till dom med med lite efterarbete...

En annat stort problem jag hade var insekter av alla de slag som efter första lagret blev helsnurriga och yrde runt inne i partytältet.:evil:
Så jag fick plocka dom med pincett om de hamnade i lacken och duchade på lite nytt där sedan.

Kom sen på en rätt bra metod mot insekter, ungefär en kvart innan man lackar så duschade jag med sprutan inne i tältet med förtunning, ca 2dl då försvann alla insekter innan lack :twisted:

Gjorde ett försök att få till 1a karosslacken med våtslip/polish, men det var ett helvete.

Arbete/tidsåtgång för lackäventyret var nog x3 vad jag förväntade mig, men iallafall kul att gjort det en gång.

Bilder kommer när man har annat än modemuppkoppling :)

Tack för alla goda tips man fått, speciellt Jocke Wallin, även Tony på Uddevalla lackprodukter har varit kanon med tips och bra priser/grejer. :D
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
jbarck

Post by jbarck »

En annat stort problem jag hade var insekter av alla de slag som efter första lagret blev helsnurriga och yrde runt inne i partytältet.Evil or Very Mad
Så jag fick plocka dom med pincett om de hamnade i lacken och duchade på lite nytt där sedan.
Hahah :D

Ser bra ut, ska bli kul att se resultat!
///Mvh
Jonathan
E34 M5 1994 - Nürburgring
Thörn

Post by Thörn »

Skall ge mig på att limma rutramen på C-stolpe i helgen, funderar på att köra med något starkt epoxilim.
Funderar på något vanligt epoxi då man lär köpa ett antal tuber för att kleta ner allt för att få så mycket anliggande yta som möjligt mellan rutram/c-stolpe.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... abb-Epoxi/

Alternativet kanske är att köra pl400 och några nitar i gamla rutramen där,
Då finns trots allt möjligheten att få bort rutramen igen om man skulle vilja det..

Sedan trycker listerna ihop den lite på sidorna där jag även tänkte sätta lim.

Vill helst inte borra upp i taket .

Funderar på att dra lite fogskum mellan kaross och rutram sedan för att få bättre stabilitet i det hela.
m_ellisson

Post by m_ellisson »

Ser ut att bli bra! Nice lackbox btw :)
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!

Facebooksida: Mellisson Drifting

Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
Thörn

Post by Thörn »

Började lite med ihopmontering lite kassa mobilbilder..
Skall på en illröd prydnadslist i stötisarna sedan och lite skojigare fälgar så blir det nog bra. :)

Image

Image

Image
Last edited by Thörn on 25 Jul 2010, 11:53, edited 1 time in total.
JohanE

Post by JohanE »

Ser bra ut det där. :)
Hoppas du får ordning på gångjärnen nu bara.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
Pimplaren

Post by Pimplaren »

Läckert med blanksvart!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Thörn

Post by Thörn »

ja gånggärnen till m3 bakluckan blir nog till att köpa nya på BMW (2000kr), det var trix att få till e30 orginalfästena bra, någon som har nys om en M3 e30 kaross på nån skrot får ni gärna hojta. Är ute efter gånggärnen eller fästena till bagageluckan.
Thörn

Post by Thörn »

limmade rutramen med 2burkar superepoxi 2tuber snabbepoxi och en halv patron pl 400 sedan satte jag svart marin butyltätning i skarven uppe i taket och på sidorna. Så nu lär den sitta fast :)

Funderar även på att sätta några nitar i taket under listen där som extra safety, lite kluven bara att borra i taket då det bler svårt att rostskydda där sedan..
Skar ut rutan med och sen blir ett svart enkomponent gummilim från pp, likt sikaflex för att limma den.
Thörn

Post by Thörn »

Fick på framskärmarna
Image

mellan c stolpen och M3 rutram blir ett tomrum, orginal sitter det plåtar där men de kostar 215$ stycket när man har öppningsbara bakrutor som på min, så jag fyller upp alltihopa med polyeuretanskum och lägger på något tyg där sedan, det blev rätt mycket mer stabilt med skummet också :)
Image

Image
Last edited by Thörn on 02 Aug 2010, 08:02, edited 1 time in total.
Blackbmw

Post by Blackbmw »

Nice! :D Fan va du håller på ändå om du inte har nå spesiellt garage :!:
Ser bra ut! polyuretanskum lät nice, inte hört om! lätt o forma/slipa efter?
Thörn

Post by Thörn »

Blackbmw wrote:Nice! :D Fan va du håller på ändå om du inte har nå spesiellt garage :!:
Ser bra ut! polyuretanskum lät nice, inte hört om! lätt o forma/slipa efter?
Ja man får kämpa på :) Man vill ju ut och snyta lite nu innan sommaren är över, trodde det skulle ta ett par veckor att "bygga m3" och lacka... :x

Det e nog vanligt fogskum, det blir rätt hårt så bäst e nog att sa forma det med något innan det stelnar, sedan får man ta det sista med rakbladsskärare eller slipmaskin med grovt papper kanske funkar.
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp? ... &Grp=&n=10

Köpte vinge i fredags med, en "Schmidemans" med lilla kolfiberflärpen den lär sitta som ett smäck, fan va lätt den var :o

Fick orginalfästena till bagageluckan, passade på att beställa EVO listerna till stötisarna, dom känndes klart mer prisvära än fästena :D

Image
johankihl
Admin

Post by johankihl »

Hur ser evo-listerna ut? Limmas de på plats?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Thörn

Post by Thörn »

ser ut som på denna
http://img259.imageshack.us/img259/5453 ... evoxu5.jpg
finns i rött eller svart beroende på bilarnas kulör.
finns fördjupning i stötisarna där så jag tänkte limma mina iaf
just_mee84

Post by just_mee84 »

Ser riktigt nice ut :D Men vilka fälgar har du tänkt köra med sedan?
Hoppas du hinner ut och köra lite innan sommarn är slut
Alex sundberg
Tel: 0735640156
http://www.garaget.org/alex84
Thörn

Post by Thörn »

just_mee84 wrote:Ser riktigt nice ut :D Men vilka fälgar har du tänkt köra med sedan?
Hoppas du hinner ut och köra lite innan sommarn är slut
Tack, jo man får hoppas man kan putsa till 201m tiden från förra året på piren iaf, 402m ser rätt avlägset ut då det bara blir mek på helger nu:(

Det lutar åt de hjul jag har liggandes 18" ACE finkörda en sommar, har inte testat hur det ser ut på bilen än men har några laddningar 15" busfälg också 8)

Det värsta med 18tummarna är att de väger drygt 20kg stycket med däck :x

Hade gärna haft några grymmare fälgar typ nån 18" med fet kant men det ligger inte högst på priolistan att lägga +10k på nya fälgar nu :)
Post Reply