BMW 2002 -74. Nytt projekt i Alpinastil
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW 2002 -74. Nytt projekt i Alpinastil
Ibland snubblar man över nya projekt och plötsligt så står man där med en bil till. När jag köpte B7:an så insåg jag snabbt att det var en bra affär men med 02:or är det svårt att göra bra affärer då dessa ha gått upp i pris lite smått magiskt den senaste tiden. Att hitta ett nytt lovande projekt i nådens år 2010 är väl egentligen smått omöjligt och i princip rostfria objekt växer inte på träd. Döm om min förvåning då jag snubblade över detta:
Ett 02-freak vet genast vad detta handlar om och att värdet på enbart dessa separata spjäll (A4 och A4S, minns ni? Dubbelljusgrill och allt!) vida överstiger en gissning från höften. Spärrad bakaxel och femväxlad låda är ju även det exotiska delar i början av detta årtionde och de lär inte bli vanligare till nästa. 160bhp skrämmer väl ingen idag men annat var det på tiden då det begav sig, närmare bestämt 1978 då föregående ägare införskaffade denna bil och bestämde sig för att hotta den på 70-80-talsvis. Jalusi, snobbringar och plysch är inget som kommer att sitta kvar men visst skvallrar detta om en svunnen tid? En tid som aldrig kommer igen. Skönt säger vissa men andra säger 'synd, vi saknar vrålet från Weber45:or eller Dellorto 48:or på Knutstorpsrakan!'. Vrålet kommer igen, var så säker men det är antagligen i form av en sista dödsryckning. Miljöpartiet är för förgasarna vad asteroiden var för dinosaurierna för 65 miljoner år sedan...Armagedon.
Nej det blir inte någon turbo på denna... inte denna veckan i alla fall.
Ett 02-freak vet genast vad detta handlar om och att värdet på enbart dessa separata spjäll (A4 och A4S, minns ni? Dubbelljusgrill och allt!) vida överstiger en gissning från höften. Spärrad bakaxel och femväxlad låda är ju även det exotiska delar i början av detta årtionde och de lär inte bli vanligare till nästa. 160bhp skrämmer väl ingen idag men annat var det på tiden då det begav sig, närmare bestämt 1978 då föregående ägare införskaffade denna bil och bestämde sig för att hotta den på 70-80-talsvis. Jalusi, snobbringar och plysch är inget som kommer att sitta kvar men visst skvallrar detta om en svunnen tid? En tid som aldrig kommer igen. Skönt säger vissa men andra säger 'synd, vi saknar vrålet från Weber45:or eller Dellorto 48:or på Knutstorpsrakan!'. Vrålet kommer igen, var så säker men det är antagligen i form av en sista dödsryckning. Miljöpartiet är för förgasarna vad asteroiden var för dinosaurierna för 65 miljoner år sedan...Armagedon.
Nej det blir inte någon turbo på denna... inte denna veckan i alla fall.
- Turbo_folke
- Posts: 601
- Joined: 23 Nov 2005, 16:29
- Location: Lund
Det blir fler bilder då bilen är hemma. Det är massiv 80-talsvarning på dettaTurbo_folke wrote:Grymt men du får bjuda på fler bilder tycker jag
Lovar. ... i år får du fan dra ner till 25-årsjubiléet på Knutstorp!Grefven wrote:Jaha. Nu har han fiskat fram ännu en pärla.
Säg till om du hittar någon fräsch e28 till mig.
En 02:a i rostfritt skick kan variera väldigt mycket i pris. Ska man köpa en så är det rost man ska leta efter. Hittar man ingen rost men bilen går som en påse nötter så kan det ändå vara värt 15-20k. En 02:a i mycket bra bruksskick, utan rost kan ligga på allt mellan 20-60k ibland upp mot 70-80k . Dock skall det påpekas att priserna har varierat kraftigt de senaste 2 åren (finanskrisen?).
En 02:a kan se mycket fin ut på utsidan men vara ett riktigt rostoffer på insidan. Jag ska leta upp en länk och publisera den här angående en äkta Alpina A2s. En extremt ovanlig 02:a som i fint skick kostar mellan 300-500k. Just denna bilen såg helt perfekt ut men när ägaren började plocka ner den så är det fanimej ett mirakel att den höll ihop!
Summa summarum: En 02:a i rostfritt skick kan vara värt att betala för, motorer haglar det av men karossdelar kan kosta många sura slantar. Sitter det sedan exklusiva delar på bilen (som mina Alpina A4-spjäll) så ska man skratta sig lycklig . Idag så ska man kunna hitta en hygglig för 20k men mycket lägre tror jag blir svårt.
MVH M
En 02:a kan se mycket fin ut på utsidan men vara ett riktigt rostoffer på insidan. Jag ska leta upp en länk och publisera den här angående en äkta Alpina A2s. En extremt ovanlig 02:a som i fint skick kostar mellan 300-500k. Just denna bilen såg helt perfekt ut men när ägaren började plocka ner den så är det fanimej ett mirakel att den höll ihop!
Summa summarum: En 02:a i rostfritt skick kan vara värt att betala för, motorer haglar det av men karossdelar kan kosta många sura slantar. Sitter det sedan exklusiva delar på bilen (som mina Alpina A4-spjäll) så ska man skratta sig lycklig . Idag så ska man kunna hitta en hygglig för 20k men mycket lägre tror jag blir svårt.
MVH M
Last edited by Erneland on 19 Jul 2010, 19:31, edited 1 time in total.
fyfan vad fet denna är verkligen!
får hoppas attd en är i lika bra skick under allt som den ser ut att vara:)
så fall har du ju två tokfeta bmw i absolut kanon skick. redigt avensjul på dina bilar ska jag säga dig hehe.
sen måste jag också säga att ljudet va ju helt motorporr på filmen =) *tummen upp*
får hoppas attd en är i lika bra skick under allt som den ser ut att vara:)
så fall har du ju två tokfeta bmw i absolut kanon skick. redigt avensjul på dina bilar ska jag säga dig hehe.
sen måste jag också säga att ljudet va ju helt motorporr på filmen =) *tummen upp*
Skicket verkar vara utomordentligt bra! Allt i underredet har varit nere och blästrat i slutet på 80-talet. Efter det så dinitrolbehandlades det. Jag har originalkvittot kvar .mbma wrote:fyfan vad fet denna är verkligen!
får hoppas attd en är i lika bra skick under allt som den ser ut att vara:)
så fall har du ju två tokfeta bmw i absolut kanon skick. redigt avensjul på dina bilar ska jag säga dig hehe.
sen måste jag också säga att ljudet va ju helt motorporr på filmen =) *tummen upp*
Avgassystemet var i dåligt skick och jag har bytt sluttdelen nu. Vidare så gav den främre packboxen med sig i växellådan. Sådant får man räkna med. Bilen har ju stått i 15 år =).
Hade inte den packningen gett med sig så hade bilen visats på Östersjöfestivalen men så blir det tyvärr inte. Knutstorp den 14-15 Augusti blir det andra bullar dock!
... ja, ljudet är riktigt gott. På filmen hör man ca 20-30% av det RIKTIGA vrålet!
när du säger så där då måste man verkligen ner till knutan och kollaErneland wrote:... ja, ljudet är riktigt gott. På filmen hör man ca 20-30% av det RIKTIGA vrålet!
jävligt synd att inte denna också kunde varit med på östersjö hade varit nice kunnat kolla på den lite nämre. ser onekligen ut att vara topp skick när man ser bilderna på den=)
men draget är väl det ända så fall hehe kan kanske vara lite mindre skrikig färg om det nu ska sitta kvar haha
sedan tycker jag fälgarna som sitter på är dom du ska ha inte dom vita som du stält upp jämte på ena bilden:) lite för modernt och "förstör" helheten utav bilen som den är nu. så min röst går på dom som sitter där redan.