Fredros E30 Touring TILL SALU!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

skivorna brukar vilja ta i styrleden, hur gör ni?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

versta super-ritningarna de där :) meka på nu..
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Post by Fredro »

Strandholm wrote:skivorna brukar vilja ta i styrleden, hur gör ni?
filar lite eller spacear ut skivan...
inte börjat fram än :)
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

jo, gjorde likadant men tappade centreringen för skivan då så skrik till om du ska sy ihop spacers med navcentrering för bromsskivan så är jag sugen på en uppsättning. :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Beemari
Posts: 296
Joined: 08 Jul 2008, 21:00
Location: Eskilstuna

Post by Beemari »

s2_i_e30 wrote:kommer bli skoj på aktionmeet..
Supa
http://www.garaget.org/zorbe" onclick="window.open(this.href);return false;

Our drinking team has a racing problem
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Post by Fredro »

Strandholm wrote:jo, gjorde likadant men tappade centreringen för skivan då så skrik till om du ska sy ihop spacers med navcentrering för bromsskivan så är jag sugen på en uppsättning. :)
enklast är väl att svarva en hylsa som man värmer på och sedan göra spacern efter den ? kommer jag förmodligen göra
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Post by Fredro »

Beemari wrote:
s2_i_e30 wrote:kommer bli skoj på aktionmeet..
Supa
för dom som inte får ihop sina bilar :D

glöm inte halmhatten bara :roll:
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Post by Fredro »

då är bakvagnen komplett på plats...
inte mycket space mellan 15" och oken :D får inte på plåtfälgar

har fått tag på ett par 15" krysseker som kommer få bli rejs/bus däck och sen blir 17"arna fin däcken...

har dock problem med att hjulbultarna tar i handbroms detaljerna??? då är E28 535navet utspaceat 10mm och orginal handbromsdetaljer från E30 325 samt skiva från E46 328 med avsvarvad inre kant(tog i org bromsskölden annars)
det är frågan om typ 2mm...


om någon har bättre beggade dragslicks att sälja så kan dom ju hojta... 26*9/15

Att göra innan actionmeet:

Nya kortare hjulbultar
Renovera 17" fälgar
Däck till ^
Dragslicks 26*9/15
Fixa dit en frontplåt
Flytta luftfiltret (Behöver 12-13cm 100mm rör om någon runt Eskilstuna har lite till övers)
Dra om vevhusventilation
Valsa skärmar
Byta låda / göra rent kopplingen
Byta fjäderben fram
Fixa och trixa dit M3 E36 bromsarna fram
Tvätta och polera

Och säkert en massa småskit...
sen hade jag tänkt att köra cupen i stan på fredag oxå :D
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

vad har du dragit för litet rör där vid tryckröret på trycksidan som går under insuget ? :)

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Post by Fredro »

Bmw*Alex wrote:vad har du dragit för litet rör där vid tryckröret på trycksidan som går under insuget ? :)

mvh
vevhusventilationen...
indragen i sugsidan innan turbon...
gör att man slipper snuskburken som behöver tömmas med jämna mellanrum...
så nu är det som orginal...
plus att jag aldrig behöver ha problem med för högt tryck i vevhuset...

nu ska det ner och rivas växellåda med stiiv
User avatar
stiiiv_
Posts: 573
Joined: 31 Aug 2007, 16:10
Location: Eskilstuna/kjula

Post by stiiiv_ »

nu är lådan bytt :D
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Post by Fredro »

japp... och det är även provsvarvat med den och ljudet av rakskurna drev är borta :D

bakvagnen håller än :D

byta huvudcylinder imorrn... vägrar att bygga upp tryck på bromsarna på "steg 1"

hastighetsmätaren funkar inte med 210 klumpen heller! :roll:

sen ska det börjas med fram benen och bromsarna där...

fälgabanorna är målade med paint stripper i 3 omgångar nu så resten får jag nog våtslipa bort...

26*8,5/15 Mickey Thompson drag slicks kommer hem nästa vecka...
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Post by Fredro »

11,13 @ 204 blev det som bäst på mantorp...

körde bara 3 repor och 10an var inte långt borta...

1a repan: 11,13 med 1,2 kg i däcken (1,68 i 60fot)
2a repan: 11,6 bogga
3e repan: 11,9 slog ur 2ans växel

bromsade 469whp i veckan på 1,6 bar...

blev till slut MH Racemaster 8,5*26/15 och dom funkade kalasfint...

Och nya bakvagnen höll fint...

film kommer... både från bromsning och från körningen på mantorp...
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Post by Fredro »

Image

Siffror från motorn
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Post by Fredro »

Image


Image


Image


Image


lite trevlig kvällsmålning :lol:
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

snygg böna du har i passagerarstolen ;)


bra snyt i maskinen mannen. Snart bygger vi en m50 i stoppar i
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

du börnar då överallt du :)
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
Post Reply