Bmw 320 -87,turbokonvertering

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Re: Bmw 320 -87,turbokonvertering

Post by Nicke Nyman »

Michél wrote:Hej!

Jag är en nybliven ägare till en lagom anävnd Bmw 320 från 1987. Har länge haft ett sug efter att få tubokonvertera en bil och då den här bilen var rätt billig kändes det som att den skulle få vara en bra "startgrund".

Då jag aldrig i mitt liv gjort en turbokonvertering vill jag verkligen veta ALLT och få massor med tips då de verkligen behövs.

Undrar hur långt en budget på 10 000 kronor räcker (exklusive turbo/IC)?

Bra spridare att använda,hur kopplingen ska förstärkas,om man ska byta kam... Finns miljoner frågor. :)

Hade tänkt mig max 200 hkr om det nu ens går.


200hk har du på 0,5bar, 535-spridare med lika LMM, IC från typ Volvo 740 eller nåt. Räcker ju med ett T03 agg men de är de äckligaste aggregaten som finns så de borde du inte åka med. Finns en klistrad tråd ang Turbokonvertering här på forumet!

MVH 8)
Image
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Michél wrote:Tack!

Är jag helt fel ute om jag använder mig av ett aggregat från till exempel Saab 9-5?

Angående grenrör... Är det något man kan plocka från den 6-cylindriga dieseln (324/524)?

Behöver man ett extrasprut,och i så fall hur?

Kompsänkning (då 0,5 bar är ungefär vad man kan ladda innan kompsänkning)?


Från en 9-5 funkar ju bättre de gör de. Men ja är väl fortfarande emot små avgashus men de blir bra, med tanke på ditt effektmål. Grenrör kan du göra svanhalsar från org.limporn som sitter, alt köpa av PPF, tror dom säljer sånna. Extra sprut behövs inte. Du fixar bara fram 535 spridare och 535lmm och sätter 320 lmm;s kretskort i 535lmm istället och spänner fjädern lite. Men vad har du för sprut? Ett mekaniskt eller elektroniskt?? Kompsänkning behövs inte för den effekt du ska ha! Men ska du lyfta på toppen kan du fila ur förbränningsrummen lite.

Men som sagt, kika i FAQ;en angående turbokonvertering, där finner du de flesta svaren!

MVH
Image
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

finns väl inga e30 med mekaniskt sprut?=)
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

om du inte ska komp. sänka och köra med modifierat org. sprut är det bättre om du har en turbo med större avgashus eftersom du minskar risken för spikningar!
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Zwofurti wrote:finns väl inga e30 med mekaniskt sprut?=)


Jodå, 320 84 hade de! ;) Inte alla kanske men ja har sett de som har!


Du kan INTE ta olja från tråget till turbon, inget tryck där! ;) De är ett t-kors på oljetrycksgivaren som gäller!

Grenrörsfrågan tycker jag du löser såhär, svanhalsar från de grenrörlimpor som sitter org, de sitter troligen 2st sånna limpor, gör 2st svanhalsar som går upp och ihop till en gemensam fläns som turbon sitter på, inte svårare än så!

Har du större spridare, typ 535 och 535lmm om du nu har elektroniskt sprut :?: då bör du kunna åka med iaf 0,5bar utan problem!

Lycka till!

MVH 8)
Image
Linus
Posts: 120
Joined: 20 Nov 2005, 15:06

Post by Linus »

TEAM KSG RACING
Post Reply